En familie kommer sjældent udenom en Skoda Octavia stationcar, når de skal have ny bil. Den er praktisk som et redskabsskur og prissat fornuftigt, og nu kan familien så overveje, om den skal være halvgrøn med ledning. 

Når man står med sin store Octavia stationcar eller Combi på tjekkisk og bare hælder kufferter og børn ind, kan det undre, at den kan klare sig med kun en 1,4-liters benzinmotor med 150 hestekræfter, men det er altså hvad der ligger i snuden på den tjekkiske familiecontainer.

Motoren er dog ikke alene om det, men får hjælp af en elmotor med 100 hestekræfter og batterier til 60 kilometer på eldrift. I praksis viser det sig at være 40 kilometer, men kombinationen giver jo flere fordele. Du får samlet 204 hestekræfter, og hvorfor det ikke er 250 hestekræfter, handler noget om at de elektriske kredsløb ikke kan tåle fuld power – her skal du op i RS-modellen, som har tykkere ledninger, kort forklaret.

Klumme: Nej, elbilen er ikke sjov, bare fordi den er hurtig

Apropos ledninger, så kan den kun lade med én fase, dvs. max 3,6 kW og det tager lidt under 3,5 timer at lade dyret helt op.

De par hundrede heste er kvikke nok, når man blot skal følge trafikken, uden at du nogensinde bliver pacecar på en Formel 1-bane. Du kan godt komme hurtigt fra land og få hyl fra fordækkene, hvis du smækker den i Sports-programmet og træder speederen i bund, men det sker abrupt og uskønt, og er tydeligvis udenfor Skodaens comfortzone.

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Køreglæden må du få på andre måder. Fx ved at kunne køre musestille på ren eldrift i byen uden røg fra udstødningen, og i ellers bilfjendske København får du en større chance for at finde en ledig p-plads, fordi kommunen har haft lyntravlt med at omlægge p-pladser til opladingspladser, så hurra for det.

Octaviaen er bortset fra advarselsbrummen ude foran helt vildt lækker at trille stille rundt i, men vi slipper ikke for at fremhæve et par kortslutninger. Kombinationen med en DSG-automatgearkasse og en elmotor, der udnytter bremseenergi, kan nogle gange give lidt pluk i køreoplevelsen – nogle gange bremser den meget, andre gange skal man træde hårdt, alt efter din hastighed, hvilket gear du er i, om det regner og om du fik yoghurt til morgenmad. Det er med andre ord svært at regne ud. Det er til Skodas forsvar dog ofte tilfældet med hybrider, og Skoda er langt fra den værste.

Ubeslutsom
Men Octaviaen kan også finde på at være lidt sløj med at koble et gear ind og få sat ild i kedlerne, når du giver gas. Det er især slemt, hvis du tænker lige at lave en hurtig overhaling og hamrer pedalen i bund. Her tænker bilen åbenbart, at der er tid nok, for at få omdrejninger på i det rigtige gear, tager lige så lang tid som en familie at få vasket tøj til en weekendtur.

Tre fede og to fornuftige familiebiler til max 130.000 kroner

Fra stilstand sørger elmotoren altid for, at du bevæger dig fremad med det samme, og det er dejligt. På modeller uden el-motor kan DSG-gearkassen være ret langsom. Der kan gå sekunder, fra du træder på speederen, til vognen flytter sig.

I iV’eren hjælper elmotoren altid på de første meter, endda også selv om batteriet vises i instrumenterne som helt afladet. Men det er bare snyd, for der er gemt strøm til både igangsætning og de tunge speedertryk ved fx overhalinger.

Dansk app sikrer dig grøn strøm til din elbil

Det er i øvrigt Skodas første model med et såkaldt shift-by-wire-gearskifte. Det betyder, at knappen til gearskifte er helt afkoblet gearkassen mekanisk, men det er ikke noget, som man mærker til i det daglige.

Og vi skal da også lige vende elefanten i rummet. Fordi hybriden ikke altid lige talte sammen med opladeren, lykkedes det os lidt for ofte at komme ud til en bil, der ikke var opladet, og det gik ud over vores benzinøkonomi. I testugen fik vi kun opladet batteriet helt, én gang og over ca. 100 kilometer endte vi med et snit på 13,0 km/l. Triptælleren for bilens i alt 1200 kørte kilometer stod omkring de 14,5 km/l, men det er stadig et stykke fra de opgivne 90,9 km/l.

Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid

Bortset fra dette, så forkæles du med en ret lækker kabine i dejlige materialer, sågar stof på instrumentbordet. Du sidder godt i sæderne og med tonsvis af plads på bagsædet. Infotainment-systemet har ramt brugervenligheden lige bagi, hvor Skoda også forsøger at køre en ny måde at styre klima ind.

Nu skal man tage stilling til, om fødderne skal varmes eller hovedet køles, i stedet for at vælge de sædvanlige pile med luftstrømme, der peger op eller ned. Trenden med at flytte dedikerede knapper til funktioner i skærmen, slipper man ikke helt for, men klikkeriet på skærmen opleves i det daglige ikke som en besværlig ting, der kræver opmærksomhed.

