Suzuki Grand Vitara var i adskillige år et kæmpe salgshit for Suzuki – specielt som gulpladebil. En fornuftig pris på gule plader og en solid offroader, som kunne bruges til alverdens ting var et hit hos mange danskere. Men efter omlægning af afgiften på gulpladebiler og på grund af den generelle finanskrise er salget af den ellers populære bil næsten gået i stå. Det betyder dog ikke, at Suzuki helt har glemt bilen - der er netop nu blevet introduceret en helt ny motor i Grand Vitara.
Ny 2,4 liters benzinmotor
Den nye motor på 2,4 liter yder 169 hk og er dermed et noget stærkere alternativ end basismotoren på 140 hk. Den nye motor vil dog ikke erstatte den gamle 2,0 liters version på 140 hk helt.
Udover disse to motorer findes også en 1,6 liters, en 3,2 liters V6 med 233 hk, og en enkelt dieselmotor på 1,9 liter med 129 hk.
Den 1,6 liters version findes heldigvis kun i den 3-dørs udgave, da det er en helt håbløs motor, som overhovedet ikke kan løfte opgaven i denne type bil.
Den eneste dieselmotor som fås til Grand Vitara er desværre heller ikke den perfekte motor. Den er lånt fra Renault, og savner lidt ekstra kræfter, burde have mindre turbotøven og være mere støjsvag - men trods alt den mest økonomiske motor i Grand Vitara.
Den nye motor har, med sine 169 hk og 227 Nm i drejningsmoment, rigtigt fint kraftoverskud . Støjmæssigt ligger den nye motor på niveau med sin lillebror, hvilket er acceptabelt men ikke imponerende godt. Forbrugsmæssigt kan man ikke forvente mirakler i denne type bil med en relativ kraftig motor. Vores forbrug endte da også på 8,8 km/l – EU-mixet lover 11,1 km/l.
Grand Vitara en ægte offroader
En af de vigtige grunde til, at Vitara i mange år har været så populær, er blandt andet at det er en meget alsidig bil. Især fordi Suzuki har valgt at holde ved de rigtige offroad egenskaber, så kan bilen både bruges til de daglige gøremål, men også som en hardcore offroader.
En chassisramme og permanent firehjulstræk med reduktionsgear er de klassiske egenskaber ved en ”rigtig” firehjulstrækker, og Grand Vitara har alle de egenskaber. Derfor er Vitara faktisk den eneste rigtig offroad på det danske marked i prislejet fra 340.000 kr,, som samtidig sagtens kan bruges på asfalten.
Spar 135.000 kr.
På trods af at omlægningen af gulpladebil afgifterne er blevet omlagt kan det dog stadig være en fordel at overveje dette alternativ. Prisen for at køre på ”Papegøjeplader” (gul/hvid) til private er selvfølgelig de manglende bagsæder, og så en privatbenyttelse afgift på 5.040 kr. pr. år, plus den normale ejerafgift.
Besparelsen ligger på omkring 135.000 kr. i lavere registreringsafgift for denne testbil, så investeringen er væsentligt lavere. Besparelsen bliver selvfølgelig langsomt spist af afgiften på 5.040 kr. om året. Et højere værditab for en van skal også tages med i overvejelserne.
Generelt
Generelt er Grand Vitara som nævnt en meget alsidig bil, og med en avanceret undervogn så er forskellen i køreegenskaber ikke så forskellig fra en personbils, og derfor kan den sagtens klare opgaven med en lang tur på motorvejen, eller til de daglige indkøb i byen. For selv om det er en firehjulstrækker, er bilens størrelse ikke nogen hindring for at bevæge sig ind i bymidten.
Gearskiftet er ganske tilfredsstillende, og den 5-trins gearkasse sørger for en tilstrækkelig høj slutgearing. I modsætning til den tidligere model betjenes reduktionsgearet/låsning af differentiale elektronisk via en knap ved gearstangen – altså ikke noget med en ekstra gearstang i mini format- det er smart og let at betjene.
Også kvaliteten i kabinen og mængden af udstyr er helt oppe på personbilsniveau, især på dette GLX-niveau, som er det højeste i Grand Vitara. Her er blandet andet 17” alufælge, klimaanlæg, fartpilot, nøglefri betjening af døre/tænding, læderrat og sædevarme standard. Også sikkerhedsmæssigt er Vitara helt up-to-date med EPS, 6 airbags, tågelygter og ISO-fix beslag til børnesæderne.
Konklusion
Den nye motor i Grand Vitara er en fin tilføjelse til alternativerne, dog uden at gøre sig væsentligt bemærket. At skulle leve med et forbrug på omkring 9 km/l ved blandet kørsel kan jo let blive en halvdyr fornøjelse i længden, så som altid er det bedst med en dieselmotor under fronthjelmen. Derfor ville det havde været mere passende, at Suzuki havde fundet en afløser, eller et nyere og stærkere alternativ til den gamle dieselmotor, for den er ikke den bedste der findes, men trods alt stadig den bedste motor blandt alternativerne til Grand Vitara.
Over-all så er Grand Vitara stadig en rigtig fin offroad'er, som både ser godt ud, er rummelig, solid og alsidig. Sikkerheds-, kvalitet- og udstyrsmæssigt er Grand Vitara helt i orden, så det eneste minus er de ikke helt perfekte motorer.