Audi udfordrer med deres Audi Autonomous Driving Cup 10 teams af studerende. Audi leverer hardwaren – en Audi Q5 i størrelsesforholdet 1:8 – mens de studerende selv udvikler softwaren.
Audi har fortsat fokus på udviklingen inden for selvkørende biler, og der testes konstant. I oktober 2014 kørte en førerløs Audi RS 7 Sportback en omgang på Hockenheim banen med op til 240 km/t, hvor den teknologiske platform var i stand til at køre bilen til dens fysiske grænser med millimeters præcision. I januar i år blev en selvkørende Audi A7 langturstestet over 900 km på offentlig vej mellem Silicon Valley og Las Vegas med journalister som passagerer, hvor journalisterne især var imponerede over den naturlige køreoplevelse og den harmoniske funktion i forskellige hverdagssituationer.
De 10 hold af studerende – primært inden for computer science, electrical engineering og mechanical engineering – vil konkurrere mod hinanden ved en event på Audi Museum Mobile i Ingolstadt i Tyskland den 26.-27. marts 2015, hvor der bliver bygget en bane til formålet.
De studerende er forsynet med en grundlæggende softwarepakke til konkurrencen, hvorfra de udvikler deres egen software-arkitektur, der behandler sensordata til at fortolke situationen og styre bilen i overensstemmelse hermed. Den elektriske motor kan accelerere de firehjulstrukne modelbiler op til 40 km/t.
Modelbilernes software vil skulle tage højde for modkørende og krydsende trafik, vanskelige parkeringsforhold og pludselige forhindringer. Målet for de studerende er at gennemføre banen hurtigt og med så få fejl som muligt. Point fratrækkes for ulykker, tabt tid og upræcis udførelse. Førstepræmien er € 10.000, andenpræmien er € 5.000, mens tredjepræmien er € 1.000.
Ligheden mellem modelbiler og almindelige biler er mere end blot visuel: Udviklingsmiljøet for softwaren er nøjagtig den samme, der bruges til at teste førerassistentsystemer. Ifølge Björn Giesler, en af organisatorerne af konkurrencen, er nogle af udfordringerne faktisk meget lig dem, der er for rigtige biler. ”Målingssensorerne i modelbilerne skal arbejde lige så præcist som dem i deres storebrødre. Vi er spændte på at se de innovative løsninger, som de studerende kommer med."