Range Rover er et ikon for både royale og rappere, og nu er den femte generation endelig klar. Bilen ligner sig selv til forveksling, men tekniske spidsfindigheder gør den mere kompetent end nogensinde – både foran d’Angleterre og i skoven.

Det kan umiddelbart virke som en rigtig dårlig idé at tage en 2,6 tons tung SUV til over tre millioner kroner ned af en trang og stejl skovsti, men hvis nogen skulle have glemt det, så står Land Rover Experience’s instruktører klar til at minde om, at Range Rover er kongen af skoven. Halter dine evner på teeområdet, så kan du altid slå golfkammeraterne med, at din Range Rover kan køre igennem 90 centimeter vand uden problemer, og luftundervognen kan hæves, så du får 29,5 centimeter frihøjde. Så i det tilfælde, at en stormflod eller et jordskælv skulle ramme golfbanens parkeringsplads, så er du lidt mere sikker på at kunne komme derfra, end proletarerne i deres Mercedes GLS, BMW X7 eller Bentley Bentayga

Ekspedition Gotland – roadtrip i den nye Land Rover Defender

For Range Rover er terrænegenskaberne en kerneværdi, også selvom nærmest ingen ansvarsfulde mennesker ville tage en splinterny bil med i skoven, så er det lige præcis det, vi gør. Vi skal nemlig teste den helt nye femte generation Range Rover, for på papiret er den faktisk ikke blevet bedre i terrænet, men to ting gør alligevel en stor forskel. Hvor den tidligere generation nogle gange kunne føles som at skubbe en slæbebåd op ad en bagtrappe på Christianshavn, så er den nye helt anderledes adræt til trods for, at størrelsen er den samme. Den nye Range Rover har nemlig fået medstyrende bagaksel, hvor baghjulene kan stritte ud med op til 7,3 grader. Det gør, at den kæmpestore bil kan vende på 10,95 meter, eller cirka det samme som en Ford Fiesta – jeg har prøvet. Og det er ganske effektivt i terrænet, hvor du i kombination med de mange kameraer nemt kan navigere mellem forhindringer i skoven, som ellers hurtig kunne åbne de smukke aluminiumspaneler som en dåseåbner på en dåse tun.

Italiensk overflod - brugttest af Maserati Levante

Den anden ting taler også ind i Range Rovers overordnede formål – sublim luksus. Selv om luftaffjedring på mange måder er genialt i terrænet, hvor du med højere lufttryk kan hæve bilens frihøjde, så har det indtil nu haft den ulempe, at affjedringen ingen fjedring havde tilbage, når den var fuldt oppustet. Det gav en meget hård og ukomfortabel oplevelse, men det er der selvfølgelig også tænkt over i den nye Range Rover, hvor også støddæmpere kan justeres. Så du kan simpelthen vælge et specifikt terrænprogram – ud af mange – hvor du selv kan justere det hele, og her kan du også vælge den bløde affjedring, selvom du samtidig kan klatre over træstammer eller Kia Picanto’er.

Elektrificering

Den nye Range Rover er blot femte generation, siden den første model blev introduceret i 1970. Og med en livscyklus på 10 år giver det god mening, at modellen skal være fremtidssikret. Derfor er den nye Range Rover bygget på en helt ny platform, kaldet MLA Flex. Den vil i fremtiden også danne grundlag for blandt andet den nye Jaguar XJ – som udelukkende bliver elektrisk. I 2024 kommer også en fuldt elektrisk Range Rover, men indtil da må vi nøjes med to forskellige plugin-versioner. Her får du enten 440 eller 510 hestekræfter fra en elmotor og en sekscylindret rækkemotor, og batteriet er massive 38,2 kWh. Det kan hurtiglades med op til 50 kW, og den officielle rækkevidde er 109 kilometer. Men vigtigst af alt er en massiv skatterabat på over en halv million kroner, så startprisen på en P440e er 1.729.900 kroner.

