Purister har sukket længe efter en tredje pedal i Toyotas dejlige sportsvogn GR Supra, og nu sker det endelig – men kun for varianten med seks cylindre. Toyota Supra får manuelt gear – hurra.
Okay – det her er en nyhed for nørderne, men for dem er det en verdensnyhed. Toyota GR Supra får endelig manuelt gear. Lige siden introduktionen i 2019 har puristerne sukket efter en tredje pedal og en gearstang at rode med selv. Specielt fordi Supra er baseret på BMW Z4, og BMW har mulighed for at koble den lækre B58-motor med en manuel gearkasse. Og venner – jeres bønner er blevet hørt.
Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra?
Toyota er nu klar med en variant af Supra, som er optimeret til en 6-trins manuel gearkasse. Selvom det principielt er muligt at installere en manuel gearkasse til både den 6-cylindrede og den 4-cylindrede model, så er det kun den kraftige med i alt 340 hestekræfter.
Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris
Men det er ikke helt så nemt, som bare at bolte et nyt koblingshus på blokken og skære hul til gearstangen med en stiksav. Ikke overraskende har de japanske ingeniører nørdet helt ud, så hele den nederste del af midterkonsollen er nydesignet. Blandt andet har man taget højde for, at du nu ikke banker hånden ind i airconditionpanelet, når du skifter gear, og selve skiftebevægelsen er finpudset, blandt andet med en lidt tungere gearknop – nu vejer den 200 gram – fordi det skulle give den helt rigtige følelse ved gearskift.
Lavere vægt
Når automatgearkassen bliver udskiftet med en manuel gearkasse, spares der omkring 20 kilo, og Toyota griber samtidig chancen for at lancere en endnu mere fokuseret variant, kaldet Supra Live Lightweight. I alt er den 38,3 kilo lettere, takket være lettere 19 tommer fælge, et andet musikanlæg, og at man skrotter læder og elektrisk justering af sæderne. Selvom det ikke lyder af alverden, skulle det gerne gøre Supra til en endnu mere velkørende sportsvogn.
Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra er en fest fra fortiden
Selve koblingspladen er større og dermed stærkere, så den kan klare hårdt brug, og samtidig har man ændret udvekslingen, så den er en smule lavere, hvilket skulle give fornemmelsen af en mere frisk og kvikt-accelererende bil. Selv antispind-systemet er optimeret, for hvor den automatiske gearkasse ville starte i 2. gear i visse situationer med lavt greb, er det nødvendigt at antispind-systemet er ekstra vågent, når man skal koble til i 1. gear.
Toyotas gudsbenådede køremaskine bliver endnu sjovere
Alle modeller, uagtet gearkassen, har samtidig fået en opdatering, som inkluderer hårdere gummi i krængningsstabilisatorerne, og ændrede støddæmpere, mens styretøjet har fået andre mekaniske komponenter, som alt sammen skulle gøre til GR Supra til en endnu bedre kørende bil. Perfekt for alle os entusiaster.
Der er endnu ikke mere om priser eller eventuelle leveringer til Danmark.