Mikro- og minibiler er stadig noget af det mest populære i Danmark, hvilket tydeligt afspejler sig i salgstallene. Og selvom en bil som VW up! og dens søskende fra Skoda og Seat sætter sig på en rigtig stor markedsandel, så er der også andre biler, der er værd at kigge på. En af dem er den nyeste KIA Picanto, der har fået en ordentlig overhaling rent visuelt og nu selvfølgelig også fås med Kia’s 7 års fabriksgaranti.
Allerede ved første øjekast er det tydeligt, at Kia’s designafdeling har ønsket at lave en sporty bil, der skiller sig ud fra de mange gange kedelige biler i de mindste klasser. Den markante kølergrill og de store lygter giver et aggressivt look, som jeg tror vil falde i de flestes smag. Og er du til endnu mere sport og design, så fås Picanto som GT-line, hvor designerne har leget meget mere med farver, konturer etc. Og afhængigt af modelvariant, så sørger LED-lygter for det sidste touch til en, i mine øjne, visuelt rigtig fin bil.
Når du sætter dig ind i kabinen, mærker du som det første, at den blikagtige fornemmelse, som man godt kunne få på de mindste billige biler fra Asien, når man åbnede døren, slet ikke er så markant længere. Der er mere ”gods” i, så at sige. Og indvendigt er det også tydeligt, at Kia har oppet sig mht. materialer. Det er faktisk udmærket for en bil, hvis priser starter under 95.000,-.
Sæderne er udmærkede men savner måske en smule sidestøtte. Om det er anderledes i GT-line skal jeg ikke kunne sige (vi har ikke testet den endnu, red.).
Den 1,0 liters motor springer i gang med det samme. Den har 67 hk, et drejningsmoment på 96 Nm og er koblet sammen med en 5-trins manuel gearkasse. Sammenspillet mellem motor og gearkasse er glimrende – men den lille motor kan ikke løbe fra, at den mangler lidt muskler og specielt moment. Der skal du op i den nyudviklede 1,0 liters T-GDI motor med 100 hk og et drejningsmoment på 171 Nm ved blot 1.500 o/min. Den vender vi tilbage med en grundig test af senere.
Picanto udmærker sig også ved et ganske lavt støjniveau. Det er noget ingeniørerne har lagt vægt på. Man har blandt andet bygget bilen i avanceret højtryksstål, som giver færre vibrationer og derved mindre støj.
Rent pladsmæssigt er Picanto ganske godt med. På trods af en længde på 3.595 mm er der rimelig plads til bagsædepassagerer og op til 225 liter bagage. Bagsæderne er i en 60:40 konfiguration, som du nemt folder ned og derved giver mere læsseplads.
Sikkerheden er også i top i den nye Picanto. Bilen har bl.a. AEB (Autonomous Emergency Braking, red.), som standard. Et system der først advarer dig om kollisionsfare og dernæst bremser bilen for dig, hvis ikke du reagerer hurtigt nok selv.
Prismæssigt starter Picanto som sagt lige under 95.000,-. Men vælg en af de større udstyrsvarianter, hvor du får rigtig meget for pengene. En Advance-model koster 114.999,- og en GT-line 129.999,-. Det er desuden rigtig tit, at Kia vælger at lave kampagner på deres modeller, hvor de er ganske gavmilde med udstyret.
Samlet set så er Kia Picanto et rigtig godt bud i en meget populær klasse. Udstyrsmængden er høj, sikkerhedsniveauet ligeså, og så får du altså 7 års fabriksgaranti oveni hatten. Gør i hvert fald dig selv den tjeneste at prøve bilen, inden du skriver under hos de konkurrerende modeller. Den har i hvert fald meget at byde på til prisen.