Audi er nu klar til at sende deres tredje højbenede coupé på gaden. Audi Q5 Sportback får en skrånende hæk, som ser smart ud, og pladsen skal du næsten ikke gå på kompromis med.
Der var engang, hvor der var sne om vinteren, kun to køn, og firehjulstrækkere var nogle firkantede og grove arbejdsheste, der kunne komme frem overalt. Meget er sket siden, og ligesom man i dag kan vælge mellem 71 forskellige køn på Facebook, findes der lige så mange afskygninger af den traditionelle firehjulstrækker. En af de seneste trends kan umiddelbart virke lidt stilforvirret, for det er coupé-formede crossovers, eller bilernes svar på balkjole og vandrestøvler, men ikke desto mindre har Audi ledt an i at gøre biltypen mere populær.
Elektrisk coupé på stylter - Audi Q4 Sportback e-tron concept
Nu er Audi så klar med den tredje CUV (Crossover Utility Vehicle) efter e-tron Sportback og Q3 Sportback. Q5 Sportback hedder den, og den er baseret på den normale Q5, men med en stærkt hældende bagrude. Ifølge Audi skal den henvende sig til kunder, der sætter lige stor pris på et udtryksfuldt design som en sportslig karakter og stor anvendelighed i dagligdagen. Og udover det nye design, er den udstyret med Audi’s nye generation af baglygter med digital OLED-teknologi.
Audi Q3 Sportback – endnu en SUV som coupé
Den store ulempe ved at vægte designet over funktion er, at der er mindre plads specielt i bagagerummet, men det er lykkes Audis ingeniører at bevare næsten al plads. I Sportback kan der være op til 510 liter mod 520 liter i den almindelige Q5, og med bagsæderyglænene klappet frem rummer det 1.480 liter mod 1.520 liter i Q5. Som ekstraudstyr tilbyder Audi bagsæde plus, som kan forskydes i længderetningen og indstilles i ryglænshældningen. På den måde kan man efter behov udvide den grundlæggende bagagerumsvolumen med op til 60 liter – altså op til 570 liter. På den anden side giver det også øget komfort for bagsædepassagererne, når ryglæn og sædehynde er rykket helt tilbage. En elektrisk bagklap er standard.
Innovative baglygter
Audi tilbyder som ekstraudstyr den nye digitale OLED-teknologi til baglygterne. Hver lygte har tre integrerede organiske lysdioder, som hver er opdelt i seks segmenter. De røde OLED-elementer kan aktiveres individuelt via segmenteringen og dermed lyse på forskellige måder. Når man bestiller sin bil, kan man vælge mellem tre specifikke baglyssignaturer, og hver signatur omfatter et dynamisk coming og leaving home-lysscenarie. Når man vælger Audi drive select-indstillingen dynamic, vises der en anden, mere sportslig grafik. Hvis en anden bil nærmer sig bagfra, når man holder stille, og den kommer tættere på end to meter, så lyser alle OLED-segmenter som nærhedsregistrering.
Q5 Sportback lanceres i Europa med en 2,0-liters firecylindret dieselmotor, der yder 204 hestekræfter og et drejningsmoment på 400 Nm i forbindelse med en 7-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse med firehjulstræk. Efter lanceringen af Q5 Sportback følger en række andre motorvarianter; endnu en ydelsesvariant af den firecylindrede TDI-motor, en V6 TDI-motor samt to firecylindrede 2.0-liters TFSI-motorer. Q5 Sportback kommer derudover med en plug-in-hybriddrivlinje i to forskellige ydelsesvarianter ligesom den succesfulde Q5, og modelprogrammet vil også komme til at omfatte en SQ5 Sportback. Med den 204 hestes 2,0 TDI-motor kan SUV’en i coupélook desuden trække en anhænger på op til 2,4 ton.
Audi Q5 Sportback i Danmark
Audi Q5 Sportback produceres på fabrikken i San José Chiapa i Mexico og lanceres på det danske marked i første halvår af 2021. Priserne er endnu ikke kendte.