Biltorvets redaktør overvejer, om det er nu, han skal købe elbil. MEN han har flere krav – bilen skal kunne køre 500 kilometer på en opladning, den skal være så billig som muligt, OG det skal være en familie elbil med god plads. Mon den perfekte bil findes derude?
Det her bliver måske en smule navlepillende, for jeg har en række personlige overvejelser, som jeg her vil forsøge at krænge ud over resten af nationen. Håbet er, at du har nogle af de samme overvejelser, så lad os sammen forsøge at blive klogere.
Derhjemme har jeg en dejlig, men gammel, dieseldreven BMW 5-serie stationcar. Den har partikelfilter, så jeg er ikke tvunget til at skifte den ud, men regningerne bliver nok ikke færre, og de høje dieselpriser er endnu et argument for at kigge sig om efter et elektrisk alternativ.
Tysk køreglæde - brugttest af BMW 520d
Men jeg har nogle meget specifikke krav. På den daglige pendlertur er rækkevidde ikke noget problem. Jeg er heller ikke bekymret for at kunne lade, selvom jeg bor i lejlighed i byen. Men jeg har et sommerhus 230 kilometer oppe i Sverige, og når det bliver søndag aften efter en hel weekend med brændeflækkeri, så skal man bare hjem. Også selvom det er frostgrader. For jeg nægter at være afhængig af at skulle lade på vejen hjem med to sovende børn og en truende mandag, der kommer tættere og tættere på. Så mit krav til elbilen er, at den skal kunne køre 500 kilometer på en opladning.
Kravene stopper ikke der. Jeg er jo vant til at køre godt, og jeg har brug for meget plads, så bilen skal være stor nok til to børn i barnesæder, en stor hund og oppakning til hele familien. Og så måske det vigtigste – den skal være billig. Jeg har normalt det princip, at jeg køber biler kontant, men jeg bliver nok nødt til at indse, at en elbil skal finansieres, fordi den er så ny. Til gengæld forventer jeg, den bliver billigere i både vedligehold, grøn ejerafgift og strøm.
Spar på dråberne - vi har samlet fem gode pendlerbiler
Så uden flere forklaringer, præsenterer jeg her mine fem bud.
Tesla Model S 85 – 229.000 kroner
Den klassiske Tesla har faktisk været i min kikkert længe. Jeg har en svaghed for meget brugte luksusbiler, og jeg husker, hvordan bilen imponerede allerede, da jeg kørte den første gang på den europæiske præsentation tilbage i 2013.
Bilen her er en 85’er med baghjulstræk og 378 hestekræfter. Hvor mange kræfter den har, betyder ikke meget for mig, mere at batteriet er ret stort og på i alt 85 kWh. Rækkevidden kommer vi tilbage til, men Model S er generelt oplagt til min familie. Den er komfortabel, veludstyret, og så er den meget rummelig, så der vil være fint med plads til både børnene, hunden og oppakningen.
Tesla Model S100D – elektrisk elegance
Jeg er ikke nær så bekymret for at købe en elbil, der har kørt langt, som havde det været en bil med forbrændingsmotor. Denne har kørt 283.000 kilometer, og da der er langt færre sliddele, skal du ikke tænke på olieskift, partikelfilter eller alt det andet bøvl, der kan være på en moderne dieselbil. Sælgeren, som er privat, skriver tilmed alle de rigtige ting. Bilen har fået en ny chip, en kendt fejl på de gamle Model S’ere, fordi flashhukommelseskortet bliver træt med årerne. Bilen her har også fået skiftet bærearme og styrekugler, som er en anden kendt fejl på modellen, så det lover godt.
Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil
En ting, som jeg dog vil sikre mig, er batteriets sundhed. Kapaciteten falder, specielt for biler som har været hurtigladet ofte. Så jeg ville simpelthen køre bilen til en ekspert, for batteriets kapacitet er centralt. Specielt fordi den officielle rækkevidde på 502 kilometer er opgivet efter NEDC-cyklussen, en joke der ingenting har med virkeligheden at gøre. Realistisk er rækkevidden nærmere 400 kilometer. Ikke desto mindre kan denne brugte Model S krydse mange af mine bokse, og så er den ’billig’ i forhold til de øvrige bud.
Hyundai Kona Premium – 234.800 kroner
Jeg har snydt lidt. For Kona Electric har faktisk kun en officiel rækkevidde på 482 kilometer, og burde jo derfor være ude af denne lille leg. Jeg tager den dog alligevel med, fordi den byder på masser af rækkevidde til relativt få penge.
Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil
I Kona Electric får man masser af udstyr, som køling i sæderne, og en effektiv drivlinje. Men det er også en relativt lille bil. Hatchback-formatet gør det muligt at stoppe 44 kilo labrador ind bagi, men så er der ikke meget plads tilbage. Alligevel er den en seriøs overvejelse værd for familien, mest af alt på grund af prisen.
Tesla Model 3 Long Range – 314.900 kroner
Ja, så har vi en Tesla mere. Her en Model 3 Long Range med baghjulstræk. Det giver en imponerende rækkevidde på 600 kilometer, som burde være rigeligt til at komme frem og måske også tilbage uden at lade. MEN, først og fremmest er Model 3 alt for lille til familiens behov. Alene det faktum at hunden ikke kan sidde i bagagerummet, udelukker den som seriøst bud.
Desuden koster selv denne bil over 300.000 kroner, som er en del mere, end jeg har lyst til at betale for en bil, der ikke opfylder mine krav. Men måske den passer til dine behov, så tjek vores brugttest af den, hvor du kan få mere information om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du køber en brugt Model 3.
VW ID.4 Pro Performance – 369.800 kroner
ID.4 Pro byder på en absolut hæderlig rækkevidde på 517 kilometer fra et batteri på 77 kWh, så den vigtigste boks kan tjekkes af. Modellen er tilmed ganske rummelig. Der er rigtig meget plads på bagsædet, og bagagerummet snupper 543 liter, som er godkendt af selv familiens hund.
Her er elbilerne med længst rækkevidde om vinteren
ID.4 er tilmed velkørende og komfortabel, men bilen her er fra maj 2021, og har kun kørt 26.000 kilometer. Normalt er det jo en fordel, men ikke for undertegnede, som ikke føler for at punge de næsten 400.000 kroner ud. Jeg ville måske kunne lægge 80.000 i udbetaling, hvis BMW’en blev solgt, og så skal du nok regne med at betale omkring 3.500-4.000 kroner om måneden i et elbil-lån. Og så meget koster BMW’en trods alt ikke i vedligehold.
Skoda Enyaq 80 – 369.900 kroner
Historien er nærmest den samme med Skoda Enyaq, som teknisk er identisk med Volkswagen ID.4. Forskellen findes i designet, og så taler det for Skodaen, at bagagerummet er minimalt større med 585 liter. Men hvad man bør vælge, bør nærmest komme an på, hvor du kan få forhandlet flest fordele i købet. Både ID.4 og Enyaq tjekker næsten alle bokse af for mine personlige behov – bortset fra prisen.
Så konklusionen for mig personligt er, at jeg kører videre i BMW’en et års tid mere. Imens håber jeg, den ikke skal have flere store reparationer, og at jeg så til næste år kan finde en ID.4 eller Enyaq med et højt kilometertal, som derfor er faldet en del i pris.