En ydelse på 300 hk og et drejningsmoment på 380 Nm - tredje generation af Audi S3 løfter standarden endnu et hak opad. Den lette premiumbil i kompaktklassen, som får debut i 2013, kombinerer dynamiske præstationer med en banebrydende effektivitet, og på alle de tekniske områder gør den brug af den imponerende hightech, som Audi kan byde på.
Motoren
2.0 TFSI-motoren i Audi S3 har en stor slaglængde og er nyudviklet helt fra bunden. Den har kun slagvolumenen på 1.984 cm3 (boring x slaglængde 82,5 x 92,8 mm) til fælles med forgængeren, der mellem 2005 og 2009 fem gange i træk blev valgt til "engine of the year". Mellem 1.800 og 5.500 omdr./min. leverer den 4-cyl. motor et konstant drejningsmoment på 380 Nm på krumtapakslen. Den nominelle ydelse på 300 hk leveres ved 5.500 omdr./min., og det maksimale omdrejningstal udgør 6.800 omdr./min.
S3's præstationer er imponerende. Sprinten fra 0-100 km/h klares på 5,1 sek. i forbindelse med S tronic, og med manuel gearkasse tager det 5,4 sek. Bilen når den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/h uden at anstrenge sig. Ved blandet kørsel kører S3 med S tronic 14,5 km/l (med manuel gearkasse: 14,3 km/l) - det svarer til en CO2-emission på 159 (162) g pr. km og en forbedring på 2,5 km/l (med manuel gearkasse) i forhold til forgængermodellen.
Kraftoverføringen
Som standard sker kraftoverføringen i den nye Audi S3 via en 6-trins manuel gearkasse med et let hus af magnesium. Som alternativ kan man vælge S tronic. Den imponerer med en høj virkningsgrad og en lang udveksling af 6. gear. De laveste gear har en kort udveksling for at øge dynamikken - og det samme gælder den manuelle gearkasse.
Det permanente firehjulstræk quattro er en fast del af kraftoverføringen. Det giver den nye topmodel i A3-modelrækken det afgørende forspring foran de for- eller baghjulstrukne konkurrenter. Audi S3 kan accelerere tidligere og mere sikkert ud af svingene: Den kører dynamisk og stabilt under alle forhold - og især i regn og sne.
Karrosseriet
Ultra-letvægtskonstruktion er en af Audis kernekompetencer. Den nye S3 vejer blot 1.395 kg - et tal, som giver den en suveræn førsteplads blandt konkurrenterne. Egenvægten er faldet med 60 kg i forhold til forgængermodellen. Takket være formhærdet hightech-stål er råkarrossen alene 28 kg lettere end ved forgængermodellen, og de store andele af aluminium forrest på bilen bidrager yderligere til letvægtskonceptet.
S3's 3-dørs karrosseri er desuden ekstremt stift, kollisionssikkert og med en komfortabel akustik. Og en støjdæmpende forrude er standardudstyr. Bilens cW-værdi udgør kun 0,33. Den nye Audi S3 er 4.254 mm lang, 1.777 mm bred og 1.435 mm høj. Dens akselafstand udgør 2.595 mm, hvilket er 17 mm mere end på forgængermodellen.
Det udvendige design
Den nye Audi S3 har en sportslig og stram fremtoning på vejen. Alle elementer af designet virker præcise og markante - den atletiske udformning med den lave motorhjelm, den karakteristiske tornadolinje under ruderne og de kraftigt hældende C-stolper giver karrosseriet et langstrakt udseende. Som standard leverer Audi forlygter med xenon plus-teknologi samt LED-dagskørelys. De flade baglygter med integreret adaptivt stoplys er ligeledes udstyret med lysdioder.
Det xenonbaserede Audi adaptive light drejer ind i svingene, og det er desuden koblet sammen med navigationssystemet, så der er mulighed for at bruge funktionerne bylys, landevejslys, motorvejslys, vejkrydslys og turistlys. I forbindelse med frontkameraet reguleres forlygternes grænse for lys/mørke automatisk på en glidende måde. Det giver et markant bedre udsyn og øget sikkerhed om natten.
Udstyret
Som ekstraudstyr leverer Audi alle modelrækkens banebrydende løsninger inden for mobil infotainment og førerassistentsystemer til den nye S3. Under betegnelsen Audi connect findes der en lang række skræddersyede onlinetjenester, som sætter føreren i forbindelse med omgivelserne og giver ham vigtige informationer på en hurtig og let forståelig måde.
Til anvendelsen af de nye services har Audi udviklet forskellige infotainment-komponenter - topmodellen er MMI Navigation plus med MMI touch. Dette highend-system imponerer med en superflad, elektrisk udkørende 7"-skærm og et nyt betjeningskoncept, hvor MMI touch er integreret i dreje-/trykknappen. Audi Phone Box tilslutter mobiltelefoner til bilen på en komfortabel måde, og soundsystemet fra Bang & Olufsen leverer rendyrket hifi-nydelse - LED-lysledere markerer bashøjttalerne i dørene.
Assistentsystemerne i S3 kommer direkte fra luksusklassen. Paletten starter med adaptive cruise control, som i forbindelse med sikkerhedssystemet Audi pre sense front automatisk bremser helt op ved hastigheder under 30 km/t, og fortsætter med Audi side assist, Audi active lane assist og den kamerabaserede vejskilteassistent hen til parkeringsassistenten. Derudover findes der et stort udvalg af sportsligt og komfortabelt ekstraudstyr. Blandt andet adaptive light, også med glidende lyslængderegulering, advanced key og panoramaglastag.
Audi S3 lander hos de danske Audi forhandlere i første kvartal 2013