Danmarks billigste bil har i en årrække været Suzuki Alto, som kunne erhverves for lige under 100.000 kr.. Umiddelbart var prisen også det eneste der talte for Alto, da kvalitet, udstyr, og især sikkerheden var håbløst forældet. Nu er afløseren så på banen med nyt frisk design, ny teknik og forbedret sikkerhed.
Prisniveauerne
Den nye Alto holder sig stadig under 100.000 kr., og koster fra 98.900 med 5 døre og en 3-cylindret 1,0 liters motor, og komplet sikkerhedsudstyr. Med et højere udstyrsniveau ryger prisen op på 110.000 kr., og vil man også have aircondition med i købet, er prisen 115.000 kr.. Muligheden for automatgear eksisterer også – i forhold til bilens basispris er de 20.000 kr. for automatgearet dog en ordentlig mundfuld.
98.900 kr. lyder som et meget attraktivt tilbud – få en sprit ny bil i Danmark til under 100.000 kr. – er det så fantastisk eller mindre fantastisk…?
Bilen generelt
Jeg må sige med det samme, at den nye Alto er en stor forbedring i forhold til den gamle. Det ydre design er selvfølgelig blevet tilpasset så det ligner resten af Suzuki familien, og det er faktisk lykkedes ganske godt – især forfra. Bagenden er Suzuki gået lidt mere forsigtig til værks med, så der er stadig noget af den gamle Alto tilbage.
Alto fås kun som 5 dørs, og de 5 døre er jo altid at foretrække, da det giver ekstra fleksibilitet. Især når bagagerummet ikke er større end 129 liter, for så bliver bagsædet jo altid brugt, som udvidelse til indkøbsposerne og andet habengut.
Med en akselafstand på blot 2,4 m, er pladsen i bilen begrænset. På bagsædet rækker det til halvvoksne børn, og lidt mere hvis forsædepassagerne sørger for at klemme sig godt langt op i forruden – det er altså ikke en bil til fælles pendlerkørsel med fire voksne.
Generelt er kabinen udmærket at opholde sig i. Sæderne støtter tilfredsstillende, der er god aflæggeplads, instrumenterne letlæselige og radioen monteret i korrekt betjeningshøjde.
Pendlerkørsel
Apropos pendlerkørsel, så overrasker Alto’en faktisk på motorvej. Motoren med 3-cylindre og 68 hk er ikke nogen vildbasse - langt fra - og lyden kræver tilvænning, men støjniveauet er faktisk rimelig behageligt ved motorvejshastighed, og bilen ligger ganske fornuftigt på vejen.
Ulempen er bare, at den lille motor er spændt så hårdt for, at forbruget ikke lever op til forventningerne. Vores gennemsnit endte på knap 15 km/l, og det dårlige resultat kan tilskrives knap 300 km motorvejskørsel, som trækker voldsomt ned i gennemsnittet. I byen og på landevejen burde man kunne få et forbrug på omkring de 20 km/l.
Udstyr
I en bil til under 100.000 kr. finder man ikke meget komfortudstyr – udover selvfølgelig sæder, ruder og varme :-) – GLS versionen giver dog lige lidt ekstra for de 10.000 kr..
Det kan dog også blive til servostyring, elruder foran, højdejusterbart rat/førersæde, og fjernbetjent centrallås. Sidespejlene skal justeres manuelt, bagagerummet kan kun åbnes med nøgle, og elruden i passagersiden kan KUN betjenes fra passagersiden.
På sikkerhedsområdet ser det heldigvis væsentligt anderledes og bedre ud. Her er der ABS, ESP med antispin, 6 airbags, bremseassistent og ISOFIX beslag til to barnestole – altså en komplet sikkerhedspakke.
Alle de fine sikkerhedsfeatures kan desværre ikke redde bilen fra kun at opnå 3 ud af 5 stjerner i EuroNCAP's skrappe crashtest, og det er bare ikke godt nok for en ny bil. Til sammenligning har Ford Ka, og Peugeot 107/Citroen C1/Toyota Aygo opnået 4 stjerner – og de to konkurrenter er prismæssigt sammenlignelige.
Konklusion
Den nye Suzuki Alto er bestemt blevet en langt bedre bil end sin forgænger. Prisen er i bund, så man skal ikke forvente den vilde luksus. Generelt følges bilen kvalitetsmæssigt i orden, prisen taget i betragtning, men man skal undvære ”luksus” udstyret.
Køreoplevelsen overrasker positivt, men på trods af det, så er en Alto ikke en langtursbil, men en fin bybil, som man let smutter rundt i.
Garantien lyder på 3 år/100.000 km., så man burde være sikker på nogenlunde omkostningsfri kørsel, udover de normale driftsomkostninger, de første 3 år i sin nye bil.
Suzuki Alto falder igennem på sikkerheden, og eftersom konkurrenterne kan gøre det bedre til samme pris, er det et område, som Suzuki skal fokusere på og forbedre.