Toyota er klar med en ny Yaris, som virker lovende. Den bliver 20 procent mere brændstofbesparende, 15 procent kraftigere, og væk er det oldnordiske nickel-batteri.

Toyota Yaris har i adskillige år været Toyotas absolut mest populære bilmodel i Europa, og for et par år siden overtog den også Toyota-førertrøjen i Danmark. Specielt i hybridversionen har den været populær herhjemme for sin kombination af lavt forbrug og meget udstyr til en lav pris. Men Yaris er ikke nogen vårharer, og den var træt i kanten i forhold til nogle af de konkurrenter, som er på vej.

Toyota Yaris Hybrid – elektrificering til folket

Toyota har derfor præsenteret en ny Yaris. Den bliver første model fra den store bilproducent, som bygges på den helt nye GA-B platform, og modellen får desuden en helt nyudviklet 3-cylindret hybridmotor.

Skrumpet
Bilerne vokser generelt i disse år, men den nye Yaris er faktisk blevet en my kortere – eller i hvert fald fem millimeter. Alligevel er det lykkes at forlænge akselafstanden med fem centimeter. Det er den slags, som gavner pladsen i kabinen, og specielt typisk bagsædepassagerne. Den nye GA-B platform har gjort, at højden på den nye Yaris er reduceret med fire centimeter. Det er sket uden at mindske den indvendige loftshøjde, da man samtidig har sænket siddepositionen for både fører og passagerer. Den nye Yaris er samtidig fem centimeter bredere, og der er derfor blevet bedre plads foran og på bagsædet, mens den øgede sporvidde fremhæver Yaris’ lave, brede udseende.

Toyota Yaris GRMN – festversionen til de fartglade

En fuld LED-lygtepakke og en markant frontgrill med et centralt placeret Toyota-logo giver Yaris lidt mere pondus i trafikken. Ifølge Toyota har kabinen fået en overhaling, som har skruet op for kvalitetsfornemmelsenmed mere lækre materialer, og designet følger minimalismens princip om, at mindre er mere. Der er således luget ud i overflødige og forstyrrende designelementer og knapper, og kabinen er designet efter konceptet hænderne på rattet, og øjnene på vejen.

Køreinformation bliver derfor præsenteret til føreren fra tre sammenkoblede skærme – den centrale trykfølsomme multimedieskærm, en skærm i instrumenthuset direkte foran føreren og et 10 tommer stort head-up farve display i forruden. Det store display i forruden hjælper føreren med at holde fokus på vejen og viser de vigtigste kørerinformationer og advarsler herunder navigationskommandoer og aktuelle fartgrænser.

Trådløs opladning af smartphone, varme i rattet og en særlig ambiente kabinebelysning er andre særlige features, der højner kvalitetsfornemmelsen bag rattet, der i øvrigt er blevet gjort lidt mindre for støtte op om konceptet om hænderne på rattet og øjnene på vejen.

Det nye årtusinde
Med den nye platform skulle der også følge sjovere køreegenskaber med. Tyngdepunktet er sænket 15 millimeter i forhold til den nuværende Yaris, rattet er placeret tættere på føreren og tiltet seks grader ekstra, så det giver føreren de mest optimale betingelser i håndteringen af bilen. Bilens chassis er gjort stivere og dermed mere vridningsstabilt, friktionen i de nye MacPherson frontstivere er reduceret, og strategiske forstærkninger i bilens struktur, styrehus og instrumentpanel har alt sammen bidraget til en mere køreglad bil.

Måske allermest interessant er en helt nyudviklede tre-cylindret 1.5-liters hybridmotor. Groft sagt har Toyota taget den firecylindrede 2.0-liters hybridmotorer fra Corolla og fjernet en cylinder. Faktisk mønstrer motoren verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket fører til et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. Et avanceret balancemodul hjælper samtidig med at reducere motorstøj og vibrationer. Som resultat opnår den nye hybridmotor i Yaris en termisk effektivitet på op til 40 procent, hvilket er bedre end en typisk dieselmotor og også er med til at sikre en mindst 20 procent bedre brændstoføkonomi og lavere CO2-udledning end den nuværende Yaris. Samtidig vokser effekten til 115 hestekræfter, da både benzinmotor og elmotor hver især yder mere end i den nuværende hybridudgave.

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Toyota har også endelig droppet nikkel-metal batterierne og er hoppet ind i det nye årtusinde, så batteriet i den nye Yaris er i lithium-ion – ligesom stort set alle andre bilproducenter. Det nye batteri medvirker til, at det fremover bliver muligt at køre på ren el med en hastighed på op til 130 km/t. Det nye batteri er derudover 27 procent lettere end det gamle og bidrager dermed også til, at den nye Yaris Hybrid samlet set er blevet 20 kg lettere. Den nye Yaris vil udover 1.5-liters hybridmotoren også kunne fås med en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters benzinmotor uden hybrid samt en tre-cylindret 1.0-liters benzinmotor.

Høj sikkerhed som standard
Toyotas nyeste generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense vil være standard i alle udgaver af den nye Yaris. Her medfølger der blandt andet altid en intelligent adaptiv fartpilot, som også fungerer i køkørsel, samt vejbaneassistent. Automatisk nødbremse for andre biler og for fodgængere både i dagslys og mørke samt nødbremse for cyklister i dagslys er også altid en del af sikkerhedspakken.

Som i de gode, gamle dage – Toyota Corolla

Endelig er Yaris udviklet til at kunne opnå den bedste førerbeskyttelse, når sikkerhedskravene skærpes yderligere fra 2020. For eksempel vil den nye Yaris være den første bil i den kompakte minibilklasse, der får airbag mellem forsæderne for bedre beskyttelse i tilfælde af en sidekollission.

Den nye Toyota Yaris er klar til lancering i Danmark efter sommerferien næste år.