Den 4-cylindrede motor i S3 Sportback er nyudviklet helt fra bunden. Den har kun sin slagvolumen på 1.984 cm3 til fælles med forgængeren. Dens ydelse på 300 hk er til rådighed ved 5.500 omdr./min., og i området mellem 1.800-5.500 omdr./min. er det maksimale drejningsmoment på 380 Nm til rådighed.
Den højtydende 4-cylindrede motor er kendetegnet ved spontane reaktioner på førerens kommandoer samt en sportslig og fyldig klang. Når køredynamiksystemet Audi drive select arbejder i indstillingen dynamic, understreges motorens ydelse også rent akustisk. For at kunne kombinere kraft med en forbilledlig effektivitet gør 2.0 TFSI-motoren brug af en bred vifte af nye teknologier fra den dobbelte indsprøjtning over Audi valvelift system og udstødningsmanifolden, som er integreret i topstykket, til den innovative termostyring.
I samspil med den 6-trins S tronic (ekstraudstyr) varer spurten fra 0 til 100 km/t kun 5,0 sek., mens den tager fem tiendedele længere med den manuelle 6-trins gearkasse. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.
Med det permanente firehjulstræk quattro og dets nyudviklede lamelkobling kan modelrækkens nye topmodel accelerere tidligere og mere sikkert ud af svingene; og bilen kører dynamisk og stabilt under alle forhold – selv i regn og sne.
Forakslen er flyttet 52 mm fremad i forhold til forgængermodellen. 2.0 TFSI-motoren er over 5 kg lettere end den hidtidige motor, og den monteres i en vinkel, der hælder 12 grader bagud.
Ud over S-sportsundervognen, som sænker karrosseriet med 25 mm, og de avancerede hjulophæng er fordelingen af akseltrykket (for- og bagaksel: 59:41 procent) og det nye progressive styretøj med til at øge de sportslige køreegenskaber yderligere.
I den nye S3 Sportback er køredynamiksystemet Audi drive select standard. Systemet omfatter den elektroniske speeders datalinjer, skiftepunkterne i S tronic (ekstraudstyr) og understøttelsen fra det progressive styretøj.
En anden vital faktor for den store dynamik i den nye Audi S3 Sportback er letvægtskonstruktionen. Denne 5-dørs bil har en egenvægt på 1.445 kg – 70 kg mindre end forgængermodellen.
Det udvendige design understreger allerede den nye Audi S3 Sportbacks dynamik med al tydelighed. Modelrækkens topmodel er 4.324 mm lang, 1.785 mm bred og 1.404 mm høj.
Den S-specifikke kølergrill har vandrette dobbeltlameller i aluminiumslook, og indsatsen er lakeret i mat platinumgrå. Stødfangeren omfatter luftindtag med dobbeltlameller i aluminiumslook, og i siderne er der antydede luftåbninger.
På bilens sider sætter sidespejlhusene i aluminiumslook og specielle panellister et særligt præg. Den bageste stødfanger har fået nye design. Den platinumgrå diffusor med dobbeltkant i aluminiumslook omslutter de fire ovale afgangsrør fra udstødningssystemet med deres forkromede rørhaler.
Multifunktions-sportslæderrattet (ekstraudstyr) har en flad bund. Pedaler og fodstøtte er udført i børstet aluminium. Instrumenterne har grå baggrund, mens viserne er hvide, og i omdrejningstælleren er der integreret en ladetryksindikator. Standardudstyret omfatter førerinformationssystem i farver med pauseanbefaling, og skærmen kører ud elektrisk (standard fra MMI Radio) og viser et S-logo som velkomstbillede til føreren, når tændingen tilsluttes.
Topsystemet inden for infotainment er MMI Navigation plus med MMI touch. Audi connect giver adgang til skræddersyede internettjenesteydelser fra Audi i bilen.
Som ekstraudstyr tilbyder Audi alle modelrækkens førerassistentsystemer til den nye S3 Sportback, herunder adaptive cruise control, som tilpasser hastigheden til den forankørende og bremser/accelererer automatisk.
Den nye topmodel lander hos de danske Audi forhandlerne i september 2013, og prisen forventes at lande på kr. 680.000,-.
Mindre kan imidlertid også gøre det, så er ventetiden for lang, afholdes Audi Days hos de danske Audi forhandlere i weekenden 9. – 10. marts, hvor bl.a. den længe ventede Audi A3 Sportback introduceres.