Da finanskrisen virkelig satte ind i 2008, var der specielt én bilmodel, der pludselig begyndte at oversvømme brugtmarkedet for luksusbiler. I et land som Spanien, stod bilerne linet op foran forhandlerne, fordi netop denne bils kundegruppe led store tab rent økonomisk. Bilen var Porsche Cayenne, den mest populære SUV på daværende tidspunkt.
Porsche kunne nu, som resten af bilproducenterne se, hvordan kunderne gik fra de store SUV’er til de mindre. Q7 folket hoppede ned i en Q5’er og X5 folket hoppede ned i en X3’er og nu X4’er. Porsche valgte dog at se tiden an, og er derfor først nu kommet med deres bud på et attraktivt og fysisk mindre alternativ til Cayenne – navnet er Macan.
Macan og Audi Q5 er bygget på samme platform. Men, det er så også det eneste de to biler har til fælles – og dog. Macan er 100 % Porsche og de to benzinmotorer vi finder i Macan S og Macan Turbo finder du ikke i andre bilmærker indenfor koncernen. Men, da vores testbil ikke var en af ovenstående, men derimod den nye V6 dieselmotor (ja, der står diesel, red.), så kan Porsche ikke helt se sig fri af Audi. For den 3,0 liters TDI-motor ligger nemlig allerede i Audi Q5, om end med en 13 hk lavere ydelse. Men, det gør ikke noget, og jeg er overbevist om, at alle Porsche fans vil tilgive Porsche at de låner fra Audi fabrikkens hylder, for der er tale om et lille mesterværk af en dieselmotor.
Med en ydelse på 258 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 580 Nm ved blot 1.750 o/min, er der tale om en motor, der sagtens kan opfylde kravene til Porsches DNA. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 6,3 sekunder, hvilket må siges at være yderst acceptabelt af så stor en bil. Topfarten er 230 km/t.
Porsche fortjener store roser for styretøjet i Macan. Det er dejlig tungt og du føler som chauffør, at bilen ligger solidt på vejen og samtidig reagerer på dit mindste udsving med rattet. Det er virkelig fornemt afstemt.
Macan S Diesel er udstyret med Porsches PDK dobbeltkoblingsgearkasse, der skifter gear hurtigere end du overhovedet kan tænke dig til, hvilket gear du vil skifte til næste gang. Og ikke nok med det, så er bilen også ualmindelig økonomisk – hele 16,3 km/l står den opført til fra fabrikken. Under vores test holdt vi et gennemsnit på 15,7 km/l – så jeg ser ingen problemer i at det opgivne tal ikke skulle være muligt.
Motorens helt store force er dens støjniveau. Ved lande- og motorvejskørsel er den tyst som graven. Ved bykørsel er der en behagelig dæmpet brummen, som på ingen måde lyder som en dieselmotor. Faktisk er der en snert af V6-benzinmotor, når man står udenfor bilen. Eftersigende skulle Porsche introducere et udstødningssystem, hvor lyden er meget intens og meget lig en stor V8’er – lækkert!
Rent designmæssigt er Macan langt mere velproportioneret end sin storesøster Cayenne. Der er mere harmoni i designet, og det virker som om, at Porsches designere har lyttet til kritikken omkring Cayennes lidt kluntede udseende. At vores testbil samtidig var udstyret med lækre 21” fælge gør ikke dens aggressive look mindre tiltalende.
Indvendigt er der kræset for detaljerne, som kun Porsche kan gøre det. Instrumentpanelet er syet i læder med en præcision, der på ingen måde kan sættes en finger på. Alle syninger sidder som var de togskinner. Det ser tæske godt ud og viser endnu engang, hvorfor man sommetider betaler lidt mere for visse mærker.
Førerpladsen er et ualmindelig behageligt sted at opholde sig. Ved første øjekast kan de mange knapper i midterkonsollen godt virke forvirrende. Men, efter to minutter ved du præcis, hvor det hele sidder. Porsche har nemlig valgt en yderst logisk opbygning af midterkonsollen.
Sæderne er komfortable og yder samtidig masser af støtte når der køres lidt til i svingene. Ved bagsæderne er pladsen god, dog uden at være overdådig. Langture i Macan er en fornøjelse, både for chauffør og passagerer.
Jeg har altid sagt, at man som motorjournalist ikke skal begynde at finde mikroskopiske detaljer, blot for at have noget negativt at sige om en bil, så den ikke fremstår fejlfri. Alligevel vil jeg lige sætte et spørgsmålstegn ved én enkelt ting. For når man nu har skabt så ualmindelig lækker en kabine, hvorfor skal det ”metal” man har brugt omkring rattets center så være lavet i plast og ikke aluminium. Så mange EURO kan det da ikke koste.
Porsche Macan er i mine øjne den absolut bedste SUV i klassen lige under de store kæmper. Den har konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og X4 samt Mercedes-Benz GLK. Prismæssigt starter Macan S Diesel på 1.193.307,-. Det er godt 385.000,- mere end Audi Q5 TDI, knap 300.000,- mere end BMW X4 xDrive30d, og hele 400.000,- mere end Mercedes-Benz GLK 350. Det er rigtig mange penge i en direkte sammenligning. De tre konkurrenter mangler dog én ting – de er ikke en Porsche!
Porsche Macan S Diesel er et gennemført stykke håndværk, der byder på en gennemført køreoplevelse i alle situationer. Umådelig godt lavet af Porsche!