Rat lækkert
Rattet i testvognen er bemærkelsesværdigt dejligt, fordi det kun har to eger, så du kan hvile hånden nederst i midten af rattet. Testbilen havde et opvarmet læderrat med padler til DSG-gearet og det koster 1.675 kroner ekstra. Af andet lækkert ekstraudstyr er panoramataget til 12.060 kroner, der giver godt lys i kabinen og fornemmelsen af en langt dyrere luksusbil. Glastaget er noget, som du kun kan få i stationcarversionen.

Fiat 500e – den elektriske Fiat du må eje

Rundt omkring er der små praktiske detaljer, som kroge til dine indkøbsposer i bagagerummet, et dejligt rum til ladekabler og tragt til sprinklervæske. Der er også en lille gimmick i dørsiden, der rummer en paraply eller en snebørste, man hiver ud som i en Rolls Royce.

Bagagerummet i Combi er normalt på 640 liter, men batterierne sluger lidt, så du får 490 liter i iV. Det er jo lidt mindre, men stadig stort og brugbart, og bagsæderne kan lægges ned, endda med et nogenlunde plant gulv.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

Selv om kabinen generelt er gennemført i solide materialer, er der dog en enkelt stor mælkebøtte i alt det rosenrøde. På dørsiden har man valgt at placere en pynteliste i krom, der er så uheldigt vinklet, at den genspejler gadelamperne i mørke, og det føles som blitz i øjnene, som var du en stjerne jagtet af paparazzier. Det er lidt en ommer.

Octavia er jo i mellemklassen, så den skal kunne noget for at blive valgt i et bredt felt med Golf, Ford Focus, Toyota Corolla, Kia Ceed, Seat Leon, Renault Megane og så videre, og mange af disse fås efterhånden også som plugins. I denne praktiske stationcarudgave konkurrer den sådan set jo også med alle SUV’erne.

Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Husk bare her på, at de fleste SUV’er kompenserer for stylterne og højt tyngdepunkt med en jernhård affjedring, hvor Octavians poter føles ganske velafstemte, hverken for hårde eller bløde.

Seat Leon Sportstourer - viceværten der er kunstmaler

Testvognen var tilmed udstyret med en såkaldt rough road-pakke til 1.748 kroner, der hæver den 15 millimeter og giver en beskyttelsesplade i bunden.

Du kan samle en Combi op for 234.995 kroner for en 1,0 liter med 110 hestekræfter, men med 0,4 liter mere, DSG-kasse og elmotor løber der i runde tal 85.000 kroner mere på.

Billigste hybride stationcar koster 319.995 kroner, og testbilens udstyrsvariant Plus koster 339.995 kroner. De ekstra 20.000 kroner dækker bl.a. over bakkamera, tæskelækkert ambient interiørlys, der er en Mercedes værdig, lys og regnsensor, nøglefri betjening, animerede blinklys og adaptiv fartpilot.

Næste trin i udstyrsrækken er RS, hvor du som nævnt får flere heste, og den variant koster 389.995 kroner. Men Plus-versionen er den, som giver mest mening, for Skoda er ikke en vogn, som er til racerkørere, og de 204 heste er alt rigeligt i det daglige.

Vi vil mene, at Octavia klarer sig ret godt i den brede midtbane, hjulpet på vej af praktiske detaljer, en fair pris, og et ret skarpt design, samt kabinen, der er en langt dyrere bil værdig.

Et tjekkisk homerun – Skoda Scala imponerer

Form over funktion – Kia Proceed GT-Line

Fifty shades of grey – Audi A4 Avant

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

 

 

Slut med billige pluginhybrider?

Det kan snart være slut med de billige pluginhybrider, så det er nok nu, du skal slå til.

EU syntes ikke hybridbilerne er så grønne, som producenterne påstår. Det viser sig nemlig, at pluginhybrid-bilerne ofte køres med den stygge brændstofmotor og sjældent oplades, og så får man jo den modsatte effekt. Plugin-hybriden bruger mere brændstof end versioner, som kun har benzin- eller dieselmotor, fordi den skal slæbe al den ekstra vægt fra batterier og elmotor.

Elbiler slår benzinbiler – sparer 35 procent på vedligehold

Fra 2026 vil plugin-hybriderne ikke længere tælle med i regnskabet af grønne biler i EU. Det efterlader regeringen og støttepartierne med et problem, for plugin-hybriderne tæller nemlig med i deres plan om 775.000 grønne biler på de danske veje i 2030.

Der sker enormt meget på bilmarkedet i de her år. Der vil komme flere biler til, teknologien udvikler sig, og det har vi aftalt at kigge på i 2025, lover skatteminister Morten Bødskov (S) til DR.

Både Radikale Venstre, SF og Enhedslisten er enige i, at aftalen skal genåbnes, så plugin-hybriderne fjernes fra målsætningen.

Men der er også en anden fare, som gør, du skal sætte turbo på kreditkortet, hvis du vil score dig en billig hybrid. Læs, hvad her.