SEAT har annonceret, at koncernen arbejder på sin første elbil, som designes, udvikles og fremstilles i Spanien. Og ud over afsløringen af prototypen Altea XL Electric Ecomotive, som er en 100 % eldrevet nul-emissions-bil, har den spanske bilproducent også præsenteret prototypen Leon TwinDrive Ecomotive, som er en plug-in-hybrid.
SEAT har leveret et antal af begge modeller til offentlige institutioner i Catalonien og Madrid til brug i deres bilflåder. Det vil give SEAT værdifuld information om brugen af bilerne, som kan analyseres med henblik på masseproduktion af elbiler på mellemlang sigt. Koncernen planlægger lanceringen af sin første elektriske plug-in-hybridbil i 2015, og 1 år senere følger en 100 % eldrevet bil.
SEATs strategi er at have fokus på en bred vifte af alternative teknologier. I den forbindelse afslører den spanske bilproducent på samme tid to forskellige modeller, som supplerer hinanden.
SEATs øverste chef James Muir udtalte: "Kunderne efterspørger en mere bæredygtig form for mobilitet, men deres behov er forskellige. Derfor tror vi på, at en parallel strategi med udvikling af to forskellige teknologier vil sætte SEAT i førerpositionen til at opfylde behovene".
Annonceringen af lanceringen af de første eldrevne biler kommer samtidig med starten på den største offensiv med nye modeller i SEATs historie. Koncernen kommer til at lancere fire modeller på markedet i løbet af de kommende 12 måneder. Den første er netop introduceret, som er SEATs nye bybil – Mii.
Elektrisk mobilitet – en holdindsats
Fremtiden for elektrisk mobilitet i Spanien afhænger ikke kun af bilerne, men også af deres komponenter som fx batterier samt af opladningsinfrastrukturen. Derfor indtræder SEAT – den førende erhvervsinvestor i forskning og udvikling i Spanien – i CENIT VERDE-projektet. Dette offentlige-private partnerskab mellem producenter, universiteter, forskningscentre og det spanske videnskabs- og innovationsministerium har en holistisk forskningstilgang til at gøre elbiler til virkelighed i Spanien.
Altea XL Electric Ecomotive, SEATs første elbil
Altea XL Electric Ecomotive baner vejen for elektrisk mobilitet i Spanien. Den har en rækkevidde på 135 km, og lige som med alle øvrige modeller er SEAT garant for køreglæde med en motor, der yder 115 hk og 270 Nm drejningsmoment. Disse kræfter omdannes til en begrænset tophastighed på 135 km/h. Med den rummelige kabine og det store bagagerum kan den eldrevne Altea XL både anvendes som familiebil og til erhvervstransport.
Takket være den intelligente placering af batterierne under bagsædet og bagagerummet er der ingen indskrænkninger af kabinen. Et avanceret regenereringssystem med justerbart bremsemoment optimerer energiforbruget. Og når den eldrevne Altea XL parkeres i solen, sørger solcellerne i taget for at sende frisk luft ind i kabinen, så airconditionanlægget efterfølgende ikke skal bruge så meget energi.
Dr. Matthias Rabe, som er executive Vice-president for R&D, udtalte, at "SEAT har sikret sin elektriske fremtid. Med den eldrevne Altea XL viser vi, hvor moden vores teknologi er". Han tilføjede: "Den eldrevne Altea XL er nøje udvalgt til at være blandt de første i flåden. Den vil give os mulighed for at eksperimentere med en lang række anvendelsesmuligheder".
Leon TwinDrive – en bil til mange formål
Den nye SEAT Leon TwinDrive Ecomotive er et banebrydende koncept på området for plug-in-hybrider, da den kombinerer fordelene ved nul-emissions-kørsel med rækkevidden fra en bil med konventionel forbrændingsmotor. I den elektriske funktion har TwinDrive en rækkevidde på 52 km med en tophastighed på 120 km/h. Ved blandet kørsel (elektrisk plus forbrænding) ligger brændstofforbruget på imponerende 58,8 km/l eller 18,5 kWh pr. 100 km, hvilket svarer til imponerende lave 39 g/km CO2, og bilen har en tophastighed på 170 km/h.
Ifølge Dr. Matthias Rabe, som er SEAT executive Vice-president for R&D, “er Leon TwinDrive Ecomotive en spændende og banebrydende løsning. Teknisk set giver den dig mulighed for at køre 100 % elektrisk, mens du samtidig kan nyde godt af den gennemtænkte hybriddrivlinje". Og han tilføjer: "Takket være dens store rækkevidde vil ingen af vores kunder være nødt til at skifte livsstil eller transportvaner".