Perfekt ned i mindste detalje, håndbygget over 300 timer – og kun 60 cm lang. Amalgam bygger den vildeste (og dyreste) model af McLaren Senna.
McLaren Senna er den vildeste gadebil, McLaren nogensinde har bygget. Den 4,0-liters V8’er yder 800 hestekræfter, der skal flytte en tørvægt på bare 1.198 kilo. Den er bygget i kulfiber, og 100 km/t er overstået på bare 2,7 sekunder, mens 0 til 200 km/t kan klares på 6,8 sekunder. Prisen er en rund million dollars uden afgift, så der er ingen grund til at prøve at regne på, hvad den ville koste på danske nummerplader. For lad os være ærlige, der bygges kun 500 biler i alt, og sandsynligheden for at én af dem lander i Danmark er nok lige så stor, som at Inger Støjberg vinder X-Factor.
Vanvittig McLaren hylder afdød Formel 1-stjerne
Men firmaet Amalgam kommer gerne til undsætning – altså ikke til Inger Støjberg – men til længselsfulde drengerøve. Amalgam har eksisteret siden 1985 og er mere end bare en modelbilsproducent – de kalder selv deres biler for replikaer, og når de bygger bilerne, er det ud fra bilproducenternes originale CAD-tegninger og i samarbejde med fabrikken, så alle detaljer er perfekte. Senest har de kastet sig over Senna.
3000 timer
Senna-kopien er 1:8 og i alt 60 cm lang, men hver model er bygget i hånden, hvilket tager 300 timer, og så er den bagefter gennemgået af McLarens ingeniører og designteam for at sikre, at den er fejlfri i alle detaljer. Modelbilen er trods alt ikke bygget i kulfiber, men i en særlig plastik, der visuelt ligner kulfiberen. Til gengæld er den orange farve præcis samme lak, som du finder på den rigtige bil.
Faktisk har det taget 3.000 timer at udvikle modelbilen fra de originale CAD-tegninger, og hvis du har lyst til, at din modelbil skal være ekstra speciel, så tilbyder Amalgam en Bespoke-udgave, hvor du selv kan bestemme lakeringen, indtrækket, fælge og farven på bremsekalibrene som på den rigtige bil. Er det ikke nok, så findes der også en Bespoke Plus-variant, hvor der er fuldstændig fri leg med modelbilen.
Pagani Huayra Roadster – verdens dyreste leasingbil?
Men så er der lige det med prisen, og hvis du ikke har råd til den rigtige McLaren Senna, så er det heller ikke sikkert, du har råd til modelbilen, men den er trods alt mange gange billigere end den virkelige vare. Udgangspunktet er 52.641 kroner, men skal du have en Bespoke, så koster den 60.360 kroner, og Beskope Plus koster dig absurde 68.079 kroner.