Toyota har præsenteret en ny højbenet søster til Yaris. Modellen hedder Yaris Cross og med ekstra plads og hybridteknologi, skal den sælge som kolde fadøl til en Volbeat-koncert.
Toyota præsenterede den nye Yaris sidste år, og den lokker med skarpere design, bedre køreegenskaber og smart teknik. Kort sagt er den nye model klar til den hårde kamp blandt minibilerne. Men mini’erne har fået en frisk søster, der er glad for udeliv. De små crossovers skyder frem i disse dage som bladene på et bøgetræ. Og hvis Toyota vil gøre sig forhåbninger om at fastholde positionen som en af verdens største bilproducenter, må de også være med her. Derfor præsenterer de nu Yaris Cross.
Her er den nye Toyota Yaris – endelig får den teknik fra det 21. århundrede
Yaris Cross er længere, bredere og ikke mindst højere med større frihøjde end Yaris og vil desuden kunne fås med firehjulstræk og hybridteknologi, som passer godt til de europæiske kunder. Og så er det måske her, du tænker - det lyder da som noget, Toyota har prøvet før. Urban Cruiser hed den, men den var vist forud for sin tid, for Toyota har selv glemt den model. I stedet har Toyota flittigt brug af sin europæiske udviklings- og designafdeling, hvor man har lavet grundige undersøgelser af europæiske bilkøberes behov.
Trebenet hybrid
Den nye Yaris, der kommer efter sommerferien, og den nye Yaris Cross er de første to modeller, der benytter sig af Toyotas nyudviklede trecylindrede 1.5-liters hybridmotor. Groft sagt har Toyota taget de firecylindrede 2.0-liters og 2.5-liters hybridmotorer fra henholdsvis Corolla og C-HR samt RAV4 og Camry og fjernet en cylinder. Faktisk mønstrer motoren verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket fører til et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. En balanceaksel hjælper samtidig med at reducere motorstøj og vibrationer. Som resultat opnår den nye hybridmotor i Yaris Cross en termisk effektivitet på op til 40 procent, hvilket er bedre end en typisk dieselmotor og også med til at sikre en lav CO2-udledning fra under 120 g/km WLTP-målemetode. Det nye hybridsystem har en maksimal ydelse på 116 hestekræfter.
Endelig – Toyota RAV4 Plug-In Hybrid får 306 heste og masser af rækkevidde
Den nye Yaris Cross er udviklet efter Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofi og skal bygges side om side med den kommende Yaris på den helt nye GA-B platform på Toyotas fabrik i Frankrig. Den TNGA-baserede platform bidrager til et højt niveau af stivhed, hvilket gør bilen både hurtig og let at kontrollere. De dynamiske kvaliteter kommer yderligere til udtryk i hybridudgaven, der kan fås med firhjulstræk, og som benytter sig af et dobbelt wishbone hjulophæng.
Længere, højere og bredere
Yaris Cross har med 256 centimeter samme akselafstand som den nye Yaris, men er samlet set 24 centimeter længere, hvilket betyder større rummelighed inde i bilen. Yaris Cross er ni centimeter højere og to centimeter bredere end Yaris, mens frihøjden er øget tre centimeter. Én af de definerende faktorer ved den nye Yaris Cross, som en autentisk SUV, er muligheden for tilvalget af firehjulstræk. Det er et elektrisk system, der er mere kompakt, og som vejer mindre end de mekaniske systemer, så brændstofforbrug og CO2-udledning kan holdes nede. Når bilen sætter i gang og under acceleration dirigerer systemet drejningsmomentet til bagakslen. Under normal kørsel benytter Yaris Cross sig udelukkende af forhjulstrækket, men ved dårlige forhold som snedækkede veje eller i sand saktiveres firehjulstrækket automatisk.
Toyota skaber fremtidig rallylegende – GR Yaris har firehjulstræk og 261 heste
Toyota forventer at producere mere end 150.000 Yaris Cross om året på Toyota-fabrikken i Valenciennes i Frankrig. Dermed vil den nye Yaris og den nye Yaris Cross tegne sig for mere end hver tredje solgte Toyota i Europa. Yaris Cross bliver introduceret i Danmark i 2021.