For et par uger siden testede vi Mercedes-Benz AMG GT i den ekstreme ”R” udgave, som er det absolut mest hard core den tyske bilproducent kan levere i øjeblikket. Nu er turen så kommet til R-modellens smukke topløse lillesøster kaldet AMG GTC. Her er tale om en roadster version med samme 4,0 liters V8 bi-turbo, dog ”kun” med 557 hk.
Motoren vil jeg ikke dvæle så meget ved, for vi har allerede slået fast, at det er en af verdens bedste V8’ere. Det jeg hellere vil hæfte mig ved på det tekniske område er, hvordan Mercedes formår at skifte karakter på en bil, der har næsten samme udseende, præcis samme motor (lidt færre hk, red.) og næsten samme prisleje. For lige så hard core og brutal AMG GTR er, lige så let kørt, civiliseret og godmodig er AMG GTC. Men misforstå nu endelig ikke, for med 557 hk er GTC stadig lidt af et bæst, der stryger forbi de 100 km/t på blot 3,7 sekunder og først stopper ved 316 km/t. Den er ualmindelig hurtig, og motor og gearkasse er et perfekt match – præcis som i GTR. Det hele foregår bare mere civiliseret og gør bilen til en yderst behagelig rejsepartner i det danske sommerland (når vejret tillader det, red.).
En af de helt store oplevelser ved GTR var lyden. Her var AMG-folket gået helt amok og havde skabt et af de fedeste soundtrack nogensinde. Det er mere afdæmpet på GTC, uden på nogen måde at blive kedeligt. Og præcis som i GTR kan du ”slukke” for lyden ved tryk på en knap, hvis nu du skulle komme sent hjem og ikke vil vække naboerne.
Mht. køreegenskaber så er AMG GTC med helt fremme. Personligt synes jeg at vi ligger side om side med Porsche 911 i cabriolet versionen, når det drejer sig om frisk kørsel i dagligdagen. Og det er præcis det, at GTC er skabt til – frisk daglig kørsel. Vil du på bane, så er det GTR du skal have fat i.
Mercedes-Benz AMG GTC er lige nu noget af det bedste, mest lækre og absolut mest gennemførte indenfor højtydende roadsters. Motor, gearkasse, kvalitet og ikke mindst bilens udseende giver en samlet oplevelse, der er meget få, der formår at matche på nuværende tidspunkt. Så Mercedes har endnu engang lagt sig helt frem, hvor det er rigtig sjovt at være. AMG GTC er nemlig ekstremt vellykket.
Specifikationer
Motortype | V8/32v |
Slagvolumen | 3.982 |
Antal HK | 557 |
Drejningsmoment (Nm) | 680 |
Drivende hjul | Baghjulstræk |
Antal gear | 7A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 3,7 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 259 |
Bagagerumskapacitet (l) | 165 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.900 |
Forbrug (km/l), målt | 8,0 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 8,8 |
HK målt ved Omdr. | 5.750 |
Pris (fra) | 3.095.000 |
Tophastighed (km/t) | 316 |