Gråvejr og våd asfalt, sådan kender vi det kedelige vejr i Danmark, men i MG4 er sådant vejr faktisk sjovt. Mod nedkørslen ad motorvejen maser vi pedalen mod gulvet og alle 204 hestekræfter eller 150 kW frigives til baghjulene, så vognen kastes til siden, og vi må dreje rattet modsat - desværre er fornøjelsen ret kortvarig, fordi barnepigen i form af ESP-systemet alt for hurtigt retter køretøjet langs med vejstriberne igen. Man kan ikke slå ESP fra i MG4, og det er faktisk lidt synd for os, der stadig er mere drengerøv end voksen-woke.

Men det er nok meget godt, for MG4 er både ret hurtig og ret legesyg, så selv fornuftige voksne vil til tider ufrivilligt opleve, at baghjulene er som dansesko på glaskugler i våde rundkørsler. De 204 hestekræfter afleveres kvikt, 0-100 km/t finder den på små otte sekunder og ja, den trækker kun gennem baghjulene, hvilket jo er helt fantastisk for os ældre entusiaster, der med våde øjne mindes fortidens sjove biler.

Køreprogrammer? Der er tre, økoprogrammet, der sparer på strømmen, Normal og Sport, og de to sidste er det ret svært at mærke forskel på.

 

Usikker svigermor
Pladsen i kabinen er ganske fortrinlig, voksne sidder fint på bagsædet og bagagerummet på 350 liter er rigeligt til det meste. Den kører altså sjovt og er praktisk.

Men der er fiskeben i stjerneskuddet. Kinesisk ejede MG har nemlig kigget konkurrenterne over skuldrende og fejlet i forsøget på at kopiere.

Test: Tesla Model S- Verdens hurtigste elbil med verdens mærkeligste rat

Tag fx menusystemet, som lidt minder om det, man finder i Tesla, og ved første øjekast i et elegant design. Men det er krympet ind på en skærm på 10,25 tommer, så nogle af funktionerne, især til klimaanlægget er ret små og svære at fange med fingeren. Det sagt, så er menusystemet dog langt bedre end i tidligere MG-modeller.

Fartpiloten er også inspireret af Tesla, hvor den viser de køretøjer på skærmen, som den fanger eller rettere gætter på må være der, for systemet er vist hevet ud fra de nederste udsalgshylder hos AliExpress.

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Fartpiloten træffer en række forkerte beslutninger, er både langsomt opfattende og overreagerende nervøs som din svigermor i overgangsalderen – den bipper, retter på rattet og bremser ofte uden grund, så vi ender med ikke at bruge autopiloten, da den simpelthen stresser og forstyrrer køreglæden alt for meget.

 

Bevidstløs kopi
Når du blinker, får du et kamerabillede foran dig i instrumenthusets skærm fra sidekameraerne. Men hvor fx Tesla og Kia viser kørebanen bagude med deres kameraer, så evt. cyklister i blinde vinkler afsløres, så har MG ikke forstået, hvorfor de har kopieret systemet. Kameraerne peger ud til siden durk ind i hækken eller autoværnet, eller hvad det er man holder lige ved siden af, og som du tydeligere kan se, blot ved at dreje hovedet. Det er lige så brugbart som at have en blyantspidser med i en skovbrand.

Noget så simpelt som at vise radiostationer og finde dem, er det også lykkedes kineserne at gøre til en ingeniøropgave. Radioen får prisen, som det mest uigennemskuelige system, vi til dato har set, fordi det er lykkes MG’s ingeniører at gøre noget utroligt simpelt helt umuligt.

 

Så kør dog
Og når vi nu er i gang med at give voksenskældud, så skal det nøglefri system også have en pegefinger, for det er så nøglefrit, at vognen ofte ikke aner, den er tændt – meningen er vist, at den selv finder ud af det.

Man skal bare sætte sig i sædet, træde på bremsepedalen, dreje gearknappen, så skulle den køre – igen en kopivare fra Tesla og Polestar og andre, og igen noget, der ikke er testet i bund, så man sidder ofte og drejer løs på den stakkels, forvirrede gearknap, uden der sker det mindste.

Prøvekørsel og test: Den elektriske sparegris – Nissan Ariya

Så, nej, i byen kan man ikke hurtigt komme ud af en p-plads, men må bandende og tålmodigt finde sig i at vognen holder bomstille, mens man i spejlene kan se køen af biler bagude komme nærmere og spærre for afgang.

 

Mere klinkevals
MG4’eren fortjener også lidt gardinprædiken for andre særheder:

Når man drejer skarpt (det gør man tit, fordi den styrer sportsligt), flyver din mobil ud af ladeområdet til den ledningsfri opladning og knalder med et brag ind i dørsider, eller hvad den rammer, med fare for at du knuser din mobilskærm. Kanten omkring ladeområdet er nemlig alt for lav, og kan ikke holde mobilen inde ved bevægelser af bilen.

Man skal stille varmesystemet (med varmepumpe) højt, for at holde varmen. Det kræver også lidt tilvænning at fastgøre selen på forsæderne, fordi selelåsen er klemt inde.

 

Bortset fra de små stød i hegnet, så er MG4 faktisk fremragende – der er gode grunde til at den blev nummer to til Årets Bil 2023.

Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz

MG4 har nemlig alle ingredienser til at blive en dansk folkevogn på el. Og i parentes bemærket har den netop vundet Car of the Year i England.

 

Danmarks næstbedste bilkøb lige nu
Den er nemlig først og fremmest billig – topversionen vi kørte, har 204 hestekræfter og uendelig meget udstyr – alt fra trådløs opladning, nøglefri adgang, trådløs Apple Carplay/Android Auto, automatisk op-nedblænding af det lange lys, LED-lygter, navigation, ratvarme, bare for at nævne en lille smule. Alt sammen koster kun 285.000 kroner, og hvis det er for meget, er der netop udkommet en mindre såkaldt Nordic Edition med 170 hestekræfter til 249.999 kroner. Begge dele giver dig ganske meget bil for pengene.

Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?

Rækkevidden er også fornuftig – MG4 holder fint det lovede, hvor vi selv i koldt vejr kørte omkring 23 kWh per 100 kilometer, hvilket er bedre end gennemsnittet. Batteriet på 64 kWh har en officiel rækkevidde på 435 kilometer, men i fire graders varme og i køreprogram Sport, reducerede vi det til 260 km, så sandheden ligger nok derimellem – regn med omkring 340 kilometer om vinteren. Du kan lade med max 135 kW, hvilket tager dig fra 10-80 procent på 35 minutter.

 

En sikker to’er
Vognen er også stille, først over 110 km/t bliver dækstøjen hørbar, og omkring 130 km/t kommer der vindstøj oveni. 

Fiat 500e – den elektriske Fiat du må eje

Styringen er kontant, men undervognen er komfortabel – tunge batterier kræver lidt ekstra arbejde af fjedertøjet, og opgaven løser MG4 på højde med langt dyrere biler.

Så trods al den indledende skældud, så får du altså i MG4 en dejlig velkørende, fornuftig, praktisk og tilmed sjov elbil – men altså, bare husk, der er en grund til at den ikke blev nummer ét til Årets Bil i Danmark.

 

Fire brugte alternativer til samme pris som MG4 Electric

Se alle elbiler til salg på biltorvet.dk her 

 

Den billige Polestar 2 du ikke skal vælge

Fiat 500e – den elektriske Fiat du må eje

Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?

Prøvekørsel og test: Den elektriske sparegris – Nissan Ariya

Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Test: Tesla Model S- Verdens hurtigste elbil med verdens mærkeligste rat