Polestar 2 er på papiret nede på point som brugtkøb – den er både elektrisk og bygget i Kina. Men er det egentlig så galt? Vi tester den velkørende elbil for at finde alle de fejl, du skal kende, hvis du vil købe den brugt.
En kinesisk/svensk elbil lyder på papiret næsten værre end surströmning. Men i tilfældet Polestar 2 skal der bare en enkelt køretur til, og så er du beroliget. Sæt dig ind i den ret så intime kabine, og mærk den vanlige solide svenske kvalitet, som vi kender den fra Volvo. Materialerne føles rare, og designet er som en kølig skandinavisk hotellounge. Men det er, når du sætter gearvælgeren i D og mærker de i alt 408 hestekræfter rykke, at du opdager, at denne elbil også er en drivers car.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Styretøjet fortæller dig præcis, hvad du skal vide, og bilen styrer fladt igennem sving. Skal det være endnu mere sporty, findes der en Performance-udgave med gulddetaljer, store Brembo-bremser og justerbare Öhlins-støddæmpere. Nørdedetaljer, der kan få en bilentusiast til at nikke anerkendende. I dag nøjes vi dog med en almindelige Polestar 2 Long Range AWD. Bilen er fra 2020, har kørt 28.000 kilometer og er til salg hos Nellemann København for 374.900 kroner.
Batteriets helbred
Vores brugttests har gentagende gange vist, at den første elbil fra et mærke typisk er fyld med mange børnesygdomme. Og siden Polestar 2 bygges på en fabrik i Luqiao -distriktet i Kina, kunne man godt blive ramt af en lille smule skepsis. Så lad os dykke ned i Polestar 2 som brugtkøb. Og lad os da bare starte i den dyreste ende. En af Polestar 2’s udfordringer er, at den er lidt mere ’tørstig’ end konkurrenterne, når det kommer til strømforbruget.
Kan elbiler give køreglæde - Bilnørderne tester Polestar 2 og BMW i3
Det skyldes, at Polestar indtil faceliftet i år har brugt permanentmagnet motorer både til at drive forhjul og baghjul, og selvom det giver en høj effekt i forhold til vægten, så er der mere modstand i motoren, og det koster på rækkevidden. Derfor er batteriet – bilens dyreste del – og dets helbred særligt vigtigt, når du køber brugt. Batteriet kan testes hos Dekra eller Applus, og hvis du er i tvivl, så bed forhandleren om at dokumenter ’State of Health’ eller SOH.
Selve batteriet har 324 celler, fordelt over 27 moduler, og en nettokapacitet på 78 kWh, som til sammen vejer 385 kilo. Hos Polestar tilbyder man otte års garanti eller 160.000 kilometer. Falder kapaciteten til under 70 procent, skifter Polestar batteriet uden beregning, og selvom de ikke vil ud med, hvor meget et modul koster, så er det muligt at skifte modulerne enkeltvis, hvis det en gang skulle blive aktuelt. Men egentlig betyder det bare, at du reelt ikke behøver at bekymre dig om batteriet.
Elektriske udfordringer – brugttest af Ford Mustang Mach-E
Børnesygdommene har blandt andet talt en klikkende lyd fra et relæ i instrumentbordet, som opstod, når bilen bremsede, men ejere beretter om, at lyden er forsvundet igen med en af de løbende opdateringer, som i princippet kan ske trådløst. De trådløse OTA (over the air) opdateringer har også afhjulpet problemet, Polestar 2 har haft med duggende ruder, som specielt kunne være irriterende med passagerer på bagsædet. Nogle kunder har også oplevet støj fra klimaanlægget, og det er et problem Polestar kender til, så kunderne har fået skiftet til et andet klimapumpebeslag. Om det vil være gratis efter den to års fabriksgaranti er udløbet, vil blive vurderet individuelt.
Tilbud på grønt - brugttest af Kia e-Niro
En klikkende eller støjende lyd fra baghjulene kan forekomme på modeller med firehjulstræk, og flere kunder har fået udskiftet drivakslerne, men om der er et generelt problem, er man vist ikke helt nået til hos Polestar. Marlene Hyre-Dybbro er pressechef for Polestar, og forklarer:
Vi har ingen information fra centralt hold om hvorvidt, der er et konkret problem. Volvo/Polestar har en proces hvor dele, der udskiftes på garanti, udtages af fabrikken til kontrol med henblik på at vurdere om der skal iværksættes aktive reparationsinitiativer. Inden for garantiperioden er udskiftning dækket af Polestar. Hvorvidt dette tilbydes kulant, vurderes sagsafhængigt.
Gnavende forsæder
Volvo er kendt for at lave nogle af de bedste sæder i verden, men nogen kunder har klaget over, at forsæderne har en metalbeslag i sædehynden, som kan gnave. Her arbejder Polestar på et alternativt skum, som vil reducere problemet, men lad os være ærlige – her er vi vist i småtingsafdelingen.
Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron
Sammenlignet med andre elbiler er problemerne med Polestar 2 få, og det lader til, at Polestar 2 er lige så solid, som den klassiske Volvo – også selvom den kører på strøm, og er bygget i Kina.