Efter flere år med pessimisme vejrer bilbranchen atter morgenluft. Det er den store udstilling Biler For Alle i Herning Messecenter, der skydes i gang fredag d. 21. oktober, et godt vidnesbyrd om. Det er samtidig hér, Volkswagen har valgt at løfte sløret for to af deres helt store nyheder i 2012: The Beetle, genfortolkningen af den legendariske Boble og minibilen up!, der forventes at
blive en af de mest eftertragtede biler i Danmark i 2012.
Afsløringen finder sted på Volkswagens store stand 9950 i hal M kl. 10.30 hvor Volkswagen naturligvis byder på Bobler til alle og Anders Breinholt vil afsløre Volkswagens nye modeller og ikke mindst røbe prisen på Volkswagens nye minibil up!
The Beetle - legenden
Beetle er et ikon. Og det har været Volkswagens udfordring, at skabe en moderne bil, med al den teknologi og de køreegenskaber, som den moderne forbruger kræver og samtidig skabe en bil med klare referencer til den gamle
Boble, bilen der er blevet en del af den vestlige kulturs fælles erindring. Beetle er tydeligvis blevet mere maskulin end forgængeren, bl.a. ved den lave taglinie og ikke mindst spoileren bagpå, men Beetle er samtidig den mest brændstofbesparende Beetle til dato: med den kendte 1,6 TDI-motor kører Beetle gennemsnitligt 23,2 km/l.
Sammenligner man Beetle med 1998-versionen, står det klart, at der er tale om en helt ny bil. Man har stort set ændret ved alt. Beetle er både lavereog bredere. Motorhjelmen er længere og forruden skråner mere, hvilket tilsammen giver Beetle en helt anden attitude end forgængeren. Beetle er ikke hippie, den er derimod individuel, dynamisk og maskulin. Og det klæder den.
Faktuelt er Beetle 1808 mm bred (+84 mm), 1486 mm høj (-12 mm) og 4278 mm lang (+ 152 mm). Konsekvensen heraf bliver, at man takket være den ekstra længde har kunnet gøre taget mere fladt, lade forruden læne sig mere tilbage og bagenden blive næsten identisk med ur-Boblens.
Volkswagen tilbyder Beetle i tre udstyrslinier: Beetle, Design og Sport og de vil alle tre komme med individuelt interiør. Fælles er de tre runde instrumenter (speedometer, omdrejningstæller og tankindholdsindikator). I speedometeret er der integreret et multifunktionsdisplay. Fra udstyrslinjen Design er luftdyser og instrumenter omkranset af krom, ligeledes er audio- og navigations-systemet. Som lille gimmick tilbyder Volkswagen Beetle med et handskerum, der åbnes opad, ligesom i ur-boblen.
The Beetle kan fås allerede fra 260.000 kr. (1,2 TSI/105 hk) vælger man det højeste udstyrsniveau med den store 200 hk 2,0 TSI-motor, fås den til 385.000 kr.
up! - nyskabelsen
up! er Volkswagens mindste nyhed i mange år - og samtidigden vigtigste fra koncernen i 2012 og det er ikke uden stolthed, at Volkswagenallerede på udstillingen i Herning kan vise danskerne up!
up! er ny fra a-å, det er en helt ny platform, nye motorer og ny teknologi man præsenterer med up! Bl.a. vil det innovative city emergency brake- system blive standard på alle up! det laserbaserede system bremser bilen ned hvis mennesker eller genstande kommer for tæt på bilen og forebygger dermed påkørselsulykker. Hvad der ikke er nyt ved up! er, at det er en ægte Volkswagen. Kvalitetet, køreegenskaber og sikkerhed står fuld ud mål med Volkswagens image, up! er en ægte Volkswagen i koncentreret form.
up! er med sine beskedne 3,54 m en lille bil skræddersyet til den store by, men som de større modeller Polo og Golf, vil også up! tiltale vidt forskellige segmenter med vidt forskellige mobilitetsbehov. up! er en af de mindste fire-personers biler til dato. I forhold til de øvrige dimensioner har up! dog en meget lang akselafstand på hele 2,42 m, der er med til at gøre up! meget rummelig. Tillige er et af up!s mest markante designkarakteristika bilens happy face, der er giver up! sin helt egen personlighed. På designfronten ses Volkswagens dna tydeligt, blandt andet ved de markerede horisontielle linier og forlygternes og grillens forening til én markant linie. Bagtil er up! karakteriseret ved, at bagklappen er én stor glasrude med integrerede baglygter og stoplys.
Med en af segmentets længste akselafstande og med motorensplacering helt i front, har Volkswagen skabt en bil med plads til fire voksne personer. Fører og alle tre passagerer vil have oplevelsen af en kompakt bil, men på ingen måde føle sig klemte. Fx har up! et bagagerum på hele 251 l og lægger man bagsæderne ned, har man hele 951 l at gøre godt med. Dette
illustrerer meget godt, at up! har potentialet til at blive en af de helt store blandt de små.
Grundlæggende har Volkswagen i up!s indre skabt en kabine, der er gennemsyret af mærkets vanlige funktionalitet: klart og ukompliceret. up! kommer dog med en række individuelle løsninger fx vil armaturet kunne fås i individuelle farver.
Ny motorgeneration
Med up! debuterer en ny generation af tre-cylindrede benzinmotorer fra Volkswagen. Fra start tilbydes up! med to forskellige benzinmotorer, der yder hhv. 60 hk og 75 hk. Gennemsnitsforbruget i BlueMotion Technology-versionen (bl.a. med start-stop-system) ligger på 23,8 km/l (60 hk) og 23,2 km/l (75 hk), dermed ligger begge varianter under emmisionsgrænsen på 100 g CO2/ km.
maps + more
Helt nyudviklet til up! er systemet maps + more, der er en såkaldt Portable Infotainment Device (PID). Volkswagen har i relation til up! ønsket at tilbyde sine kunder et attraktivt system, der integrerer navigation, telefoni, information og underholdning, men til en overkommelig pris. Dette er lykkedes med maps + more. PID´en klikkes ganske enkelt ind øverst på bilens midterkonsol. Til forskel for andre lignende systemer er maps + more fuldt integreret med bilens netværk. På den ene side kan man via maps + mores touchscreen aktivere telefon, navigation og infotainment, men samtidig informeres man via skærmen om vigtige informationer om bilen, f.eks vil parkeringsassistenten ParkPilot blive vist grafisk på skærmen. Desuden vil der blive udviklet up! apps, der gør det muligt, at individualisere PID´en helt. Og så taler maps + more naturligvis også dansk.
Volkswagen
introducerer up! på det danske marked fra marts 2012 og up! vil blive tilbudt i tre udstyrsvarianter: indstigningsmodellen take up!, den komfortorienteredemove up! og luksusniveauet high up!