En af de absolut mest ventede nye biler i den mellemste firmabilsklasse har uden tvivl været den nye VW Passat. Bilen, der konstant er i top 2, når det kommer til salg og popularitet, har utrolig mange fans, hvilket også kan mærkes lige så snart der tales om facelift eller ny model. Ventetiden på den seneste model har dog været ekstra lang, da VW har omtalt bilen som en helt ny model, der træder en klasse op mht. kvalitet og features. Vi har testet den nye Passat i forskellige varianter, og her er vores bud på den bedste model.

 

Vi tager udgangspunkt i den nye 1,4 liters TSI sedan, hvilket er indstigningsmodellen. Priserne starter ved 364.000,- for en Trendline, hvilket også er den model vi har kørt. Vores testbil havde en smule ekstraudstyr i form af navigationspakke, lys og syn pakke samt matallak. Samlet set endte prisen på cirka 410.000,-.

Ved første øjekast kan man godt undre sig lidt over, hvorvidt det er den nye Passat man skal ud og køre i. Set forfra er det meget svært at skelne de to seneste udgaver, med mindre man stiller dem op ved siden af hinanden. Bagfra er det dog en anden sag. Jeg er tit efter bildesignerne, fordi det er meget nemt at tro, at de er startet forfra på bilen, hvorefter de simpelthen er blevet trætte, når de er kommet til bagenden, og derfor har kreeret noget, som overhovedet ikke passer til stilen, perioden eller bilens generelle udtryk. Ved den nye Passat er der helt anderledes – her er bagenden virkelig gennemført, både på sedan og variant modellerne. Super godt skåret VW!

Bag den veldesignede bagende gemmer der sig 586 liters bagageplads, hvilket er imponerende god plads. Det samme gør sig gældende ved bagsæderne, hvor der er masser af plads til voksne i alle størrelser.

Bag rattet kan man godt mærke, at VW har givet den lidt mere gas. Ikke så meget når det kommer til designet, for der holder VW koncernen fast i sit forholdsvis konservative look. Sådan er det bare og det har tilhængere af mærket accepteret for længe siden. Ganske som vi kender det fra f.eks. BMW. Men, alt sidder hvor det skal og kvaliteten af knapper, plastik osv. er på et mærkbart højere niveau end tidligere. VW siger selv, at de mener, at bilen er på Audi niveau. Det vil jeg godt give dem ret i, hvis vi altså taler om Audis forrige modeller. Den seneste generation af netop Audi er på et højere niveau rent interiørmæssigt. Et niveau som meget få kan følge.

Jeg var meget spændt på den nye motor på 1,4 liter. Med en ydelse på 150 hk kunne man forestille sig, at den kunne komme til at virker presset i flere situationer – men, det er på ingen måde tilfældet. Fra start spinder den lystigt og ved lande- og motorvejskørsel har den rigelig med punch til overhalinger og den er utrolig tyst, når den bare slapper af. VW lover 20,4 km/l i gennemsnit, hvilket jeg er helt overbevist om er muligt, hvis du ligger og pendler over en 20-30 km trækning hver dag, hvor motoren kan gå tage det helt roligt ved jævn hastighed. Vi opnåede et gennemsnitligt forbrug på 17,8 km/l under vores test på cirka 700 km.

Vi har også testet den nye Passat med 150 hk dieselmotor og med den store 240 hk dieselmotor. Man kan sige, at vi har testet fra basis til top og lidt midt imellem. Og her må jeg blot konstatere, at de motorer, der imponerer mest, er de mindste. Selvfølgelig er den store 240 hk diesel en vidunderlig motor, der byder på enorme kræfter i alle situationer – og takket være dens firehjulstræk (4Motion, red.), så overfører den kræfterne optimalt på alt underlag. Men, den virker samtidig grov, både hvad angår lyd og ved f.eks. fuld acceleration. Der er den 150 hk diesel meget mere blød og lækker og helt klart min favorit i dieselfeltet. Der findes også en 120 hk diesel og en 190 hk diesel, som vi ikke har testet i Passat endnu. Men, man burde skamme sig, hvis man ikke synes om den 150 hk. Den er lækker. Og det er vores primære testbil også – den 150 hk benzinvariant på 1,4 liter. Her fortjener VW alle de roser vi kan sende dem. Vi har endnu til gode at teste topmodellen blandt benzinmotorerne, hvilket er en 2,0 liters TSI med 280 hk, firehjulstræk og DSG gear. Men, det skal vi nok få gjort.

Vælger du den 150 hk TSI eller 150 TDI og smider en navigationspakke, en DK-pakke og lidt andre småting oveni, så er du ualmindelig godt kørende. Pakkeløsningerne hos VW er yderst fornuftigt prissat og du vil få meget udstyr for færre kroner.

Der er ingen tvivl om, at VW står med utrolig stærke kort på hånden i firmabilsklassen. VW Passat er en imponerende god bil. Den er ikke så sprød og fræk i udseendet som sin hovedkonkurrent Ford Mondeo – men, den viser stil og elegance på en lidt mere konservativ måde. Samtidig er prisniveauet godkendt og beskatningsgrundlaget ligeså. Så der er absolut ingen tvivl om, at Passat stadig vil være i top 2 over de mest populære firmabiler i Danmark de næste år frem.