Har du rækkeviddeangst, men vil have elbil, så finder du hjælp her – vi finder fire modeller til salg på Biltorvet, som alle officielt kører over 600 kilometer på en opladning.
Rækkeviddeangst er et velkendt fænomen blandt folk, som overvejer at købe elbil; jamen kan vi nu komme til moster Kirsten i Lemvig, hvis vi køber en af de dersens elbiler. Og svaret er ja – i hvert fald hvis du køber en af disse fire elbiler, vi har gravet frem på Biltorvet. Fælles for dem er nemlig, at de alle kan køre mindst 600 kilometer ifølge WLTP-normen. Hvor langt de så kører i virkeligheden, afhænger i høj grad af din højre fod, som af temperaturen udenfor. Derfor inkluderer vi også det norske bilmagasin Motor’s vintertest-resultater.
Tesla Model 3 Long Range
Vi kommer ikke uden om Tesla Model 3, som nok er den mest energieffektive elbil på markedet, og i denne guide også billigste bil. Du får også guidens mindste batteri på ’kun’ 75 kWh. Det er faktisk største batteri i Model 3, og findes kun i Performance og Long Range-varianterne. Her er rækkevidden offcielt på 600 kilometer. Ifølge Motor.no kan man klemme helt op til 521 kilometer ud af batteriet over en strækning med mellem -1 og -10 grader. Den norske test inkluderer dog ikke motorvejskørsel, kun 80 og 90 km/t landevej.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Bilen, vi har valgt, er fra 2019, har kørt 80.000 kilometer, har 460 hestekræfter og koster 345.000 kroner hos Tørring Auto. Hvis du er interesseret i at købe en brugt, så læs vores brugttest af modellen, så du er bedst muligt klædt på.
Ford Mustang Mach-E Extended Range
Fords Mustang Mach-E har måske ikke fået den varmeste modtagelse. Mange mener simpelthen stadig at netop det navn til en elbil, er en vederstyggelighed. Men det ændrer ikke på, at Mustang Mach-E fås i nogle ret heftige varianter, blandt andet en Extended Range med 88 kWh kapacitet. Selve batteriet er faktisk 98,7 kWh stort, men man udnytter ikke den fulde kapacitet, af hensyn til batteriets holdbarhed.
Badebold på strøm - Mustang Mach E
Fordelen ved så stort et batteri er, at man så også kan trække mange kilometer ud af det, og den officielle rækkevidde for denne bil er hele 610 kilometer. I den norske vintertest viser der sig heller ingen grund til rækkeviddeangst. Her klarer Mustang Mach-E Extended Range 502 kilometer.
Bilen, vi har udvalgt, står til salg hos Kristian Odgaard APS på/i Nykøbing Mors. Bilen er fra 2021, har 294 hestekræfter, har kørt 11.000 kilometer og koster 450.900 kroner.
Tesla Model S Long Range
Tesla Model S kommer man heller ikke udenom. Selvom bilen efterhånden har 10 år på bagen, så er udviklingen altså ikke løbet hurtigere, end at den store og luksuriøse elbil kan fås med et kæmpe batteri, og det er grundlæggende kongen, hvis du vil køre langt i en elbil. Vi har fundet en Long Range fra 2020, som har kørt 16.300 kilometer og koster heftige 784.600 kroner.
Tesla Model S100D – elektrisk elegance
Så får du til gengæld også en officiel rækkevidde på 652 kilometer – men vær opmærksom på, at det er den gamle alt for urealistiske NEDC-norm, med WLTP-normen er tallet 610 kilometer. Det burde også være nok for de fleste, men Model S viser alligevel sin alder i den norske vintertest. Her falder rækkevidden til 469 kilometer.
Mercedes EQS450+
Det er muligt at Tesla Model S var kongen, men der er en ny spiller på markedet, som blæser alt andet af banen – Mercedes EQS. Det er Mercedes svar på en S-Klasse til fremtiden, og som et andet Autobahn-missil skal den selvfølgelig have masser af rækkevidde. Og det får den så fra et gigantisk 108 kWh stort batteri. Det giver en officiel rækkevidde på op til 743 kilometer. I den norske vintertest kørte en Mercedes EQS 580 med firehjulstræk og 523 hestekræfter, modsat denne bils baghjulstræk og 333 hestekræfter, 513 kilometer. Således blev den overgået af Tesla Model 3, til trods for, at Tesla’en har et batteri, der er 33 kWh mindre.
Mercedes sprænger rammerne for elbiler – 770 kilometer rækkevidde i EQS