Nej tak til friheden – Land Rover Discovery Sport PHEV P300e

Plugin-hybriderne er desværre ikke i landet endnu, så vi må desværre ’nøjes’ med en 350 hestes diesel og en 530 hestes benzin-V8’er. V8’eren spinder gerne et par hjul, hvis du drejer ud fra et T-kryds, mens du sender speederen mod gulvet, men personligt foretrækker jeg det lidt mere rolige gemyt og lavere forbrug over store afstande fra dieselmotoren. Den er trods alt opgivet til at køre 13,2 km/l mod benzinerens 8,8 km/l, og skal ikke bruge mere end 6,1 sekunder mod V8’erens 4,6, for at nå 100 km/t. Diskussionen er dog relativt teoretisk. Der er næppe nogen, som hopper på dieselmotoren, når de kan spare 500.000 ved en hybrid. Eneste minus er, at varianter med batteri kun må trække 2.500 kilo, mens de andre må trække 3.500 kilo.

Den store båd

Uanset motor eller køreprogram, så føles den nye Range Rover som noget af et skib i sving. Krængningen er massiv, og det lægger ikke op til at udforske bilens grænser eller dine egne. Den høje og tunge bil har det bedre med statsmandskørsel, hvor undervognen kan få lov at fragte dig afsted uden ubehagelige stød, som kan ødelægge morgenturen til bestyrelsesmødet.

Kommandobroen er domineret af en 13,7 tommer skærm og yderligere en skærm, som måler 13,1 tommer på toppen af midterkonsollen. Det vigtigste her er at bemærke, at man skal trykke relativt hårdt på skærmen for, at den reagerer, men at systemet til gengæld reagerer hurtigt – sådan har det ikke altid været med Land Rovers produkter.

”Det er ikke en SUV” – her er Rolls-Royce Cullinan

Fra omkring 100 km/t var der en distinkt hvislelyd fra A-stolpen, men generelt var bilen meget støjsvag, hvilket stemmer fint overens med, at Range Rover hævder, at bilen er 24 procent mere støjsvag. Er det ikke nok, kan du få et active noise cancellation-system, hvor 13 højtalere er med til at neutralisere støj.

Faktisk er bilen proppet med den slags teknisk overflod. I stedet for et traditionelt kabinefilter kan du eksempelvis få et system, der bryder fugt op i små elektrisk ladede partikler og på den måde neutralisere grimme lugte eller ligefrem Covid-19 bakterier. I forlygterne finder du tilmed 1,2 millioner bittesmå spejle, som kan blænde op og ned flere steder i lyskeglen, uden at blænde modkørende eller dig selv.

700 hk fra helvede – Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Selvom du kan justere bagsædet elektrisk, i både sæde og ryglæn, så er pladsen deromme ikke overdådig, som man ellers ville forvente af sådan en luksus-SUV. Midtersædet kan forvandles til et armlæn, hvis du trykker på en knap. Det går langsomt med at folde det ud, men helt nede åbenbarer det en skærm, som styrer sæde, persiennerne til ovenlysvinduet, og de elektrisk udfoldelige kopholdere – som også skal bruge meget lang tid til at folde sig ud. Og det er her, man får indtrykket af, at Range Rovers ingeniører måske har været over broen for at hente vand, for selvom du er milliardær, kan du vel egentlig godt åbne et jalousi til kopholderne.

Familiedynasti

Hvis du har store problemer med den manglende plads på bagsædet, så findes der selvfølgelig også en udgave med 19,3 centimeter ekstra akselafstand, og for første gang kan du nu få den udgave med syv sæder. Og i sand Range Rover-stil er den sidste sæderække ikke kun til den asiatiske au pair, men giver plads til hele familiedynastiet.

Færre døre og flere cylindre – Land Rover Defender 90

Det samlede indtryk af den nye Range Rover, er at den er blevet smart som aldrig før, og til trods for de ekstremt kapable terrænevner, mister den noget af sine gummistøvler og Barbour-jakke-stil. Jeg har sværere ved at se den nye Range Rover til en fasanjagt end nogensinde før, og det er lidt en skam, for det var netop det, der gjorde den til kongen foran d’Angleterre.