En uge i selskab med Nissan Ariya afslører en fremragende elbil, som overrasker positivt – den holder nemlig, hvad den lover, når det kommer til rækkevidde. Få elbiler er så nemme at leve med, hvis du er vant til diesel eller benzin.
Efter en uge i selskab med Nissan Ariya var jeg nærmest klar til at kåre den som Årets Bil. Kun ét point mere tildelte jeg MG 4, og det er udelukkende baseret på frapriserne. For MG’en starter ved fantastisk lave 285.000 kroner, mens du må slippe 402.000 kroner for Ariya. Testbilen har så ikke 63 kWh-batteriet, som vi tidligere har testet, men det store 87 kWh batteri, så den officielle rækkevidde stiger fra 403 kilometer til 533 kilometer, og det er netop rækkevidden, som er en af de bedste ting ved Ariya.
ID. Buzz charmerer sig til Årets Bil 2023
Ingen rækkeviddeangst
Den er nemlig ekstremt god til at anslå, hvor meget strøm du egentlig bruge. Vi testede rækkevidden på en rask tur frem og tilbage mellem Kalundborg. Ikke umiddelbart en elbils livret, for det var bare syv grader ude, og derfor var temperaturen sat til 23 grader i kabinen. På motorvejen holdt vi en høj fart, da du må køre 120 km/t på en del af strækningen.
Fra starten var batteriet fuldt ladet, og bilen lovede 414 kilometers rækkevidde. 204 kilometer senere har vi brugt 51 procent af batteriet, og har 192 kilometers rækkevidde i behold. Ifølge bilen havde vi altså brugt 222 kilometer, ret tæt på de reelle 204 kilometer, og specielt imponerende, når man tænker på, at vi både kørte hurtigt, og at det var koldt. Det gav et forbrug på 21,8 kWh/100 kilometer.
Den elektriske sparegris – Nissan Ariya
Men det bedste er næsten, at vi formentlig ville kunne have taget samme tur frem og tilbage en gang mere, hvis vi kørte en smule mindre, som om vi kørte i en dieselbil, og mere som i en elbil. Faktum er, at Ariya kan køres fuldstændig som en almindelig bil og stadig have et massivt overskud. Det sker i meget få andre elbiler, og det er i min bog et kæmpe plus ved Ariya. Den har et lavt forbrug og en lang rækkevidde, som ikke lader sig påvirke af de faktorer, der normalt sætter en kæp i hjulet på en elbil. Ja, hvem skulle have troet, at det alligevel giver en fordel at have bygget elbiler siden 2010?
Store plusser og små minusser
Da vi kørte Ariya til den internationale præsentation i Sverige i sommers, var vi sure på modellen, fordi bilen aldrig faldt til ro på vejen. Om Nissans ingeniører har været forbi opsætningen en gang mere, eller om ændringerne kommer af, at de første biler var førproduktionsbiler, er ikke til sige, men heldigvis er de ubehagelige egenskaber væk nu. Der er slet ikke de samme vibrationer, og det gør Ariya nem og letkørt, så man kan slappe af på en helt anden måde.
Hjælp – giv mig en billig elbil med lang rækkevidde
Det gør dog ikke elbilen til nogen specielt dynamisk oplevelse. De 238 hestekræfter og 300 Nm, gør den hverken hurtig eller engagerende. I stedet skal Ariya ses som en familiebil, som først og fremmest fokuserer på at være komfortabel og praktisk, og det er helt fair.
Bagsædet er nemlig stort, bredt og med et helt plant gulv, og bagdørerne åbner tilmed op i næsten 90 grader, som letter adgangen, hvis man eksempelvis skal montere et stort, tungt barnesæde. Bagagerummet tager 468 liter, som er over 100 liter mindre end Skoda Enyaq, som klarer 585 liter, og så er det tilmed ret højt placeret – ikke optimalt, hvis du har hund, eller skal løfte tunge indkøbsposer op i bagagerummet.
Skoda Enyaq 60 – stadig den oplagte elbil til Familien Danmark
Kigger på man på totalvægten for Ariya, som er på 2.530 kilo, betyder det, at denne variant kun må laste 409 kilo. Det er ikke nok, hvis man er fire middeltunge mænd, der skal på spaophold.
Og nu vi er i gang med kritikpunkterne, så er jeg ikke imponeret over grafikken på de to ellers ret store 12,3 tommer store skærme. Den ser bare mere kornet og billigere ud, end hvad du finder andre steder. Mange har rost de haptiske knapper på instrumentbordet, som lyser op, når bilen er tændt, men usynlige, når bilen er slukket, og det ser ganske rigtigt smart ud. Men jeg savner stadig rigtige knapper, som kan betjenes uden at fjerne al opmærksomhed fra vejen. Mest ærgerlig er jeg over, at der er en del vind- og vejstøj på motorvejen.
Helstøbt elbil
Ariya Advance, som vi tester, har mulighed for at lade med op til 22 kWh hjemme, hvis hjemmeladeren ellers kan understøtte det. Ude på farten kan den hurtiglades med op til 130 kWh, som er rimeligt i forhold til konkurrenterne. Der er ligesom ikke noget at udsætte på Ariya på den front.
Og man kan dårligt brokke sig over prisen, som for testbilens vedkommende starter ved 447.000 kroner. Det virker ret hæderligt for en elbil med den rækkevidde og masser af udstyr. Så ja, Nissan Ariya skulle have været Årets Bil.