Citroën forsøger at lappe huller i modelprogrammet med en SUV i den populære mellemklasse, og franskmændene lover, at den bliver klassens mest komfortable bil.
Citroën har netop en ny model til deres program – en model, som de har manglet længe, men franskmændene kan være mageligt anlagt, som netop den nye model viser. Citroën påstår nemlig, at den nye model, C5 Aircross, bliver klassens mest komfortable bil, når den skal slås mod Nissan Qashqai og Peugeot 3008.
Facelift til Citroën C4 Cactus
Det magelige indslag kalder Citroën selv for Advanced Comfort programme, som blandt andet dækker over Progressive Hydraulic Cushions affjedringen. Det er en progressiv affjedring, hvor støddæmperen er meget blød til at starte med, og så bliver den ellers hårdere, hvis det bliver nødvendigt. Citroën mener selv, det giver en affjedringskomfort som et flyvende tæppe.
Vi behandler en Citroën C3 Aircross rigtig skidt
For at gøre oplevelsen ekstra magelig, har Citroën udviklet særlige sæder, de kalder Advanced Comfort sæder, som dæmper vibrationerne fra sæderne bedre, og som skulle kunne holde formen trods mange års slid.
Peugeot og Opel-ingredienser
Faktisk har den nye C5 Aircross været i produktion siden 2017, hvor den blev introduceret i Kina. Underdelen er PSA-koncernens EMP2-platform, som er en vigtig ingrediens i både Peugeot 3008 og 5008 og Opel Grandland X. Den nye Citroën er lidt længere end 3008, men ikke helt så lang som 5008.
Det betyder, at den som udgangspunkt kun har fem sæder, men Citroën-ingeniørerne mener alligevel, de har fat i noget unikt. De tre bagsæder er lige brede, og kan hver især forskydes med op til 150 mm, og hvert ryglæn kan justeres individuelt. Det skulle gerne betyde, at du enten kan få ufattelig meget benplads og en komfortabel sidestilling, eller ekstra meget bagageplads. Citroën lover mellem 580 og 720 liter i bagagerummet, som er ganske imponerende.
Peugeot 5008 er en ægte familie-favorit
Ligesom resten af koncernens ’SUV’er’ finder du ikke skyggen af firehjulstræk, så alle C5 Aircross-modeller får forhjulstræk og benzinmotorer med enten 130 eller 180 hk, og den store motor fås nu med en 8-trins automatgearkasse. Der findes også en 130 og 180 hestes diesel, som begge også kan fås med den nye 8-trins gearkasse, som sparer op til syv procent brændstof, er to kilo lettere i forhold til den gamle 6-trins automatgearkasse, og så giver den 20 km/t ekstra topfart på 180 hk diesel.
Citroën C5 Aircross lander i Europa til efteråret, men de danske priser er endnu ikke kendte.