Der er lang vej, før sikkerhedssystemer kan klare situationer, som mennesker klarer intuitivt – så skarp er kritikken fra sikkerhedsorganisationen Euro NCAP.

”Den kører jo nærmest selv” – den sætning er blevet sagt flere og flere gange over de senere år, i takt med at de fleste biler nu har både nødbremse, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent. Men det giver en falsk tryghed, mener sikkerhedsorganisationen Euro NCAP. De har lavet en undersøgelse, der viser, at to ud af tre bilkøbere tror, at man i dag kan købe selvkørende biler.

Hyundai vil have solceller på benzinbiler

Undersøgelsen er lavet i forbindelse med en test af førerassistent-systemer i 10 forskellige helt nye biler, og testen viser, at nye biler langtfra er så selvkørende, som de giver sig ud for. De nye assistentsystemer som f.eks. en aktiv vognbaneassistent kan alene hjælpe føreren med at holde bilen i vognbanen, men må ikke forveksles med selvkørende funktioner. Euro NCAP’s konklusion er da også klar: Ingen biler kan køre af sig selv.

Gal markedsføring
Alligevel markedsfører flere bilproducenter de nye førerassistenter, så de giver indtryk af, at bilen netop kan køre selv. BMW viser eksempelvis en reklame med den nye 5-serie, hvor føreren fjerner hænderne fra rattet, mens bilen kører, og Tesla har flere videoer, der antyder, at bilen kan køre autonomt uden indblanding fra føreren. Den slags markedsføring kan vildlede forbrugerne og skabe farlige situationer i trafikken. Euro NCAP har på baggrund af testen derfor henvendt sig til en række bilproducenter og bedt dem ændre deres markedsføring af hjælpesystemerne. Det forklarer Søren W. Rasmussen, som er FDM’s danske repræsentant i Euro NCAP.

Spar penge og få bedre sikkerhed med mindre vinterdæk

Blandt andet har Euro NCAP bedt Nissan ændre navnet på det system, der hjælper føreren med at holde bilen i vejbanen, så det i stedet for at hedde ProPILOT bør ændres til ProPILOT Assistant. Netop ordet assistant er vigtigt, da det fortæller bilisten, at der kun er tale om et assistentsystem, som alene skal hjælpe føreren af bilen og ikke overtage kørslen, siger Søren W. Rasmussen.

Hos Nissan Danmark forklarer pressechef Ann Strøby, at man er i tæt dialog med Euro NCAP om forslag til navneændring, men også at man ikke har besluttet noget endnu.

Nissan ProPILOT er et hjælpesystem, hvor føreren altid skal holde hænderne på rattet. ProPILOT er målrettet til kørsel på landevej og motorvej. Det bliver understreget i såvel salgssituationen samt i alt marketingsmateriale. Siden lanceringen af systemet er der solgt mere en 170.000 biler i verden med ProPILOT (70% af alle solgte LEAF er med ProPILOT). Og alle tilbagemeldinger fra kunder lyder på stor tilfredshed med systemet, der øger kørekomforten, udtaler Ann Strøby til Biltorvet.

Plads til forbedring
Det er dog ikke kun markedsføringen, som producenterne kunne stramme op på. Systemerne har også meget at lære. Hverdagssituationer som en bil, der trækker ind i din bane, kan gøre de fleste systemer totalt paf, og ligesådan kan der opstå farlige situationer, hvis den forankørende trækker over i en anden bane, fordi en anden bil holder stille i første vognbane. Samtidig er det vigtigt at have en større ensretning for, hvordan sikkerhedssystemerne reagerer og assisterer føreren, forklarer Søren W. Rasmussen.

Sådan undgår du stress bag rattet

Selvom testen viser, at de forskellige førerassistenter generelt virker godt, er der også stor forskel på, hvordan de virker. I takt med at de bliver standard i nye biler, vil det være en fordel, hvis de i højere grad assisterer kørslen på nogenlunde samme måde. Det vil betyde, at bilisterne har lettere ved at vide, præcis hvordan systemerne vil assistere kørslen, siger Søren W. Rasmussen.
 
Det er på den baggrund, at Euro NCAP netop nu er ved at fastlægge nye rammer for sin sikkerhedstest, så organisationen allerede om nogle år vil kunne vurdere bilproducenternes nye sikkerhedssystemer på en standardiseret måde.