Amerikanske Rivian er i stødet – elbilproducenten har alene i 2019 fået over 20 milliarder kroner i støtte til udviklingen af deres elektriske SUV og pickup.
Mens Tesla og direktøren Elon Musk fik en blandet modtagelse, da de introducerede deres bud på en pickuptruck, lader det til at køre anderledes godt for den nystartede virksomhed Rivian. Ligesom Tesla er firmaet amerikansk og med en mission om fossilfri kørsel. Men Rivian adskiller sig ved at gå helt specifikt efter eventyrer, så alle modeller er firehjulstrukne og med stærke kompetencer i terrænet.
Rivian R1T – en cowboys grønne drøm
Indtil videre har Rivian introduceret to modeller – R1T og R1S – en pickup og en SUV, som begge får op til 765 hestekræfter og en rækkevidde på op til 660 kilometer. Udviklingsteamet bag består blandt andet af Mark Vinnels, en brite der har stået fader til biler som McLaren MP4-12C, 650S og 720S.
Penge skal der til
Lige før jul fik Rivian så noget af en julegave. Forskellige pensionsselskaber og virksomheder, ledet af T. Rowe Price Associates Inc., har nemlig besluttet at skyde 8,7 milliarder kroner i Rivian. De mange penge kommer ovenpå et rigtig godt år, for Rivian har tre gange tidligere i løbet af 2019 modtaget i alt 10 milliarder kroner fra blandt andet Ford og Amazon. En del af aftalen med Amazon er, at Rivian skal udvikle en ny budbil til firmaet, som er baseret på teknologien fra R1T og R1S og som skal bygges i 10.000 eksemplarer.
Skudsikker, seks ton på krogen og 800 kilometer rækkevidde – her er Teslas pickup
Et livsprojekt
Rivian blev skabt af RJ Scaringe, da han i 2009 blev færdig med sin ingeniøruddannelse ved det anerkendte Massachusetts Institute of Technology. I dag har han mere end 700 ansatte og afdelinger fem forskellige steder i USA, én udviklingsafdeling i Woking i Storbritannien dør om dør med McLaren, mens fabrikken, der fra i år skal bygge bilerne, ligger i Illinois i USA. Det var tidligere en Mitsubishi-fabrik, som har en kapacitet til at producere op mod 300.000 biler om året. Men Rivian er lidt mere beskedne, og forventer kun at bygge omkring 50.000 biler årligt, når vi når til midten af dette årti.
Amerikansk ikon trækker næsten 500 tons – med elmotor
Indtil videre forventer Rivian at skulle bygge i alt seks forskellige modeller, som alle baseres på den samme skateboard-platform, hvor batterierne er pakket i midten, mens hvert hjul har sin egen elektriske motor.