Volvo er klar til at bygge en XC90, som med Uber-trylleri kan blive den første serieproducerede selvkørende bil i verden.
Volvo har hamrende travlt – i 2016 lovede de højt og helligt, at ingen skulle dø i en Volvo i 2020. De kaldte det Vision 2020, og de fire år er snart omme. En af løsningerne er intelligente biler, for som oftest er det os bag rattet, som er det allerfarligste element, og nu har Volvo sammen med Uber taget et stort skridt. De har præsenteret den første serieproducerede selvkørende bil i verden. Altså når Uber har bygget deres dele på.
Volvo hopper ind i fremtiden med finsk fantasi
Du skal dog ikke lige regne med, at du kan købe en. De første biler går nemlig til Uber selv, som har store planer for dem. Det er heller ikke sikkert, du er interesseret i at blive set i en af de nye biler. Uber monterer nemlig adskillige sensorer på taget, der til forveksling ligner en lygtebro på en Scania-lastbil. Sammen med sensorer i bilen, gør de XC90’eren i stand til at køre og manøvrere sikkert gennem byen uden indblanding fra et menneske, også uden en såkaldt Mission Specialist bag rattet, som Uber kalder sine specialtrænede medarbejdere, der betjener og overvåger bilerne. De har indtil nu været påkrævet i bilen under testkørslerne i USA. Alligevel er der desværre sket ulykker for Uber-bilerne med dødelig udgang. Du kan læse om Elaine Herzberg her – den første person, som er blevet slået ihjel af en selvkørende bil.
Produktionsklar
Volvo er stadig overbevist om, at selvkørende teknologi gør bilerne mere sikre, og det svenske mærke har taget sine forholdsregler. Ligesom på et fly har XC90’eren adskillige backupsystemer til både styre- og bremsefunktionerne, såvel som ekstra kapacitet til batteriet. Hvis et eller flere af de primære systemer, af den ene eller anden årsag svigter, er backupsystemerne udviklet til at stoppe bilen omgående.
Derfor er Volvos administrerende direktør, Håkan Samuelsson, ganske fortrøstningsfuld.
Vi tror på, at selvkørende biler vil gøre det muligt at øge trafiksikkerheden, som er hele grundlaget for vores virksomhed. Vi forventer, at en tredjedel af alle de biler, vi sælger, vil være fuldt selvkørende i midten af næste årti. Vores aftale med Uber understreger vores ambition om at være den leverandør, verdens førende delebilstjenester retter blikket mod.
Volvoer i hele Europa kan nu advare hinanden
Som sagt er det ikke Volvo selv, som endnu er klar med reelt selvkørende biler, men de leverer platformen. Vision 2020 er dog ikke glemt, og mærket har planer om at anvende et lignende selvkørende koncept til introduktionen af selvkørende biler i starten af 2020’erne. Disse teknologier, som bliver introduceret på næste generation af Volvo-modeller, der bygges på en ny platform, kommer til at inkludere systemer udviklet til uovervåget autonom kørsel på motor- og motortrafikveje.