Er du i tvivl om, hvorvidt den finansielle krise er overstået, så skal du blot kigge på bilbranchen. Her ses det tydeligst, om det går godt eller skidt. Da krisen holdt sit indtog i 2007/2008 blev markedet oversvømmet med heftige SUV’er, som Porsche Cayenne, Mercedes-Benz ML og Audi Q7. Producenterne hold igen med produktionerne og introducerede mindre modeller som f.eks. Porsche Macan, Mercedes-Benz GLK og Audi Q5. Men, de sidste par år er tingene vendt, og selv om de mindre modeller stadig sælger imponerende godt, så vælter de større modeller igen frem, og mange af dem med enorme motorer under hjelmen. Vi har haft en af de nyeste og kraftigste modeller under behandling, nemlig den ekstreme Mercedes-Benz GLE Coupé 63 AMG S.

 

63 AMG S er den mest ekstreme af GLE modellerne. Den håndbyggede 5,5 liters V8 bi-turbo motor yder massive 585 hk og har et enormt drejningsmoment på 760 Nm ved blot 1.750 o/min. Og selv om bilen har en egenvægt på 2,35 tons, så smutter den fra 0-100 km/t på blot 4,2 sekunder. Og det gør den i en lydkulisse, der får tankerne hen på Thors stridsvogn, der buldrer hen over himlen. Det er fascinerende, hvordan det er lykkedes ingeniørerne hos AMG at skabe så perfekt en lyd – det er så gennemført.

 

Lyden er mest ekstrem i Sport+ mode. Her er bilens opsætning sat op til race, hvor alt lige fra speederrespons til undervogn strammes op. Ønsker du en mere rolig fremfærd, vælger du blot Comfort eller Sport mode. Men, tro ikke at bilen bliver kedelig af den grund. Selv i Comfort mode bliver du slynget tilbage i sædet når speederen trædes ned.

Faktisk er GLE 63 AMG S så kraftfuld, at den på trods af firehjulstræk er i stand til at lave hjulspind – og det er vel og mærke med massive 325/40 dæk bagpå og 285/40 foran.

 

Qua sit design har GLE modellerne et noget højere tyngdepunkt end en almindelig sedan. Det kan selvfølgelig mærkes, hvis du rigtig går til den. Men, 4Matic firehjulstrækket og den aktive undervogn ACS (Active Curve System, red.) arbejder imponerende godt sammen og giver kørsel næste uden body role. Det er dybt imponerende at teste bilen helt ude på grænsen – for bedst som du tror, at nu slipper den, så sidder du stadig med fuld kontrol. Det fortjener AMG folket en ordentlig spand roser for.

 

GLE fås i to forskellige varianter – en alm. SUV og en Coupé. Og selv om bilnørder verden over vil pointere, at coupé betyder ”to dørs”, så må vi bare erkende, at et nyt begreb har slået sig fast i bilbranchen, nemlig den 4-dørs coupé. BMW gjorde det med deres X6 og nu har Mercedes gjort det med deres GLE. Denne modeltype er her for at blive.

 

Hvor X6 er meget elegant at se på, så er GLE mere brutal. Selv om bilerne er designet efter samme princip og enkelte steder også minder om hinanden, så har GLE bare et mere brutalt udseende. Og da vores bil var sort og havde 22” sorte fælge monteret, var det ikke tilfældigt at den hurtigt fik kælenavnet ”Black Beast”.

 

I kabinen var alt også holdt i sort, med undtagelse af syningerne i læderet. Kvaliteten følger Mercedes nye strategi, hvor alt åbenbart bare skal være bedre. Vi så det først introduceret i C-klassen og man har efterfølgende ført det ud i livet på alle de nye modeller. Næste model der viser tyskernes passion for lækkert interiør er den kommende E-klasse, der virkelig kommer til at sætte barren højt for konkurrenterne. Som forbruger kan vi ikke andet end at nyde det, for det er afsindig lækkert, at der lægges så meget vægt på detaljer og finish.

 

Komforten i kabinen er ekstremt høj og sæderne med det indprægede AMG logo har perfekt støtte. Den ekstra høje kant ved lårene og coupé designet gør dog, at du krøller dig lidt mere sammen for at komme ind end tilfældet er i den almindelig GLE. Men, det er et offer man må acceptere, hvis man vil nyde det smukke design. Det samme gør sig gældende omkring bagsæderne, hvor hovedhøjden lider under designets kurver.

 

Prismæssigt starter GLE 63 AMG S ved 2,35 millioner kroner (efter afgiftsændringen. Bilen blev testet før afgiften trådte i kraft, red.). Og da vores testbil havde ekstraudstyr for 530.000,- - ja, så ender vi på knap 2,9 millioner kroner. En tilsvarende BMW X6 med 575 hk har en basispris på 2,28 millioner kroner og Porsche Cayenne Turbo S med 575 hk har en basispris på 3,2 millioner kroner. Så også her er GLE AMG 63 S godt rustet. Men, på den anden side. Hvis du køber bil i dette prisleje, så er det nok ikke de små afvigelser i priserne du kigger på.

 

Stod det til mig, så ville jeg nok kigge mere på bilens udstråling og den elegance, men samtidig bad ass faktor bilen har. Og her må jeg sige, at GLE 63 AMG S virkelig skiller sig ud.

 

Der er ingen tvivl om, at den vildeste SUV Mercedes-Benz kan præstere, er en suveræn bil. Den rummer så meget af alle de faktorer, der gør sig gældende, når man skal vælge en bil af denne type. At den koster en formue er også en del af det unikke ved bilen. Det er med til at gøre den speciel – med til at gøre, at den aldrig bliver hvermandseje. Og det skal den heller ikke være – den skal være en af de biler vi ser (og hører, red.) i ny og næ. En af de biler, der får smilet frem på læberne og sætter gang i drømmene. For det er lige præcis det GLE 63 AMG S er - en drømmebil.