Den populære mellemklasse bil, Skoda Octavia, der i den seneste udgave blev introduceret i 2004, har nu fået et nænsomt facelift. Faceliftet har betydet ændring på både det ydre og det indre, samt introduktionen af den nye 7 trins DSG gearkasse.
Faceliftet
Octavia har fået nye forlygter, nye forskærme samt ny forkofanger, med en redesignet nederste grill. Kørelyset er, på modellerne med tågelys, nu flyttet ned i tågelygterne. Derudover er sidespejlene blevet større, og det er et stort plus for sikkerheden.
Også bagtil er kommet en ny kofanger med separate reflekser, og baglygterne er blevet redesignet.
Indendørs er der også en del forandringer. Midterkonsollen er blevet redesignet, der er kommet nyt rat og ny instrumentering, med hvid baggrundsbelysning.
Udstyrsniveauerne og priser
Udstyrsmæssigt er Octavia, fra basisversionen ”Classic”, ganske pænt udstyret, med aircondition, multijusterbart rat og højdejusterbart fører og passagersæde standard samt radio med CD.
Det næste trin ”Ambiente” giver udover ”Classic”-udstyret, blandt andet tågeforlygter med det indbyggede kørelys, el-ruder for og bag, fartpilot, varme i forsæderne og indfarvede sidespejle, dørhåndtag og sidebeskyttelseslister.
Det ypperste trin hedder ”Elegance” og byder på to-zonet klimaanlæg, alufælge, læderrat, gearknop og håndbremsegreb samt parkeringssensor for og bag. Konsollen mellem forsæderne indeholder derudover en kølefunktion fra airconditionsystemet.
Den faceliftede Octavia koster fra 215.000 kr. for Octavia hatchback 1,6 MPI Classic 102 hk. Prisen for topmodellen 2,0 TDI Elegance med 140 hk og DSG-gear er 357.000 kr.
Endelig en afløser
Den 102 hk motor er jo efterhånden en oldsag, og det er næsten en fornærmelse, at smide denne motor i en generelt lækker og gennemført bil som Octaviaen – men det holder selvfølgelig prisen nede. Man bør dog i stedet kigge efter den 1,4 liters TSI-motor, som yder 125 hk, og er topmoderne mht. teknik, ydelse og forbrug.
Den lille nye 1,4 liters motor yder 125 hk takket være en lille turbo, som både giver høj ydelse ud af den lille motor, og et højt moment ved få omdrejninger. Og i kombination med at motoren er fin omdrejningsvillig, er det udelukkende en positiv opleves at have denne motor i Octavia’en – den sætter den gamle 102 hk totalt i skammekrogen.
Merprisen for 1,4-motoren i ”Classic” er kun 10.000 kr., og da den samtidig kører længere pr. liter sparer man med det samme 1.000 pr. år i grøn ejerafgift - så behøver man vist ikke flere argumenter.
Gearkasse valg
Med 1,4-motoren følger enten en 6-trins manuel eller en 7-trins DSG gearkasse med. Vi har prøvet dem begge, og konklusionen er som følger: Den manuelle 6 trins gearkasse er lige i øjet – let, smidig og præcis – det er svært at kunne ønske sig det bedre.
Den nye 7-trins DSG gearkasse er jo et teknisk vidunder i sig selv – 7 trin med dobbelt kobling, så det næste gear altid er klar, og man undgår derved ryk og langsommelige skift.
Generelt en stor fornøjelse at kører med, dog med et minus. Ved bykørsel ender man meget hurtigt i 7. gear hvilket ikke er helt optimalt for motoren, når man f.eks. kun kører 55 km/t – motoren presses, og man har intet kraftoverskud – selvom gearkasse skiftet lynhurtigt, så går der alligevel lidt tid før man er i 2. eller 3. gear, når man skal hurtigt afsted.
Man har muligheden for at køre i ”Sportmode”, hvor man så ”tvinger” gearkasse til at ligge 2 gear lavere end normalt, men det går selvfølgelig udover økonomien.
En anden ting er selvfølgelig prisen – merprisen er 35.000 kr. i forhold til den lækre 6-trins manuelle gearkasse, så det er ikke en billig fornøjelse at lege med 7 fremad gående gear.
Octavia generelt
Vi har fra starten været fan af Skoda Octavia, som med rigtig god kvalitet, flot design, enorm rummelighed og attraktive priser længe har været det bedste bud i mellemklassen på en fornuftig familiebil.
Både som 5-dørs hatchback eller som combi/stationcar byder bilen på rigtigt meget plads i både kabinen og i bagagerum. Umiddelbart er jeg mest tilhænger af Combi’en, da linjerne harmonerer rigtig godt. Som almindelig 5-dørs har man dog stadig et enormt bagagerum, som godt kan rumme en lænestol, når bagsæderne foldes ned.
Rent køredynamisk er Skoda Octavia nok ikke helt på højde med skrappe drenge som Mazda6 og Ford Mondeo – Skoda’en har en mere komfortabel og blødere undervogn, og der er sikkert lige så mange, som hellere vil have denne kørekomfort, frem for en hård undervogn.
Konklusion
Det lille facelift har ikke gjort den store forskel for Skoda Octavia – vi synes stadig, at den er et af de bedste bud på en solid mellemklasse bil, og med den nye 1,4 liters motor og fornuftige priser, så Octavia’en stadig en attraktiv bil blandt mange andre konkurrenter.
Af