Den nye Volvo XC90 tog verden med storm ved sin introduktion i 2015 og blev forudbestilt i et omfang, som Volvo på ingen måde havde forudset. Den forrige model var mere end forældet, og mange gik og ventede i spænding på den nye version af bilen, der flere gange havde høstet titlen som Årets SUV i USA og vundet adskillige priser i resten af verden. Men, Volvos nye ejere lod vente på sig, for introduktion af en ny SUV skulle være perfekt, eftersom verden netop havde oplevet en økonomisk krise, hvor netop denne biltype næsten var forsvundet i gadebilledet pga. de økonomiske aspekter og selvfølgelig de signaler bilen sender.
Men, ventetiden er overstået og Volvos nye XC90 indfrier ved første øjekast alle forventninger og får dig næsten til at glemme ventetiden.
XC90 er en meget voluminøs bil. Den fremtoning er næsten majestætisk og specielt forfra fortjener designerne store klapsalver for deres arbejde. Bagfra er anerne til den tidligere model mere tydelige og ikke så nyskabende. I direkte sammenligning med konkurrenter som Audi Q7, Mercedes GLE og BMW X5, er XC90 klatr den mest vellykkede, hvis man tager udgangspunkt i det faktum, at en SUV skal være stor, elegant og sporty på samme tid.
Indvendigt har Volvo kreeret en helt ny kabine, der virkelig imødekommer de krav, der efterhånden stilles i dag når det drejer sig om luksus og teknik. Designet er meget skandinavisk, ja næsten minimalistisk. Kvaliteten af materialerne er på et meget højt niveau og betjeningen af de tekniske hjælpemidler er nem og ligetil, bl.a. takket være den store touch screen midt i det hele. Værd at fremhæve er også sæderne, der er yderst komfortable og nok de mest behagelige i klassen. Og apropos sæder, så valgte man fra Volvo i Danmarks side, at 3. sæderække skulle være standard i modellen. En sæderække, der faktisk er brugbar. Men, det er nu også muligt at vælge XC90 med kun 5 sæder.
Bag rattet finder du dig hurtigt tilpas. Vores testbil var udstyret med den velkendte D5 motor med 225 hk, hvilket er den svageste motor, hvis du sammenligner med de oplagte konkurrenter – og det mærkes. Selvom D5 motoren egentlig gør det udmærket, så kan den ikke løbe fra, at den mangler muskler – her ville 50 hk og 100 Nm gøre underværker. Samtidig føles motoren lidt grov i direkte sammenligning med f.eks. Audi Q7’s 3,0 TDI. Volvo har forsøgt sig med lyddæmpning – men, det er i mine øjne ikke tilstrækkeligt. Roser skal der dog uddeles til den 8-trins Geartronic automatgearkasse, der leverer varen på bedste vis.
På landevejen går det i første omgang glimrende. Men, når svingene begynder at indfinde sig, så krænger biler mere end jeg egentlig havde forventet. Specielt fordi undervognen ved alm. bykørsel føles ganske hård. Hvad Volvo har haft i tankerne her, skal jeg ikke kunne sige. Men, jeg synes, at man skal kigge på en justering når chancen byder sig (hint Volvo, red.).
Volvo lover 17,2 km/l i gennemsnit, hvilket er højt sat for så stor en bil. Men, efter 700 km kørsel er jeg overbevist om, at det nok skulle være muligt. Det lykkedes os at ramme 15,1 km/l, hvilket var ved testkørsel, hvor øko-kørsel ikke altid ligger højest på dagsordenen.
Samlet set, så er Volvo XC90 et ekstremt vellykket køretøj. Den kører elegant ind i en klasse, der ellers er domineret af de tre tyskere – og den gør det vel og mærke med stil. Personligt finder jeg prisen en smule for høj, hvis du tager udgangspunkt i motorens ydelse, set i forhold til konkurrenterne. Senere på året tager vi dog endnu et kig på XC90 og denne gang bliver det topmodellen T8 – og det kommer til at foregå på Biltorvet TV, så vi rigtig kan vise detaljerne.
I mine øjne er XC90 en mere end værdig kombattant i den store SUV klasse. Designet er super lækkert, kvaliteten rigtig høj og de tekniske løsninger velovervejede og også nyskabende på mange områder. Pladsen er formidabel og komforten i kabinen super. Desværre lider den under at have klassens svageste motor og en undervogn, der ikke matcher resten af bilens fremtoning. Men, det skal bestemt ikke afholde mig fra at sige, at den klart er blandt de bedste SUV’er på markedet – for det er den!
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.969 |
Antal HK | 225 |
Drejningsmoment (Nm) | 470 |
Drivende hjul | Firehjulstræk |
Antal gear | 8A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 7,8 |
CO2-emission (g/km) | 152 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.750 |
Energiklasse | C |
Forbrug (km/l), målt | 15,1 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 17,2 |
HK målt ved Omdr. | 4.250 |
Køreklar vægt (kg) | 2.130 |
Tophastighed (km/t) | 220 |