Vi tester finalefeltet i Årets Brugtbil, hvor fem skarpe finalister fordelt på tre elbiler og to fossiler kæmper om titlen – en er med for femte gang, og en er klar favorit. Bliv klogere på, hvor god en brugt bil Tesla 3, BMW i3, Skoda Superb, Kia e-Niro og VW Touran er lige her.

Årets brugtbil 2022 har et finalefelt på fem biler, og for første gang med flest elbiler. Juryens består af eksperter fra Biltorvet, Bilbasen, en række medier, samt brancheorganisationen DBFU, Applus Bilsyn og FDM.

Årets Brugtbil domineres af elbiler

Hos FDM Testcenter Hillerød blev bilerne prøvekørt og gennemgået teknisk for kendte fejl og udfordringer, baseret på FDM's statistikker i forbindelse med brugtbils- og reparationstest.

Finalefeltet er:

BMW i3 - 2013 til 2020

Kia e-Niro - 2018 til 2020

Skoda Superb - 2015 til 2020

Tesla Model 3 - 2019 til 2020

VW Touran - 2015 til 2020

Tysk racer forklædt som bybil

BMW i3 var med sidste år, hvor den blev nummer to. Den består af kulfiberforstærket plast og aluminium, så du skal altså ikke spekulere på rust, og generelt er elbiler solide og med få fejl. Tilmed er i3 sjov at køre, som i gokart-sjov. For en elbil at være er vægten lav, under 1.400 kilo, så den er sjov at kyle rundt i svingene, og sammen med den kraftige acceleration, har du en fest for hver køretur.

Den kedelige koreaner løber med sejren – her er vinderen af Årets Brugtbil 2021

Rækkevidden er dog lille, du får lovet fra 284-310 kilometer, men i praksis er det mindre, og pladsen er også lille. Til gengæld er den moderne at se på med sit futuristiske design, der i sin tid var banebrydende.

På de første årgange af i3 kan der være et problem med motorophængene, som ikke er tilstrækkeligt holdbare, og de er forfærdeligt dyre at skifte – der er danske ejere, som beretter om værkstedsregninger på over 50.000 kroner, så tjek om det er blevet gjort allerede, ellers skulle bilerne fra 2016 og frem være mere solide.

Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?

Totalomkostningerne, den såkaldte TCO, der tager højde for afskrivning, forsikring, finansiering, service, ejerafgift og kørsel ligger på 2,17 kr/km, hvilket er det laveste i feltet, så det er jo en god ting.

Du får ikke meget plads, men som bybil er den perfekt, lige bortset fra at gennemsnitsprisen er på en kvart million kroner, som er mange penge for en brugt, lille bybil.   

Koreas praktiske el-gris

Kia e-Niro er praktisk, blød, rummelig og trækker godt i den store version – der findes to versioner, en med et stort batteri med en rækkevidde på lovede 455 kilometer og 204 hestekræfter. Den lille har 289 kilometer rækkevidde og 136 hestekræfter men gå efter den store, som der også er langt flest af på markedet.

Stor og blød Kia e-Niro

Bag rattet kræver bremsepedalen et overraskende stort tryk, altså når du har brug for at komme ned i fart hurtig. Men til daglig vil de fleste nok kunne nøjes med at bruge regenereringen til at komme ned i fart. Bilen føles solidt bygget, og kabinen er i lækre materialer på tyske bilers niveau. Bilens SUV-størrelse gør den relativt praktisk og velegnet for familien.                                                                         

Reservedelsindex er det laveste og TCO næstlaveste i feltet, som i sig selv gør e-Niro oplagt som et brugtbilkøb. Da Kia samtidig kører med syv års garanti, så har du stadig tre års garanti tilbage på en bil fra 2018 – en garanti der eksempelvis slår Volkswagens nybilsgaranti.

FDM melder om, at man skal kigge efter rustne bremseskiver, noget den har til fælles med alle elbiler, men ellers ser de ikke mange af dem på servicecentrene. Der har dog været nogle sager, hvor ladekablet ikke kan låses fri af bilen, noget som Kia håndterer på garantien.

Der er importeret en del e-Niro fra udlandet, så her er det vigtigt at kigge efter, om de er egnet til vores klima, det vil sige, har de sædevarme, batterivarmer og nogle af dem har kun enfaset opladning, så det vil tage en krig at oplade dem. Desuden er det vigtigt at få afklaret, om kølevæsken i batteripakken er skiftet i forhold til intervallerne.

Tjekkisktysk fodboldbane i feltet for femte gang

Vil du have mere plads end i3’eren, kan du samle en Skoda Superb op for næsten samme pris. Den er absurd rummelig, hvor du nærmest kan have en dobbeltseng i bagagerummet og samtidigt kunne strække benene på bagsædet. Så er du en stor familie, der ofte skal på ture, er Skodaen værd at bemærke, og det har brugtbilsjuryen da også ofte gjort.

Her er finalisterne til Årets Brugtbil 2021 – hvem vinder

Det er nemlig femte gang, Skoda Superb er med i finalen – bilen har været med i 2018, 19, 20, 21 og her i 22. Så det er jo spændende om det så er i år, den skal tage laurbærrene?

