Tesla Model 3 er en af de mest hypede biler overhovedet. Med en kåring som Årets Bil under bæltet og en skaber, som bogstaveligt sigter mod Mars, er forventningerne høje til Tesla Model 3. Men hvordan klarer den elektriske amerikaner sig, når den ikke er ny – det finder vi ud af her.
Historien om Tesla er fascinerende – grundlagt i 2003 og sendte deres første bil på markedet i 2009. Kun otte år senere lancerede de Model 3, som vi skal koncentrere os om her. Det er verdens mest solgte elbil med 800.000 biler produceret i december 2020, og det lader ikke til at tempoet sættes ned lige foreløbigt.
Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Og hvorfor skulle det også det. Danske motorjournalister kårede Model 3 som Årets Bil 2020, og dagens testbil – en Model 3 Long Range – er fra 2019, har kørt 55.9000 kilometer og koster 369.800 kroner hos Andersen & Martini i Greve. Selvom den ikke er hurtigste variant af Model 3, så sender de to elmotorer og i alt 351 hestekræfter den elektriske bil til 100 km/t på 4,6 sekunder. Det er nok til at rive nakken af led på dig. Testbilen har den store batteripakke på 75 kWh, som den deler med den endnu hurtigere Performance-variant. Det giver en officiel rækkevidde på 506 kilometer, men regn med, at den i virkeligheden er tættere på 350-400 kilometer alt efter antallet af motorvejskilometer.
Tusindeårsfalken - Tesla Model 3 er landet
Pas på batteriet
Det vigtigste og dyreste på en elbil er batteriet, og det kan være en god ide at få tjekket kapaciteten, inden du køber bilen. Du kan få en ide om batteriets tilstand selv ved at downloade app’en ScanMyTesla og tjekke battery mangement system. Tesla leverer otte års garanti eller 160.000 kilometer på de små modeller, mens kilometertallet bliver udvidet til 192.000 kilometer for Long Range og Performance, hvis kapaciteten falder til under 70 procent. Generelt er det en god ide at undgå biler, som kun har været hurtigladet, da det ’slider’ mere på batteriet. Det mest skånsomme er langsom-ladning fra eksempelvis en hjemmelader, og så kan batteriet indstilles til kun at lade til 90 procent.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Vi har talt med to vognmænd fra Taxa 4x35, som begge har skiftet deres dieseldrevne Mercedes E-Klasse ud med en Model 3, og deres opfattelse af bilen er vidt forskellige. Khaled Khraybi føler sig langt mere udhvilet efter en lang vagt, fordi elbilen ikke har samme vibrationer og støj som dieselbilen, mens Raja Zia Ul Haq oplever, at byggekvaliteten i Model 3 slet ikke matcher Mercedes’ens, og så har hans kunder svært ved at komme ind og ud af bilen, fordi bilen ikke har traditionelle dørgreb. Ingen af de to vognmænd har dog haft problemer med deres biler, til trods for at begge biler har kørt omkring 55.000 kilometer på et år. Noget af det smarte ved en Tesla er, at den ikke skal til service regelmæssigt. I stedet melder den selv, når det er tid, og det betyder altså, at du som vognmand har flere timer på gaden, og skal have færre kroner op af lommen til værkstedet.
Haltende samlekvalitet
Generelt er der få alvorlige problemer med Model 3, men én af dem kræver, at du har øjnene med dig. Noget kunne tyde på, at Tesla har haft travlt med at bygge så mange Model 3’ere som muligt, for samlekvaliteten matcher ikke altid konkurrenter fra de etablerede mærker. Det kan ses på afstanden mellem karrosseridele. Så tjek, at listerne sidder i samme højde og flugter. Tjek også, at ingen karosseriplader rør ved hinanden, og på den måde slider lakken af, for så er rusten inviteret indenfor. Det kan specielt være et problem ved forskærmen, som gnaver op mod a-stolpen. Så åben fordøren, og tjek for rust, hvis de to paneler rør hinanden.
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Generelt er lakeringen ikke den bedste på Model 3, så tjek for stenslag på paneler og bag baghjulene, hvor rust kan opstå. Nu du er i gang med dit falkeblik, så tjek også for kondens i lygterne. Nogle ejere har tilmed oplevet revner i glasset til soltaget og i bagklappen.
En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia
Reelt er der få dårligt ting at sige om Tesla Model 3. Nogle har svært ved at vænne sig til, at alle funktioner styres på den store skærm i midten af bilen, og det kan være lidt gnidret at betjene, mens man kører. Kabinekvaliteten halter langt efter fossil-konkurrenter som BMW 3-Serie og Mercedes C-Klasse. Det gælder eksempelvis hele midterkonsollen, som er lavet i klejn plast. Kan man se ud over det, så er der nærmest ingen bagdele ved den amerikanske elbil, som byder på både lynhurtige accelerationer, masser af rækkevidde og lave driftsomkostninger.