Hybridbilerne er så absolut kommet for at blive, og stort set alle store bilproducenter har en eller flere modeller i sin modelrække. Nogle satser på den traditionelle hybridform, hvor en elmotor og f.eks. en benzinmotor arbejder sammen i fællesskab, men hvor der ikke er nogen form for opladning fra en ekstern strømkilde. Det er der derimod i Plug-in-Hybrid modellerne, hvor du som i en traditionel elbil har mulighed for at lade batteriet via stikkontakten eller en ladestander, men derudover har samme funktioner med to motorer, som i den traditionelle hybridbil.

Volkswagen har haft stor succes med deres Golf GTE, som vi f.eks. har kaldt den bedste allround Golf på markedet. Nu rykker vi så en klasse op og kigger nærmere på Passat GTE, der rent konstruktionsmæssigt er opbygget på samme måde, dog med en marginalt højere ydelse end Golfen.

Teknisk
Passat GTE er udstyret med en traditionel benzinmotor på 1,4 liter. Den har en maksimal ydelse på 156 hk og et drejningsmoment på 250 Nm. Derudover har VW installeret en elmotor med hele 116 hk, hvilket bringer den samlede ydelse op på 218 hk. Batteriet er på 9,9 kWh og har en vægt på 125 kg. Vil du lade fra en almindelig stikkontakt, så tager det cirka 4 t og 15 min, mens du kan klare samme opgave fra en ladeboks på blot 2 t og 30 minutter. Rent praktisk betyder det, at du uden problemer kan komme sent hjem fra arbejde og stadig nå at lade batteriet op, inden du skal afsted igen.

Rækkevidden på ren strøm er blot 50 km. Men, det er egentlig ikke så vigtigt, for det er ikke her, at Passat GTE skal gøre sig gældende. Det skal den derimod, når elmotoren bruges som assistent til benzinmotoren – så er det nemlig, at hele hybrid konceptet giver mening. Så får du nemlig en total rækkevidde på knap 1.100 km. Samtidig har elmotoren den herlige funktion, at den giver et enormt boost, når du træder speederen ned for f.eks. at foretage en overhaling.

De 218 hk er yderst passende til Passaten. 0-100 km/t er overstået på blot 7,4 sekunder, og topfarten er hele 225 km/t. Og det på trods af en egenvægt på knap 1,8 tons.

Passat GTE er udstyret med en DSG automatgearkasse, der leverer nogle imponerende skifte i alle situationer. Det er virkelig godt skruet sammen.

Design
Vi har tidligere testet Passat og kaldt den konservativ i sit design sammenlignet med konkurrenterne. Passat GTE skiller sig lidt ud, da den har en lidt anden styling end den normal Passat. Noget så simpelt som de små blå markeringer ved forlygterne (for at markerer at det er en GTE, red.) gør en verden til forskel. Vores testbil var hvid, hvilket så absolut er en af de rigtig gode nuancer til bilen.

Indvendigt
Indvendigt er GTE også en smule anderledes – men ikke meget. Det drejer sig forholdsvis om kabinelys og logoer. Det kan dog varmt anbefales at vælge den digitale instrumentering til bilen – det klæder den rigtig godt og passer perfekt til hele hybrid ideen.

Sæderne er virkelig gode og er et perfekt mix af komfort og sport. Pladsen er ligeledes god, og du finder dig nemt til rette i bilen – både bag rattet og ved bagsæderne.

Materialekvaliteten er typisk VW, hvilket betyder rigtig god. Designet kan virke lidt kedeligt, men den digitale instrumentering ændrer fuldstændig på dette. Prisen for netop denne detaljer er knap 9.000,-, hvilket må siges at være godt givet ud.

Udstyr
Med en basispris på 499.000,- er prisen på Passat GTE ikke skræmmende. Men, så kommer vi til listen over ekstraudstyr, og så er det, at tingene pludselig har det med at vokse – også prisen. Vores testbil havde en hel del udstyr, bl.a. head-up-display, nøglefri betjening, panorama soltag, LED lygter med dynamisk kurvelys, kø assistent, navigation og Dynaudio mediasystem. Sidstnævnte koster hele 22.000,- men spiller også som en drøm. Den samlede pris, når alt ekstraudstyret er regnet med, bliver på 640.000,-. Det er rigtig mange penge. Til gengæld er den grønne afgift kun 310,- pr. halve år, hvilket må siges at være acceptabelt. Dette er muligt, fordi EU’s regler foreskriver, at bilens registrerede elforbrug omregnes til km/l og derefter lægges sammen med bilens benzinforbrug. Dette giver et samlet forbrug på 62,5 km/l og derved den lavere afgift og grønne afgift.

Passat GTE fås også som stationcar kaldet Variant. Her er prisen 15.000,- højere. Ønsker du bilen som van, så er det også muligt. Her er prisen 250.000,- plus moms.

Samlet set
Efter 1.000 km i Passat GTE kan jeg ikke være andet end tilfreds. Bilen laver ingen unoder, men er tværtimod en sikker partner i alle de udfordringer, du byder den. Det mest imponerende er dog sammenspillet mellem alt det tekniske – det fungerer bare! De to motorer, batteriet og gearkassen er virkelig velafstemt – og sammenligner vi med andre plug-in-hybrider, så er Passat GTE helt klart at finde i toppen, når det drejer sig om sammenspillet og overgangen fra el til benzin og omvendt.

På baggrund af testen kan jeg varmt anbefale Passat GTE. Udover det tekniske, så har den lige det ekstra rent optisk, der gør, at den skiller sig positivt ud fra standardbilen. Prisen er samtidig yderst attraktiv – men ekstraudstyret koster stadig kassen – og her havde jeg gerne set, at digital instrumentering og f.eks. head-up-display var standard i en bil, der i den grad viser VW’s tekniske formåen.