Niche-biler har det generelt svært - og i Danmark, hvor man som regel ikke køber en dyrere bil end højst nødvendigt, har disse biler det endnu mere svært. Seat Altea Freetrack er sammen med bl.a. Skoda Octavia Scout og Volvo XC70 blandt de specialbiler, der kan lidt mere end en traditionel familiebil og som også koster lidt mere.
Generelt
Seat Altea Freetrack er baseret på Altea XL, men med en del forbedringer, ekstraudstyr og et noget mere barsk look end den almindelige XL-model.
Freetrack’s største force i forhold til den almindelige, er de forbedrede terrænegenskaber. Frihøjden er nemlig øget, og Freetrack har fået monteret firehjulstræk. Det lidt sjove er, at Freetrack også fås uden firehjulstræk - men kun med forhjulstræk må man sige, at det meste af fidusen med Freetrack går tabt – tilbage er nemlig primært et cool udseende.
Udover den øgede frihøjde og firehjulstrækket, har Freetrack’en også fået monteret ekstra beskyttelseskørter og forskærme af sort blød plast. Alt sammen for at man ikke skal være så ked af, at køre en tur i skoven eller lidt hårdere terræn, hvor der er risiko for knubs.
Lidt mindre plads
Som navnet antyder for Altea XL, så er det en bil med god plads, og det gælder stort set også for Freetrack, dog med den undtagelse at firehjulstrækket snupper lidt plads i bagagerummet, så man skal nøjes med 490 liter i forhold til 532 liter. Til gengæld kan den 170 hk dieselmotor og den 200 hk benzinmotor glæde sig over en 5 liter større tank.
Ellers er der rigtig fin plads på bagsædet, hvor man kan nyde sin ostemad og kaffe ved de små klapborde.
Motorvalg
Altea Freetrack fås med flere forskellige motorer. Vi tester her den kraftigste dieselmaskine med 170 hk. Men der er også mulighed for en 140 hk dieselmotor med forhjulstræk, og en 200 hk benzinmotor med firehjulstræk.
Den 170 hk dieselmotor er en stærkere variant af den kendte motor med 140 hk, og benyttes blandet andet også i ”FR” modellerne. I fuld kampudrustning vejer Freetrack’en næsten 1.600 kg, så de 170 hk har noget at arbejde med, men bilen er trods alt rimelig hurtig lige ud af vejen. Accelerationen fra 0-100 km/t klares på 8,7 sekunder og tophastigheden er på 201 km/t.
Ikke en rigtig firehjulstrækker
Den kraftige motor er også en klar fordel i terræn, da dieselmotorens moment ved lave omdrejninger sikrer, at man kan køre langsomt, men stadig har kræfter nok. Seat’en har nemlig ikke reduktionsgear som en rigtig firhjulstrækker, så 1. gear er eneste alternativ, hvis terrænet er tungt eller bakken stejl.
Men men men… Seat Altea Freetrack er ikke en rigtig firhjulstrækker, så man skal tænke lidt over hvilke udfordringer, man stiller den overfor. Som nævnt har den ingen reduktionsgear og man har ingen mulighed for at låse firhjulstrækket på nogen måde. Man bør derfor holde sig til en mudret skovvej, stranden eller en snedækket vej, for her kan Freetrack’en godt klare sig.
Køreoplevelsen
På vejen kan man godt mærke forandringerne i forhold til Altea XL, hvor den højere vægt og det højere tyngdepunkt giver en anderledes køreoplevelse. Den er ikke lige så svingglad og virker natirligt nok tungere i hele sin opførsel. De 170 hk opvejer det tildels, og med det fine 6-trins gear er det generelt tilfredsstillende at sidde bag rattet.
Udstyr
Freetrack er flot udstyret med bl.a. 2-zoners klimaanlæg, fartpilot, regnsensor special-sæder foran med varme, læderrat, samt 7” multimedie skærm til bagsædepassagerne. Så lige umiddelbart er man dækket ind på alle tænkelige områder.
Også på sikkerhedssiden er listen komplet med 6 airbags, ESP og 5 stjerner i EuroNcap crashtest (Seat Altea).
Konklusion
Som nævnt i starten har niche-bilerne det overordentligt svært i Danmark, fordi de simpelthen er for dyre. Seat Altea Freetrack er en genial fritidsbil med god plads og specielle evner, der kan udkonkurrere en almindelig familiebil. Men man burde nok have en bjerghytte i snedækket landskab for at kunne udnytte bilen til det, som den er skabt til.