Audi A6 er den klassiske direktørvogn med masser af luksus og prestige, og når den er brugt, er den tilmed til at betale. Men hvor solid er den egentlig med mange tusinde kilometer på bagen – vi undersøger, om A6 er et godt brugtkøb.
Ruller du i en Audi A6, ligner du øjeblikkeligt en succes. Den slags der kan sælge billedbøger til de blinde, og tjene godt på det. A6 er den klassiske direktørvogn fra Audi, og designet er elegant, næsten underspillet – altså hvis man ikke ruller med store 19 tommer fælge, som den hvide testbil, vi har lånt hos Bilhuset Laursen i Køge. Det er en 2-liters diesel med 190 hestekræfter med S-Line-udstyr og S-Tronic gear. Bilen er fra 2015, har kørt 142.000 kilometer og koster 299.900 kr.
Fashionabel Folkevogn – brugttest af Volkswagen Arteon
Audis slogan er forspring gennem teknik, så med god grund er der en forventning om, at Audi laver kvalitetsbiler. Kabinen i testbilen skuffer heller ikke. Den har trods alt seks år på bagen, men skærmen til navigationen er et lille teaterstykke i sig selv, som kører ind og ud af instrumentbordet. Selve mekanismen kan dog begynde at blive lidt stiv i det, så tjek, at skærmen kører ud og ind uden hak. I kabinen er der to andre ting, du også bør kigge på. Nogle ejere har nemlig oplevet, at den elektroniske håndbremse ikke vil slippe, og det er jo træls, når du skal ud og sælge billedbøger. Den anden kræver en lidt mere grundig gennemgang. Hvis bilen er udstyret med soltag, kan det ske, at vandet løber over og ind i kabinen langs a-stolperne inde bag beklædningen. Potentielt kan det blive et rigtig trælst problem, som både kan lede til lugt, rust, og elektriske problemer. Der er to løsninger, og det første er nemt. Audis mekanikere er gode til at smøre skinnerne, hvor soltaget løber, men fedtet kan blokere nogle af kanalerne, hvor vandet skal ledes væk. Så selvom du renser drænet, kan problemet godt fortsætte. Hvis ikke det er fedt, så er det typisk rammen omkring soltaget – og så bliver det anderledes dyr. En regning der kan løbe helt op i 10.000 kroner.
Oliesluger
A6 med den interne modelkode C7 blev introduceret i 2011 med en lang række forskellige motorer og gearkasser, flere af dem er siden erstattet, og nærmest hver motor og gearkasse har sine egne svagheder, så følg med, selvom det måske kan blive lidt komplekst. Lad os starte med de firecylindrede TFSI-benzinmotorer. Generelt for dem er, at de er kendt for at have et ret højt olieforbrug, så tjek oliestand, og hvor ofte den har fået skiftet olie – det sidste, du har lyst til, er, at købe en dyr brugt bil, som har kørt med for lidt olie. Fra 2016 skulle problemet været mindre.
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Den 3-liters TFSI-V6'er kan også være olietørstig, men dens egentlige problem er støj fra kædestrammerne, der guider kæderne, som blandt andet trækker knastakslerne. Audi har anerkendt problemet, men siger selv, at støjen ikke kan give reelle skader på motoren. Du kan selv undersøge det på en brugt bil ved at lytte efter en raslende lyd, når motoren startes kold. Efter 1-3 sekunder forsvinder lyden, når der opbygges olietryk i kædestrammerne.
Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4
Den 3-liters dieselmotor er på mange måder en fed motor, som findes med fra 190 til 326 hestekræfter. Men den har også problemer med kædestrammerne, som potentielt kan blive alvorlige, fordi fejlen i værste tilfælde kan føre til at stempler og ventiler støder sammen og totalt motorhavari til følge. Har du gode ører, skal du lytte efter raslen ved koldstart, og ellers sæt bilen i frigear og lyt efter raslen mellem 1.500 og 2.500 o/min.
Gearkasse-show
Audi tilbød et fuldt menukort af gearkasser til A6. Der er selvfølgelig den klassiske, manuelle gearkasse, men der findes relativt få af dem, og gensalgsværdien matcher nok ikke helt de automatiske gearkasser, som man forventer i en bil i direktørklassen. Audi kalder DSG-gearkassen for S-Tronic, og vi har spurgt ejeren af BOS Transmissions i Karlslunde, Kim Jørgensen, hvad han mener om den. Han mener nemlig ikke, de er så skrøbelige, som nogen mener, men man skal tjekke om den skifter hårdt mellem D og R, fedter eller hænger i gear, for det koster mellem 25.000 og 45.000 kroner + moms at fikse en ødelagt gearkasse.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Den mest skrøbelige gearkasse er Multitroic-gearkassen, som kunne fås frem til 2014 sammen med de firecylindrede motorer, 2,8 V6 og diesel-V6’eren med 204 hestekræfter. Det er et CVT-gear, også kendt som millongear, og mange bryder sig ikke om det, fordi det ikke har traditionelle gearskift. Men solidt er det altså heller ikke kendt for at være, hvis man spørger Kim Jørgensen.
Nej, Multitronic er ikke en solid gearkasse. Der er en årsag til Audi valgte at stoppe videre udviklingen af den. 01J var det første skud på stammen, derefter kom 0AN, men begge kunne man ikke købe alle stumperne til. Så hvis begge kegletromler var ødelagte, var man på rø…. Den sidste generation 0AW kunne repareres, fordi man kan få alle stumper til den. Men at reparere en gearkasse koster stadig mellem 16.500 og 28.000 kroner plus moms.
Det koreanske autobahn-missil - brugttest af Kia Stinger
Vil du have en Multitronic-gearkasse, så få skiftet olien oftere end foreskrevet af Audi. Kim Jørgensen anbefaler for hver 50.000 kilometer, og lavere hvis du kører med tung trailer. Et olieskift koster 2.816 kroner.
Samlet set er der altså en del ting, du bør være opmærksom på, hvis du er på jagt efter din egen direktørvogn fra Audi. Vi har været i kontakt med flere gladere ejere, som ikke har haft problemer med deres bil, men du bør forberede dig på, at der kan dukke dyre regninger op, hvis du køber en A6 C7.