Til trods for chip-mangel og Corona sætter tre af verdens mest kendte luksusmærker salgsrekorder i 2021. Både Lamborghini, Porsche og Bentley kan takke den højbenede SUV for deres succes.
Er du en af dem, der har fået nok af den højbenede modedille med SUV’er i alle størrelser og afskygninger, så må du hellere hoppe i dybfryseren igen – SUV’erne er kommet for at blive. Og rundt om hos nogle af verdens mest eksklusive bilproducenter bliver der lige nu poppet champagnepropper.
Italiensk overflod - brugttest af Maserati Levante
Hos Porsche, Lamborghini og Bentley har man nemlig sat salgsrekord i 2021. Og det var altså et år, hvor vi ellers stadig har været plaget af Corona, der har været udfordringer i forsyningskæder, og så har der været en stor mangel på chips til bilernes mange avancerede elektroniske systemer. Hos Volkswagen har det betydet, at man har haft det dårligste år i 10 år, med en tilbagegang på 8,1 procent. Det forklarer Klaus Zelmer, der er salgs- og marketingschef hos Volkswagen.
”Det er ikke en SUV” – her er Rolls-Royce Cullinan
Under usædvanligt udfordrende omstændigheder nåede Volkswagen et tilfredsstillende salgsresultat. Men vi har ikke været i stand til at kompensere for de enorme effekter, som manglen på chips har haft på vores produktion.
Fætter Højben
Så hvordan kan de tre luksusmærker så sætte rekord? Det korte svar er, at rige mennesker elsker SUV’er. Hos Bentley, hvis salg er steget 31 procent siden 2020, står SUV’en Bentayga for 40 procent af det totale salg, som i alt udgør 14.659 biler. Det er en bil, der har en frapris i Danmark på tre millioner, hvis du køber hybriden.
To tons luksus skal slå rekorden på Pikes Peak
Det bliver endnu vildere hos italienske Lamborghini. I 2021 steg salget med 13 procent til i alt 8.405 biler. Ud af dem var 59,74 procent SUV’en Urus. Det er altså en bil til fire millioner kroner i Danmark.
Porsches succes
Skruer vi tiden cirka 20 år tilbage, så var Porsche ikke ligefrem nogen økonomisk velpolstret virksomhed. Man havde to modeller på programmet – 911 og Boxster. I 2001 solgte Porsche bare 27.000 911’ere. Det skulle der gøres noget ved, og i 2002 introducerede man SUV’en Cayenne. Og selvom Porsche-purister stadig ikke er vilde med, at sportsvognmærket laver sådan et højbenet bæst, så ville Porsche formentlig ikke være her i dag, hvis ikke de havde introduceret en SUV.
Fremtiden lige nu – Porsche Taycan Turbo S
For det går godt. I 2021 steg salget med 11 procent til 301.915 biler. Ud af dem var 88.362 SUV’en Macan, mens Cayenne stod for 83.071 biler – altså næsten to tredjedele af salget. Til sammenligning solgte den legendariske 911 kun 38.464 biler. Faktisk blev 911 slået af elektrikeren Taycan, som rundede 41.296 biler.