Antallet af handlinger, som er usikre og farlige bag rattet, bliver fordoblet, hvis vi har en ikke-fastspændt hund med i bilen. Faktisk stiger pulsen hos både mand og hunden, når hunden kan bevæge sig frit i bilen. Det viser en undersøgelse, Volvo står bag.
De fleste danskere holder af hunde, og vi elsker at tage de firbenede med på tur ud i det blå. Som oftest involverer det en tur i bilen, og eftersom det ikke er et lovkrav at spænde hunden fast, findes der mange, som uden at vide bedre, kører rundt med hunden løs i bilen.
Sådan sikrer du hunden, når du kører bil
Men det er rigtig dårlig ide. Det viser en undersøgelse fra Volvo, som det svenske mærke har fået lavet i USA sammen med firmaet The Harris Poll, som har stået for at indsamle data. Testen blev udført på 15 hundeejere. I løbet af de 30 timers observering opstod der i alt 649 gange det, som Volvo beskriver som usikker adfærd bag rattet, mens Fido’erne var på fri fod. Med fastspændt hund var der ’kun’ 274 tilfælde af usikker adfærd. I minutter svarer det til, at førerne sammenlagt var uopmærksomme i tre timer og 39 minutter med en løs hund ud af de i alt 15 timer. Modsat var chaufførerne uopmærksomme i én time og 39 minutter med hundene fastspændt.
Målinger af fører og hunds hjerte afslørede, at ejernes hjerterytme faldt med op til 34 slag i minuttet, når hunden blev sat fast. Ligeledes var hundenes hjerterytme i gennemsnit syv slag i minuttet hurtigere, når de var løse i kabinen.
Sådan undgår du stress bag rattet
Der er altså ingen grund til at lade være med at spænde hunden fast, forklarer dyrlæge Dr. Elisa Mazzaferro, fra Cornell Universitet.
Mens kæledyr, der kan bevæge sig frit rundt i bilen, kan være sødt og bekvemt, så udgør de en alvorlig risiko for både chauffører og kæledyr, både med hensyn til at skabe distraktioner og øge risikoen for ulykker. I mit arbejde ser vi desværre regelmæssigt konsekvenserne af hunde, som ikke er fastspændte.
Tonstung labrador
Udover at fjerne opmærksomheden fra vejen, kan en hund også blive et livsfarligt projektil. Hvis du har en labrador på 30 kilo og er involveret i et frontalt sammenstød med 50 km/t, så svarer det til, at hunden nu vejer 738 kilo. Er farten i stedet 90 km/t, er vægten 2.298 kilo. Hunden bliver altså til en dødelig kanonkugle, som flyver gennem kabinen og smadrer alt på sin vej.
Sådan er reglerne
Der er faktisk ikke nogen lovkrav i Danmark om, at hunde skal være spændt fast. I færdselsloven betragtes dyr som gods, så eneste krav er, at godset, eller i dette tilfælde hunden, skal være anbragt således, at den ikke kan være til fare for personer, og den må heller ikke genere føreren i forbindelse med kørslen. Du må altså ikke have din hund på skødet eller mellem pedalerne, men principielt må du gerne have den på for- eller bagsædet.
I vores nabolande har man en noget strammere tilgang til transporten af husdyr. I Sverige er det et lovkrav, at hunden er fastspændt. Det vil sige, at den skal befinde sig i et bur eller være fastspændt med en særlig sele. I Tyskland regnes hunde også som gods, men reglerne er mere specificeret end i Danmark, så her er det også et krav, at hunden er spændt fast eller placeret i et bur.