Den mellemstore Crossover Kia Niro giver som ren elbil mere mening, end man skulle tro, med sin rækkevidde på over 450 kilometer. Den accelerer hurtigt, undervognen er dejlig blød, og du får masser af plads.
Elbiler er herlige, fordi de trækker fantastisk hurtigt fra stilstand, og Kia e-Niro er ingen undtagelse. Faktisk er det så slemt, at hvis du klikker den elektroniske barnepige fra, kan du blot ved et sparke speederen i gulvet, lave burnout med forhjulene. Ofte fik vi også forskrækkede blikke i byen, da hvert et gadehjørne forlades med piv fra forhjulene, selv med antispinkontrol på. Med mindre man altså holder lidt igen, men det er svært, for det er jo alligevel lidt sjovt at udnytte vognens kvikke acceleration.
Sløv frø i kækt design – Kia XCeed PHEV
Balladen skyldes, at vi kører i den store version af e-Niro, som har 204 hestekræfter og en rækkevidde på 455 kilometer. Prisen starter ved 339.999 kroner, men kan du nøjes med den lille version med 289 kilometer rækkevidde og 136 hestekræfter, kan du slippe ud af bilbutikken kun 279.999 kroner fattigere.
Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X
Stor tank tager tid at fylde
Selv om den er 70.000 kroner dyrere, er den store version klart at foretrække, ikke så meget fordi den har flere kræfter, men på grund af den lange rækkevidde. De 455 kilometer passer ret godt i forhold til virkeligheden, også selv om man ikke sparer på strømmen og kører som en idiot, der tror, han er racerkører.
Den flyvende crossover – ny Peugeot 2008 overrasker positivt
Vi brugte e-Niro som pendlerbil 25 kilometer hver vej i fem dage, hvilket giver 250 kilometer blandet kørsel af by og motorvej, og her kunne vi kun tvinge vognens batteri ned på 49 procent. Kia lover da også helt op til 645 kilometer, hvis du kører ren bykørsel. Den ene gang vi tankede, skete i byen hvor vi måtte nøjes med en lader på 3,7 kilowatt, og det tager så lige over 12 timer at lade batteriet op – og det var altså for en halv tankfuld strøm.
Tusindeårsfalken - Tesla Model 3 er landet
Men det kan gøres hurtigere – med en hjemmelader får du dobbelt op på strømmen af strøm, og finder du en hurtiglader sluger e-Niro’en 80 kW, og det giver dig en fra 20 til 80 procent opladt på omkring en time.
Et andet argument for at kunne lide e-Niro er, at den er rummelig og har fin plads på bagsæderne til både hoved og knæ. Bagagerummet er tåleligt med sine 451 liter, trods det halve tons batterier, som jo alligevel fylder lidt.
Noget, man virkelig lægger mærke til, er, hvor blød bilen er i fjedrene. Bumb og dårligt vedligeholdte byveje, samt smarte cafébrostensveje flyder den over, som om undervognen var lavet af tøjbamser.
Trods høj pris: Peugeot e-208 skal nok blive et hit
Bremsen synes også at være lavet af tøjbamse, for den er lidt svampet. Savner du kæk sportskørsel, der kan understøtte den fyrige acceleration, kan du prøve at smider den over i sportsprogrammet. Men her får du en slem skuffelse. Det eneste, der sker, er, at styringen mister noget af servovirkningen og intet andet.
Sjov hvis du tør
E-Niro kunne ellers godt bruge et lidt mere sportsligt jerngreb om fortøjet, for når du giver fuld damp på speederen, har forhjulene det med at følge asfaltens ujævnheder, og momentet skifter fra det ene hjul til det andet, så du kan mærke, der rykkes i rattet fra side til side. Slipper du rattet under kraftig acceleration, ender du ret hurtigt ude blandt mælkebøtterne.
Elektrisk originalitet - Honda e
Designet i kabinen er praktisk og alt sidder, hvor det skal. Fremhæves skal navigationsanlægget, der vises på en stor skærm på 10,25 tommer, og det er let at betjene og er forrygende hurtigt til at finde adresserne.
Kongen af crossover – Nissan Juke er tilbage for fuld kraft
Kia er en rummelig elbil, som i den store version vil tiltale dem med rækkeviddeangst, og den kan tilmed være decideret underholdende. Bare hold godt fast i rattet.
Elektrisk boost til Leaf – vi kører Nissan Leaf e+
Ærlig familiebil – Kia Ceed SW