Er du træt af, at din Tesla Model 3 er blevet for almindelig, eller ikke er praktisk nok? Så skal du måske overveje den svenske Polestar 2. Den elektriske svensker er svært lækker og god mod hunde, men har dog et par enkelte svipsere.
Tired of German techno? Why don’t you try some Swedish metal. Volvo havde i nullerne en frisk reklame, der tog luften ud af den tyske bilindustri. De har stadig ikke slået tyskerne, men det forhindrer dem ikke i at lægge sig ud med en ny konkurrent – amerikanske Tesla. For selvom der ikke står Volvo på den svenske elbil, så er Polestar et datterselskab og udviklet i Gøteborg, dør om dør med Volvo.
Tusindeårsfalken - Tesla Model 3 er landet
Det er som udgangspunkt en god ting, for det ruller for Volvo i disse år (På latin betyder Volvo jeg ruller), og de laver nogle af markedets mest lækre og stilede biler. Men med Polestar tager de den så bare lige et niveau op.
Og lad os da bare starte her. For Polestar 2’s største salgsargument er, at den er vildt lækker. Som den seneste Iphone i rækken er Polestar 2 et produkt, der ser godt ud, føles lækkert i sin forarbejdning og er nem at bruge. Der er noget Saab-lignende over bilens profil, mens fronten er teknisk, aggressiv og simpel, med en køler og forlygter, som viser et slægtskab med Volvo. Bagenden har et LED-bånd, som løber på tværs af bagklappen, og netop bagklappen er en af de vigtigste salgsargumenter for Polestar over Tesla Model 3. Polestar 2 er nemlig en hatchback med et bagagerum, som rummer 405 liter, mod Model 3, som reelt er en sedan. Her rummer bagagerummet 340 liter, men bagklappen er lille, og du kan ikke have eksempelvis en hund i bagagerummet – det kan du i Polestar 2.
Hej Google
Åben døren ind til førersædet, og du vil genkende rattet fra en Volvo. Det samme gælder materialekvaliteten og sikkerhedsselerne, hvor der er indpræget since 1959 – en hilsen til Niels Bohlin, som opfandt trepunktsselen for Volvo. Selve designet er simpelt, og der er nærmest ingen knapper i kabinen. Nærmest alt styring af bilen foregår gennem den 11,15 tommer store skærm i midterkonsollen. Det er der ikke noget unikt i, men det er der så til gengæld i styresystemet. Det er Android og dermed Google, der står for det, så også her, vil du hurtigt føle dig hjemme med både Google Maps og Google Assistant.
Amerikanske ambitioner – Ford Mustang Mach E
Som Polestars pressechef forklarer det, så er Google nogle af de førende i verden til at lave stemmegenkendelse, så der er ingen grund til, at Volvo og Polestar forsøger at konkurrere med det. I løbet af vores testdag, var der ikke noget at udsætte på systemet, som har mange konfigurationsmuligheder, der giver mening, når det er din egen bil.
Klumme: Nej, elbilen er ikke sjov, bare fordi den er hurtig
Bagsædet er rimelig rummeligt, og til trods for mine 185 centimeter, har jeg også okay med plads til hovedet, uden at skulle dukke nakken. Men som i en traditionel bil, er der en ret høj kardantunnel, som her ikke bruges til at sende benzinkræfter til baghjulene, men til at skabe mere plads til batteriet, og det stjæler altså noget praktisk anvendelighed fra bagsædet.
Selvom kabinen er simpel, stiller Polestar med et ret højt standardudstyrsniveau. Det tæller blandt andet panoramatag, vegansk indtræk, eljusterbare førersæder, 360 graders surround-kamera og Harman Kardon-anlæg med 13 højtalere. Skal du have lædersæder eller metalfarve, koster hver option 8.000 kroner. Da Polestar 2 må trække 1.500 kilo, kan du også tilkøbe anhængertræk, men det koster omkring 14.000 kroner.
Brugttest: Made in China - Volvo S90 D4
Hvis du vil bytte 19-tommer fælgene ud med 20 tommer, så koster det også 8.000 kroner. Men er du til store fælge, skal du måske hellere vælge Performance Pack, som inkluderer flotte og smedede 20 tommer fælge, Öhlins justerbare støddæmpere og store Brembo-bremser. Pakken koster 50.000 kroner, som isoleret set er god valuta for pengene, men selvom pakken visuelt løfter bilen, så ville jeg personligt spare pengene.
