Mercedes-Benz SLK 350 - "10th Edition"

Hvis man er på jagt efter en roadster, i den dyre ende af prisskalaen, så kan man ikke undgå at stifte bekendtskab med SLK fra Mercedes-Benz. SLK har en del år på bagen, og den forrige model var da også begyndt at se ud som om den kunne trænge til et face lift, når man sammenlignede med nogle af konkurrenterne. Mercedes valgte at give bilen den store omgang, hvilket blandt andet betød et helt nyt front-design med den Formel 1 inspirerede næse, som vi også kender det fra den ekstreme SLR.

Senere på året dukker endnu en faceliftet version op af SLK, hvor blandt andet fronten har fået ny indsugning - en bil vi forventer test af hen over sommeren. Hvorfor så lave en test af den eksisterende model, kan man så spørge sig selv - svaret er "10" - 10 for 10th Edition.

Da SLK fyldte 10 år, valgte man fra Mercedes side at lave en speciel version, hvor der var gjort ekstra meget ud af designet - resultatet blev denne SLK 350 10th Edition.
Forskellen fra den almindelige SLK er ganske tydelig. Skørterne er mere aggressive og ligner til forveksling noget, som sportsafdelingen AMG kunne finde på at bruge på en af deres modeller. Samtidig er der kælet ekstra meget for kabinen, hvilket blandt andet ses på de lækre sæder, med special syninger og "10th Edition" logo.

Kabinen er en fornøjelse at opholde sig i. Der er god plads, sæderne støtter perfekt og det er nemt at finde en god kørestilling. Har man bagage med, så rummer bagagerummet 300 liter med taget på plads, og 208 liter med taget nede.

Motoren
SLK 350 er udstyret med den velkendte og vidunderlige 3,5 liters V6'er, som vi kender fra resten af den tyske producents modelprogram. Med sine 272 hk er det den kraftigste SLK-model, hvis man ser bort fra AMG 55. De mange hk leveres ved 6.000 o/min, og vejen dertil er vidunderlig, i det lyden fra de ekstra sporty afgangsrør er vidunderlig. Drejningsmomentet er på 350 Nm og er til rådighed fra 2.400 - 5.000 o/min - lækkert!

Vores SLK 350 var udstyret med den yderst velfungerende 7-trins automatiske gearkasse, der leverer hurtige og præcise gearskift. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er på imponerende 5,5 sekunder - topfarten er begrænset til 250 km/t. Det imponerende ved accelerationen er at det faktisk kun er 0,6 sekunder langsommere end AMG-versionen. SLK leveres også med manuelt gearskifte; men her er accelerationstiden langsommere end med automatgear - og da automatgearet er så ekstremt velfungerende, er det klar mit valg.

Handling
SLK kørte ganske glimrende i den første udgave, men den blev dog aldrig nogen køreteknisk ørn. Med den nyeste version er der sket store ting på netop dette område. SLK er langt mere skarp og indstyringen er virkelig imponerende. Det var virkelig en fornøjelse at smide den lille roadster rundt på de danske landeveje. Imponerende og godt gået af Mercedes.

På motorvejen
Folk der kører roadster ved, hvor stor betydning det har at man sidder ordentligt i skålen, når hastighederne er høje. Med dette mener jeg, at det er utrolig vigtigt at man fra konstruktøren side har tænkt sig om, så bilens kabine virker som en skål, hvor man sidder i læ fra vinden. Det er utrolig svært at lave dette stykke ingeniørarbejde ordentligt - men mange gange kan en vindskærm hjælpe på problemet. SLK'en udmærker sig dog på netop dette område. Kabinen fungerer rigtig godt som "skål", og det er stort set kun ved kørsel på motorvej at man får brug for skærmen. Mercedes har valgt at gøre det så nemt for folk, som overhovedet muligt - derfor er vindskærmen lavet af glas, som ved tryk på en knap dukker op bag sæderne - dejligt og nemt!

Skulle der nu sidde nogen, som føler at de får træk i nakken - så har Mercedes naturligvis også løst dette problem - løsningen hedder Air Scarf. På ganske genial vis, har man monteret små luftkanaler i nakkestøtterne, hvor der kommer varm luft ud. Mængden af luft kan justeres i tre trin via en knap i instrumentpanelet. En lille sensor registrerer samtidig luftmængden og justerer den efter bilens hastighed. På denne måde undgår man træk, og kan faktisk tilføje en hel del ekstra dage om året til kørsel uden tag, for systemet er yderst effektivt. Skulle det pludselig finde på at blive regnvej, så er det smarte vario-foldetag kun 22 sekunder om at smutte på plads.

Udstyret
Vælger du at købe en SLK, så har du også mulighed for at vælge næsten alt tænkeligt i udstyr, selv om bilen faktisk er ganske veludstyret fra start - specielt hvis du vælger 10th Edition udgaven. Det skal dog siges om denne version, at den kun er produceret i et begrænset antal, for på den måde at gøre modellen mere eksklusiv. En lækker "10th Edition" detalje, er de støv-farvede aluminiumfælge - det passer ekstremt godt til den sorte farve på vores testbil. En fælg, som er lavet specielt til netop denne udgave.

Prisen
Vil du have fingre i en SLK 10th Edition, så skal du have en god million op af lommen. Det er selvfølgelig en ordentlig bunke penge - men jeg vil dertil sige at bilen er så gennemført at den også er det værd (hvis man kan sige sådan med det danske afgiftssystem i mente). SLK fås fra cirka 720.000,- kroner for en 200 Kompressor, og slutter ved knap 1,5 million for AMG versionen. Denne 10th Edition er godt hundredetusinde dyrere end en normal 350'er - penge der er givet godt ud i mine øjne.

Den oplagte konkurrent til SLK 350 er naturligvis Audi TT, der samtidig er en del billigere, men også svagere, hvis man kigger på den rene ydelse. Den kommende Audi TTS virker derfor mere som en konkurrent til SLK 350. Hvem der vinder den kamp, må vi se på til den tid - men lige nu er SLK 350 min favorit.