Er du på jagt efter en snusfornuftig elbil, som ikke sprænger budgettet, så er Kia e-Niro det oplagte valg. Her guider vi dig til at undgå alle fejlene på den koreanske elbil.
Drømmer du om en elbil med plads til den lille familie, en fornuftig rækkevidde og en endnu mere fornuftig pris, så er Kia’s e-Niro en af de bedste bud på brugtmarkedet. Vi har lånt et eksemplar fra 2019 med 93.405 kilometer på tælleren hos Andersen & Martini i Søborg. Bilen står til salg til 260.000 kroner, og missionen her er at afdække alle problemer, der kan være med modellen.
Hvor godt holder et Tesla-batteri?
E-Niro er modsat mange andre moderne elbiler ikke nogen lyskryds-raket. De 204 el-heste sender bilen til 100 km/t på 7,8 sekunder, men så kan man til gengæld glæde sig over, at bilen er effektiv, og mange ejere roser den for at køre langt per kilowatt. Batteriet i testbilen har en nettokapacitet på 64 kWh, og lad os da bare starte her – batteriet er trods alt bilens dyreste komponent. Selvom Kia generelt yder en af de bedste garantier i branchen, så gælder det faktisk ikke for batteriet. Det er nemlig bare omfattet af den øvrige syv år eller 150.000 kilometer garanti, som alle Kia’er er dækket af. Til forskel giver de fleste andre mærker otte års garanti, og eksempelvis Volkswagen giver garanti på op til 160.000 kilometer, mens Toyota byder på helt op til 1.000.000 kilometer eller 10 års garanti.
Få batteriet tjekket
Garantien dækker, at batteriet holder mindst 70 procent af sin oprindelige kapacitet. Sker det efter at garantien er ophørt, kan det nogle gange være en mulighed at udskifte et eller flere moduler. Batteriet, som produceres af SK Innovation og vejer 467 kilo, har i alt tre moduler. Men hvor meget det koster at skifte et modul, er desværre ikke noget, Kia umiddelbart kommunikerer.
Fuld af børnesygdomme – brugttest af Audi e-tron
Når du køber en elbil, er det altid en god ide at få tjekket batteriets helbred. Køber du bilen hos en Kia-forhandler, kan de tjekke State of Health, forkortet SoH. Alternativt kan du selv købe en OBD-læser, der kan læse batteriets tilstand, men det er ikke så præcist som Kias metode. Når det er sagt, så er der ikke grund til at tro, at der er specielle problemer med hverken det store 64 kWh batteri eller det mindre på 39,2 kWh.
Mange ejere oplever til gengæld, at 12 volts batteriet bliver drænet, og mange er blevet skiftet. Det er et problem, som opstår hos mange bilproducenter, og altså ikke et specifikt problem for Kia e-Niro, men prøv at forklar det til en e-Niro-ejer på en kold vintermorgen, når man allerede er kommet for sent afsted.
Mislyd i elmotor
Vi har talt med et par danske ejere, som har fået skiftet hele elmotoren på grund af mislyd fra lejer. Det er en kendt fejl, som var mest udbredt på de første modeller fra 2019, og Kia har anerkendt og skiftet motorerne uden beregning på de påvirkede biler.
Flere kunder har oplevet, dels at dækslet til ladeporten er knækket. Låsepalen, der sikrer, at benzin-entusiaster ikke kan hive ladestikket ud over natten, når bilen lader, kan også sidde fast. Det betyder, at du ikke kan få ladestikket ud, og dermed ikke køre væk med bilen. Kia kender til problemet, og skifter eller smører låsepalen.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Herfra er der faktisk ikke nogen alvorlige problemer med den elektriske familiebil, og det lover godt for din pengepung. Men der er alligevel et par ting, som kan være irriterende og derfor værd at vide. Mange ejere er for eksempel trætte af Kia-app’en, og så kan man ikke regne med bilens evne til at oplade på et planlagt tidspunkt – det bliver et problem, hvis du indstiller bilen til at lade om natten, mens strømmen er billigst.
Bilen kan i princippet hurtiglade med op til 77 kW, men fordi den ikke selv forvarmer batteriet, skal temperaturen være over 25 grader for at opnå max-effekt. Ladehastigheden falder tilsvarende, jo koldere det bliver. I koldt vejr skal du være glad for bilens varmepumpe, som gør bilen mere effektiv, når den skal lave varme i kabinen. Det er bare ikke alle biler, der har varmepumpen. Den er ganske vist standard på danske biler, men da mange biler er importeret fra specielt Tyskland, kan pumpen mangle. Du kan undersøge det selv. I motorrummet vil der være et tomt område i passagersiden, hvor varmepumpen normalt sidder. Lad vær med at købe en e-Niro uden varmepumpe.
Fire elbiler til under 150.000 kroner – og tre du bør undgå
I forlængelse af importerede biler, er det vigtigt at være opmærksom på bilernes servicehistorik. For Kia er strikse med, at bilen skal være serviceret for hver 15.000 kilometer eller et år, ellers bortfalder garantien. Er bilen importeret, skal den tilmeldes Kia’s garantisystem i Danmark.
At finde en bil, der klarer frisag for alle disse anklager, burde ikke være noget problem. Og så har du en solid familiebil, som er billig i drift.