Sport af navn ikke af gavn
Først og fremmest har Polestar 2 ikke brug for de voldsomme Brembo-bremser. Ligesom de fleste andre elbiler, kan du bestemme, hvor meget energi, og dermed hvor hårdt den bremser, når du slipper speederen. I højeste indstilling behøver du nærmest aldrig at flytte foden fra speederen – selv på bugtede og forladte landeveje på Sydsjælland. De to elmotorer er nemlig i stand til at bremse med op til 0,3 g, svarende til 100 kW opsamlet energi, så de almindelige stålskiver er fuldt tilstrækkelige i sportslige eller nødsituationer.
Familien fremtid – Volkswagen ID.4
På turen rundt på de bugtede veje bliver det også tydeligt, at testbilen, som ikke har performance-pakken, ikke er helt så dynamisk, som Polestar ville have os til at tro. En af forklaringerne er, at Polestar 2 har en egenvægt på 2.123 kilo. Affjedringen er stiv, men den høje vægt kan ikke kamufleres af undervognen, og når du rigtig går til stålet, har Polestar 2 en tendens til at understyre. Måske er det anderledes med performance-pakken, hvor man dels kan justere hver støddæmper individuelt i 22 trin, og samtidig går man fra Michelin Primacy 4-dæk, der har fokus på lav rullemodstand, og dermed ikke højt greb, til minimalt mere sportslige Continental PremiumContact 6-dæk.
Svensk power
Det mest sportslige ved Polestar 2 er umiddelbart altså udseendet – og så selvfølgelig accelerationen. De to elmotorer yder til sammen 408 hestekræfter og 660 Nm. Det er nok til at rykke den svenske elbil til 100 km/t på 4,7 sekunder, men specielt accelerationen fra 80 km/t til 120 km/t er imponerende, og er med til at give tryghed på de små veje, når man skal udenom en kæmpe John Deere.
Volvo V60 T8 TwinEngine – med ledning giver den mening
Volvos adaptive fartpilot, som inkluderer Pilot Assist, fungerer vældig godt, og gør motorvejskørsel nem og afslappet. Sammenlignet med Teslas Autopilot skifter Polestar 2 ikke selv vognbane, når du blinker, men det er vist også de færreste, der faktisk holder af den funktion hos Tesla.
Eldriften til trods, formår Polestar 2 ikke helt at være den lydløse oplevelse, man kunne drømme om. På motorvejen er der en del vindstøj, og der er også meget vejstøj. Det er ikke alarmerende, men ikke til at overhøre. Kombineret med en relativt fast undervogn, som sender mange af vejens ujævnheder videre op i sædet, giver det et samlet indtryk af en bil, som måske kunne have brugt et par timer mere på at blive afstemt af Polestars ingeniører. Det skal dog siges, at konkurrenten Tesla Model 3 ikke har mere komfortable køreegenskaber.
Volvos kinesiske elbil er kongen af Euro NCAP
Batteriet i Polestar 2 er på velvoksne 78 kWh, og rækkevidden er officielt på 470 kilometer. Hjemmefra kan du lade med en 11 kW-lader, og den kan klare 155 kW hurtigladning – som ikke er helt så imponerende som Tesla Model 3’s 250 kW. Vi fik ikke mulighed for at køre batteriet tomt og lade det op igen, men vi kørte 172 kilometer, som bestod af bykørsel, længere stræk på motorvejen med 120 og 130 km/t og så noget frisk kørsel på landeveje. Det brugte i alt 61 procent af batteriet, så der ville have været omkring 110 kilometer rækkevidde tilbage, hvis vi havde fortsat.
Hvis du ikke kan leve med 280 kilometer rækkevidde, når man slet ikke tænker på at køre sparsommeligt, så er Polestar 2 ikke noget for dig. Er du derimod glad for din Tesla, men endnu gladere for din hund, så kan jeg klart anbefale den svenske elbil. Der er slagsider, men det ændrer ikke på, at Polestar 2 er svært lækker.