I forhold til elbilerne i feltet føles Superb’en duvende og sløv med et døvt styretøj, der ikke sender mange signaler tilbage i fingrene. Til gengæld er kabinen klassisk, i gode solide materialer, alt er let at finde, og den føles dejlig som langtursbil.

FDM melder dog, at de ser en del fejl på de lidt over 50 biler, de har set på testcentrene. På hver fjerde bil er der fejl på ABS-systemet, og hver fjerde har fejl på motorstyringen. Hver 7. har tærede bremseskiver bagi, og på hver 10. køler klimaanlægget ikke tilstrækkeligt.

Driftsomkostningerne er lige smask i midten af feltet på 2,98 kr/km.

Amerikansk måneraket er en stjerne

Favoritten er Tesla Model 3, mest fordi den kan lidt af det, som alle de andre i feltet byder på, bare i én og samme vogn. Den er kvikkere og næsten lige så sjov som i3’eren, men samtidig praktisk og rummelig.

”Discount”-modellerne rydder bordet til Årets Brugtbil 2020

Kabinen er meget stilistisk ren og fremadskuende, du er lidt i en måneraket. Betjeningen med en stor skærm i midten koblet med to drejehjul på rattet er unikt for Tesla’erne. Det er både godt og skidt, forstået sådan, at det fungerer ret godt og intuitivt – sådan er det vel, når det er et IT-firma, der laver en bil – men praktisk er det sørme langtfra. Kun blinklys/vinduesvisker og gearvælger styres med hver sin stilk, resten skal du i skærmen for at finde – fx er det en øvelse at justere sidespejle, det kræver både roden i menuer på skærmen og drej på det rigtige drejehjul på rattet.

Tesla Model 3 er rasende populær, og der er solgt langt flere brugte end fabriksnye, fordi der er importeret mange fra udlandet. Derfor er udvalget på brugtmarkedet ret stort, 631 på biltorvet.dk heraf 125 af årgangen i feltet.

FDM har ikke set mange af dem, og har derfor ikke megen historik, men skadescentrene, som tjekker biler efter de er repareret for trafikskader, ser noget ganske bemærkelsesværdigt.

Det lader til, at Model 3 er samlet med en skovl, forstået på den måde, at der er store gab i samlingerne eller dele, som sidder lidt skævt. På testbilen kunne man se, at bagagerumsklappen skrabede imod i bunden, og var tættere på den højre baglygte end venstre. Også fordøre kan skrabe mod forskærm og når det sker, skrabes lakken af – det er en invitation til fri leg for rusten.

Apropos samlinger, er der også en potentiel rustfælde i forskærmen, hvor der er nærmest et lille badekar ved siden af fjerderbenet, hvor snavs og vand kan hygge sig – men vi må her understrege, at det kun er en potentiel fare, ingen ved endnu om det bliver et problem.

Alt i alt er Tesla’en Biltorvets favorit, fordi den er en moderne, fremsynet elbil med masser af nytænkning og plads, samt få fejl og et stort udbud på brugtmarkedet. Det trækker ned, at den er samlet med en skovl, men trækker op, at den kan give de fleste sportsvogne klø i lyskrydsduellen, samtidigt med, at den fungerer som familiebil.

Vil du læse mere om Tesla Model 3 som brugtbil, så læs vores grundige brugtbilstest her

Den kedelige tysker med syvsædekortet

Finalefeltets sidste deltager er en umiddelbart snusfornuftig MPV med syv sæder. Udover de mange sæder, kan man sige om Volkswagen Touran, at den har det tykkeste rat og en kabine, som føles som den mest solide i finalefeltet.

Brugttest: VW Golf er en sikker vinder

Men den er omvendt den bil med flest fejl ifølge FDM. De har haft ret mange inde til test, næsten 150 af de årgange, som er med i feltet. Og FDM har registreret, at på hver fjerde Touran er den gal med styretøjsvinklerne, hver femte har fejl på ABS og ESP-systemet, og hver sjette har fejl på motorstyringen.

Køreegenskaberne føles oldnordiske i forhold til feltets elbiler, og den accelerer meget adstadigt. Testbilen havde ligesom Superb’en DSG-gear koblet til en lille dieselmaskine, men virker her endnu langsommere til at finde førstegearet og komme fra start – den skifter også lynhurtigt op i gearene, så motoren aldrig tager mange omdrejninger, men det gør så, at motoren brummer dybt og vibrerer, når den sejtrækker. Giver du derimod fuld gas, farer motoren hysterisk op, uden at der dog sker nogen mærkbar forøgelse af farten. 

Det er en populær bil på brugtmarkedet og der er meget at vælge mellem lige nu, over 400 på Biltorvet, heraf 170 benzinere og 120 dieseler i årgangene, men priserne på dem er steget over 40 procent bare i år.

Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz

Touran har i øvrigt også den højeste TCO i feltet på 3,71 kr/km, lige efter Tesla’ens 3,35 kr/km.

VW ender altså på sidstepladsen. Flest fejl i finalefeltet og højeste TCO trækker den ellers så vældigt praktiske vogn ned.

Vinderen afsløres den 22. september 2022.