Glem alt om dieselos og håndværker-jokes – den nye syvpersoners Volkswagen Multivan er ikke længere bare en Transporter i fin indpakning, men helt sin egen. Takket være hybriddrivlinje er der nu også penge at spare. Sådan da.

Der var engang, hvor en Volkswagen Multivan mest af alt var en ombygget varevogn med mange sæder. Heldigvis laver netop Volkswagen varevogne, der kører meget lidt som varevogne, og derfor har Multivan domineret klassen for store, rummelige minibusser. Alligevel har Volkswagen taget skridtet og skilt Transporter og Multivan ved navlestrengen. Så i stedet for at være baseret på Transporter, er Multivan nu helt sin egen, selvstændige model. Og platformen er den samme MQB, som du finder i henved alle andre Volkswagen-modeller.

El-bussen – Toyota Proace Verso Electric

Busfornemmelse

Heldigvis hopper du stadig op i førersædet, som skulle du ud at køre en gammel Setra-bus. Bil-platformen til trods sidder du stadig helt ude ved forhjulet med en kort front. Det giver nogle unikke køreegenskaber og et fremragende overblik. Hverken førerpositionen eller køreegenskaberne ligger op til væddeløbskørsel, og i sving krænger bilen meget, så du tager det nærmest automatisk lidt med ro bag rattet.

Grønt håb til den klimabevidste storfamilie - Mercedes EQV

Multivan kommer i en kort og en lang version, hvor sidstnævnte har en merpris på 13.000 kroner, og begge har fin plads til syv personer. I mange andre syvpersoners biler må man gå på kompromis med bagagerummet, men her er der mindst 469 liter, og så har sæderne et skinnesystem, hvor de kan glide frem og tilbage, foldes sammen eller helt fjernes. De to sæder på midterste række kan tilmed vendes mod kørselsretningen, hvis bilen eksempelvis skal afholde sin egen pokerturnering.

Toyota Proace Verso VIP – privatchauffør i arbejdstøj

Her er det nye multifunktionsbord nok også populært. Det har sin egen skinne, så det kan flyttes helt fra forsædet og ned til bagerste sæderække. Det kan hæves, og man kan så folde to klapborde ud, så der enten kan spilles kort eller arbejdes på en pc. Man får altså en praktisk kabine, som er nem at ændre, så bilen lever i bogstavelig forstand op til navnet multivan.

Hybrid, diesel eller ID. Buzz

Testbilen er en pluginhybrid, som er eneste drivlinje på det danske program. Officielt kan du trille rundt på strøm i 48 kilometer via et batteri med en nettokapacitet på 10,4 kWh og en 116 hestes elmotor. Det elektriske indslag klæder bilen fremragende, for man nyder både stilheden og den øjeblikkelige effekt. Realistisk kunne vi dog ikke strække batteriets indhold til mere end 33 kilometer. Så er det jo godt, at der er opbakning fra en 150 hestes 1,4-liters benzinmotor. I alt har Multivan 218 hestekræfter og runder 100 km/t på 11,6 sekunder. Den er altså ikke ligefrem hurtig, og heller ikke ligefrem økologisk, når først batteriet er tappet.

Her er priserne på VW ID. Buzz

Over 313 kilometer og en enkelt opladning endte det samlede forbrug på 13,69 km/l. Ganske langt fra det officielle tal på 55,6 km/l. Selvom hybridsystemet fungerer udmærket, så passer det dårligt til en bil som Multivan. Dens største force er netop, at den er en fremragende rejsemakker med rigelig plads til mange mennesker. Men ferietur til Toscana og hybriddrivlinje hænger dårligt sammen, og jeg ville i stedet foretrække en diesel, eller alternativt faktisk en ren elbil. Og det er måske så Multivans største problem.

I egne rækker finder vi nemlig den nye elektriske bus ID. Buzz, som alt andet lige er både smartere og mere nyskabende. Den har ganske vist ikke så mange sæder endnu, men til gengæld kan du købe den fra 490.000 kroner, mens en Multivan starter ved 513.000 kroner. Takket være afgiftsrabatten på hybriden, er Multivan noget billigere nu end tidligere. Men jeg ville tage en ID. Buzz – udgaven med syv sæder lanceres i 2023.