258 hestekræfter og en balance som en balletdanser bringer Toyota Supra tættere på himlen. Og til trods for en bare 2-liters BMW-motor, er GR Supra 2,0 en af bedste sportsvogne til under én million kroner.
Der er sagt mange mindre pæne ting om, at Toyotas topmodel – den legendariske Supra – i dag er en BMW med Toyota-skilte. Og som det ikke skulle være nok, så har Toyota tilmed lanceret en firecylindret udgave – det går jo mod alt, hvad Supra står for. Men den diskussion bliver altså parkeret her. I stedet for skal vi kigge på, hvordan den ’lille’ Supra er at leve med til hverdag.
Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra?
Først og fremmest antager de fleste folk, der ser bilen på gaden, at du må være en kendt DJ eller fodboldspiller, for Supra ligner virkelig en supersportsvogn. Den er lav, flad og aggressiv. Motorhjelmen er lang, som gemte den på et eksotisk kraftværk, og kabinen er lille og intim, så der kun lige er plads til dig og en russisk model. Sandheden er jo en anden, for motoren er præcis den samme motor, som du finder i en jordnær BMW 330i. Den 2-liters firecylindrede turbomotor yder 258 hestekræfter ved 5.000 o/min og 400 Nm ved 1.550 o/min. Altså ikke nødvendigvis en effekt, der på papiret vælter dig bagover. Men uanset hvor meget skrivebordsekspert man kan være bag sin computerskærm, så er oplevelsen en anden bag rattet, ude i virkeligheden.
Kør bil
De første 100 km/t rundes på 5,2 sekunder, og det vil sige, at bilen har et fartpotentiale, der rigeligt overgår alt, hvad du kan have brug for i vores lille kongerige. På november-fedtede landeveje skal du holde tungen lige i munden, for de 258 BMW-hyper er alle sammen hjemme, og når du kører i Sport-indstillingen, som både gør speeder og gearkasse mere aggressiv, affjedringen hårdere og ESP-systemet mere laissez faire, så får du overstyringer, så du faktisk selv skal køre bil. Og det er lige præcis det, GR Supra handler om.
Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra er en fest fra fortiden
På landevejen har den lille Supra nemlig en fordel i forhold til sin sekscylindrede storebror, som er 100 kilo tungere. Men det er ikke kun vægten i sig selv, det er også placeringen, for den kortere, lettere firecylindrede motor er skubbet tættere mod midten af bilen. Det giver en tæt-ved-perfekt vægtfordeling, og det kan man virkelig mærke på en bugtet vej, hvor grebet er dårligt. Supra 2,0 har en ekstremt fin balance og kontrol over sit chassis. Styretøjet er tungtvægtet og direkte, som var det lavet af selveste BMW (Det er det, og de ved, hvad de laver), og det er helt ærligt svært at forestille sig en mere elegant kørende bil på denne side af Porsche Cayman. Vi kører tilmed Sport-varianten, som har justerbare støddæmpere, aktivt differentiale og Brembo-bemser, som kan bremse til dine øjne popper ud af kraniet.
Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles
En 8-trins ZF-automatgearkasse findes i alle varianter, og det er en fremragende gearkasse, som skifter blødt i tæt trafik, og så hårdt, at det næsten giver nakkeskader, når du virkelig går til stålet. Eneste anke er, at gearkassen skifter ned gennem gearene, når du bremser, eksempelvis mod et rødt lys. Det betyder, at motorbremsen blander sig i mixet, så det er svært at docere bremsekraften, hvis du sætter pris på en glidende kørsel.
Til hverdag
Men alt det har vi beskrevet i en tidligere test, og her handler det jo i virkeligheden om, hvordan bilen er at leve med til hverdag. Først og fremmest burde slutsedlen komme med et gratis medlemskab til den lokale yogaklub, for Supra er lav, og det kræver en ung mand at komme yndefuldt ind og ud af bilen, hvor man krænger ind i de dybe sportssæder. Kvaliteten i kabinen er god, og du sidder godt og sportsligt med god mulighed for at justere rattet, flankeret af en høj kardantunnel. Selve rattet er dog ikke så lækkert, som man kan forvente af en sportsvogn. Jeg har ikke noget mod, at det er relativt tyndt, men det minder, Toyota-mærket til trods, relativt meget om det, du finder i en halvgammel BMW 1-Serie.
Det blærede design har den bagside, at udsynet er lettere begrænset. Forruden er lav, men bagfrakommende cyklister kan nemt forsvinde, når du skal svinge til højre. Bagagerummet er egentlig rimelig stort, og du kan sagtens have weekendtasker og et par indkøbsposer. Men det er ikke ret højt og rummer således officielt kun 290 liter. Så du må altså lade Fido blive hjemme, medmindre din russiske model har en taskehund, der kan sidde på skødet.
Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring
Og selvom det kan være fristende at smide bilen i Sport, så udstødningen gør mere væsen af sig, når du triller forbi tre kønne CBS-studiner, som formentlig tænker ’Ok Boomer’, så husk blot, at undervognen bliver tilsvarende hård. I normal-indstillingen er undervognen fint til at leve med, indtil du møder en brolagt middelalder-gade i Indre København – det er lige før, man frygter at forruden ryger ud af sin ramme.
Den lede lillebror
Som sagt kører vi Sport-varianten, som er 40.000 kroner dyrere end Supra Live, som er billigste model med en startpris på 789.990 kroner. Der findes også en Supra Premium til 889.990 kroner med blandt andet 12 højtalere, og selvfølgelig topmodellen med 340 hestekræfter til 1.029.990 kroner. Af alle varianterne er Sport det bedste valg, fordi den får det meste ud af Supras vidunderlige køreegenskaber, og som man siger, er det ikke størrelsen, men gørelsen der faktisk betyder noget.