Mange danskere pakker skistøvlerne og peger bilen mod den nærmeste hvide bakketop. Men lave temperaturer og megen sne kan udfordre både bil og chauffør. Her får du tips til at klare kør-selv-vinterferien nemmest.

Vinterferien skulle gerne blive en god oplevelse for hele familien, men kan ende med en bil, der ikke kommer med hjem igen. SOS International, der har mange års erfaring med at hjælpe danskere med vejhjælp i udlandet via Rødt Kort-ordningen, registrerede sidste år cirka 1.200 tilfælde i perioden fredag uge 4 til søndag i uge 8.

Det er primært i Sverige, Tyskland og Norge, at danske bilister får brug for assistance på kør selv-vinterferien. De mest almindelige årsager er motorproblemer, startvanskeligheder og punkteringer.

Kør-selv-vinterferie – her er de fire bud

Men, med de rette forberedelser kan mange af disse situationer undgås, siger Anette Bjørn Juncher, der er vagtcentralchef for Rødt Kort hos SOS International:

Et besøg på værkstedet er en rigtig god investering før kør selv-ferien. Selv om din bil kører upåklageligt i dagligdagen er det noget andet at køre lange stræk med oppakning i vinterkulden.

Tjek vinduesviskerne. Slidt og gammelt gummi kan være en katastrofe, når de tunge fnug falder tungt, eller lastbilerne sprøjter sjap op på forruden konstant. Viskerne er som regel til at skifte selv, så der er ingen undskyldning for at køre afsted med dårlige viskere. Sørg også for at dine lygter har et godt lys.

Nye regler for vinterdæk i Sverige og Norge

Hvis turen går til Sverige, er det vigtigt at være opmærksom på, at der fra denne vinter er nye krav til vinterdæk. Dækkene skal nu være mærket med både snefnug og bjergtop for at opfylde lovgivningen.

Stadig stor forskel på bedste og værste vinterdæk

Når man kører nordpå i Sverige og Norge er det værd at huske, at der kan være lange afstande og udfordrende vinterforhold. Derfor bør man sikre sig, at bilen er tanket eller ladet godt op, og at man har det nødvendige udstyr i bilen, hvis man skulle komme ud for at skulle vente på assistance.

Det er også værd at bemærke, at det ikke er helt ligetil at få stillet en lejebil som erstatningsbil til rådighed i vinterferien.

Årets Bil – lever KIA EV3 op til forventningerne?

Skisportsstederne ligger typisk afsides, hvilket betyder, at der kan være længere til en lejebil, og typisk vil man ikke kunne køre norske og svenske lejebiler ud af hjemlandet. Så man må være forberedt på, at det kan blive nødvendigt at rejse hjem med tog, bus eller fly, siger Anette Bjørn Juncher.

Batterier i vinterkulden

Elbiler bliver stadig mere populære, men vinterkulden kan udfordre rækkevidden, som kan reduceres med op til 30 procent. I Sverige er der desuden risiko for kø ved ladestationer – særligt i weekender og nær ferieområder. Det kan derfor være en god idé at planlægge ladestop i forvejen.

Brugt Model 3? Favoritten har flere fejl, end du tror

For alle biler gælder, at indendørs parkering er en fordel i kulden. Kulden er en batteridræber. Specielt hvis bilen står stille en hel uge, mens familien er på ski. Derfor kan det være en god idé at få batteriet testet og enten ladet op eller skiftet til et nyt, inden man kører afsted. Ligesådan er det vigtigt, at du har sprinklervæske på bilen, som kan klare frostgraderne – så gerne ned til -21 grader.

Gode råd før afgang:

Få et værksted til at give bilen et eftersyn

Undersøg lokale lovkrav til sikkerhedsudstyr (snekæder, trafikveste mm.)

Afprøv snekæder hjemmefra, så du ved, hvordan de monteres

Tjek dækmønsteret – det bør være minimum 3-4 millimeter

Gode råd på destinationen:

Tank diesel lokalt. I udlandet er der ofte tilsat additiver, som forhindrer brændstoffet i at fryse

Parkér i opvarmet garage

Alternativ til Tesla? Brugttest af VW ID.4

Hvis bilen ikke står inde, anbefales det at køre nogle ture på minimum 30 minutter. Både elbiler og konventionelle biler kan tabe al strøm til 12-volts batteriet. Sker det, kan bilen ikke starte.

Huskeliste til udstyr:

Lommelygte
Varmt tøj, tæpper, mad og drikke
Skovl
Snekæder