Ford Kuga Plug-In Hybrid er den SUV, du altid har ønsket dig: Enormt praktisk, dejlig stor, tilpas grøn og meget billig. Men der er også små sten i skoen. Styretøjet sejler, dækkene støjer, og det elektriske driller.

Når du betragter Kuga første gang og beder din nabo gætte prisen på den, vil han sikkert gnide sig under hagen og mumle noget omkring de 400.000 kroner. Han vil nemlig se en rummelig SUV med masser af plads på bagsæderne, der endda kan skydes individuelt frem og tilbage, så bagagerummet rummer op til 581 liter.

Han vil også blive imponeret af, at det er en plug in hybrid, så der både er stort batteri og elmotor, foruden benzineren på 2,5 liter og et automatgear. Samlet har du 225 hestekræfter, og der bliver lovet 56 kilometer på ren strøm – hvilket vores testuge i vognen viste sig at passe meget godt til virkeligheden.

Sæt strøm til din bilviden: Bliv grøn mester i elbiler og hybrid

Sæderne er tilmed superlækre og støtter godt, mens det ydre design af Kuga er noget, ingen kan have noget imod. Kort sagt, her er en utrolig masse bil, som kan rummer både labrador og barnevogn.

Det vildeste er dog, at din nabo er helt i skoven. Prisen starter ved 270.090 kroner, og det er altså rørende. Det gør Kuga Plug In Hybrid til det bedste tilbud i Danmark lige nu uanset, hvor mange sten i skoen vi fandt.

Stenene
For det første er der den digitale instrumentering, der er et stort bib-bib-spil af små ikoner og animerede instrumenter, som lige kræver, at øjnene vænner sig til instrumenteringen for at finde hvile. Digitalt display følger med fra og med udstyrsniveauet Titanium X til 286.090 kroner, så den kan du jo bare lade være med at bestille.

Elektrisk orginalitet - Honda e

Du kan køre dejligt langt på batteridrift alene og nyde, at det er til at finde en p-plads i indre København, mens du sparer nogle grunker til benzin, men vi oplevede et par gange at komme ud til en bil, som ikke havde ladet op. Du skal altså lige sikre dig, at vognen tager imod strømmen, når du slutter stikket til.

Smart er det dog, at du også i lågen til stikket med det samme kan se, hvor meget batteriet er ladet op, da det vises med en ring af lys omkring stikket – jo mere af ringen, som lyser, des mere strøm er der i tanken.

Vælg Mazdas elbil og spar mange penge

Selv om vi gik glip af et par opladninger og derfor måtte ty til benzindrift, opnåede vi et gennemsnit på lige under 19 km/l, og det er da så absolut godkendt for en tung vogn på små 1.850 kilo. Bevares, du loves 71,4 km/l i WLTP, men det er jo kun, mens der er strøm, den holder. Ford oplyser selv meget ærligt et forbrug på 15,4 km/l, hvilket vi jo lå pænt over.

Du skal være glad for den fine WLTP-værdi, for det er grunden til, at vognen er så billig. Registreringsafgiften og grøn ejerafgift bliver fastsat ud fra det tal, og en anden forklaring er, at Ford dirrer for at få flere af de her grønne biler ud, så deres samlede CO-aftryk matcher de nye krav fra EU.

Vekselstrøm
En EV-knap ved gearkassen giver dig valget mellem at køre på strøm eller fossilafbrændermotor, eller lade bilen selv finde ud af det. Men valget er ofte blot vejledende. Uanset hvad du vælger, skifter teknikken frejdigt mellem drivværkerne, fordi den tilsyneladende ved bedre, hvad der er godt for dig. Den kan sagtens finde ud af at køre på ren el, selv om du har valgt, at det skal den ikke.

Det skyldes måske en lille smule, at motoren er af Atkinson-typen, der er kendetegnet ved at være vældig økonomisk, men også forrygende brystsvag – der er nærmest ingen muskler, og derfor er det påkrævet med hjælp fra elmotoren, der har et stort moment fra nul omdrejninger.

Helt i skoven – Subaru Forester e-Boxer

Det kan man leve med, og værre er det heller ikke, for den respekterer trods alt, hvis du vælger ikke at bruge strøm på motorvejen – og det skal du gøre, da motorvejsdrift sluger uforholdsmæssigt meget strøm, så det slet ikke giver mening. Det ved bilen dog ikke, så glemmer du at fortælle den det ved at klikke på EV-knappen, risikerer du at ankomme til byen med et tomt batteri.

Kører du på strøm i byen, er du ikke tvivl, når motoren sætter i gang. Kontrasten fra lydløs eldrift er markant. Kuga knurrer lystigt, og den lader ikke til at være lydisoleret, som man ellers forventer det af en 2020-bil, selv om der reklameres med lyddæmpende glas på forruden. På motorvej er det ligegyldigt med motorlyden, da dækstøj og vind overdøver det. Dækstøjen ved motorvejshastighed er her over markedsniveau, men vinden generer ikke.

Japanske kræfter
Plugin-drivværket er lavet i samarbejde med Toyota, og det er en god ting, da de har lavet den slags i årevis, så det er fri for børnesygdomme. Gearkassen er et såkaldt CVT-milliongear, og hvor de første generationer blev nægtet direkte kontakt mellem speederfod og motorrum, så hvad du end gjorde med foden, blev det stort set ignoreret og den stakkels motor blev konstant pint op i de skingre omdrejninger, er teknikken nu om dage behageligt afstemt. Der er indlagte gearskifte og lave omdrejninger. Der er stadig elastik mellem acceleration og din højre fod, men det er stort set det samme som i biler med traditionelt automatgear. Det fungerer dejligt, og er ikke noget, vi kan eller vil finde flere hår i suppen over.

Familiens nye favorit – Toyota RAV4

Vi må dog lige bruge et par sekunder på at nævne undervognen, og dermed i samme åndedrag udstyrsvarianterne. Vi tester en ST-Line, som kun er 16.000 kroner fra basismodellen, og næsthøjeste trin før topmodellen Vignale til 320.090 kroner. ST-Line opleves for fast – det skyldes meget sandsynligt, at du her får sportsundervogn. Det går ud over komforten, og huller i vejen slår hårdt igennem.

Udstyrsvarianten under hedder Titanium og koster 10.000 kroner mindre, altså 276.090 kroner, hvilket er kun 6.000 kroner mere end basisversionen. I Titanium slipper du for sportsundervognen og for det digitale display, men må så også undvære de lækre dellæder-stole. Vil du kun undvære sportsundervogn, kan du vælge varianten Titanium X, som koster det samme som ST-line. Her får du så fuld LED-lygter med automatisk op- og nedblænding, armlæn med kopholder til bagsædet, samt et B&O-anlæg.

Småtingsafdelingen
Kuga har en autohold-funktion, så den ikke ruller fremad ved røde lyskryds, men det giver et irriterende ryk, når du så sætter i gang.

Styretøjet føles også kunstigt og er uinspirerende med stor servovirkning, og virker en smule døv i forhold til, hvad hjulene kunne fortælle om vejen. Bruger du lane-assist på motorvejen, som er et system, der automatisk holder dig inden for de hvide striber, svinger den ofte ubeslutsom fra side til side, og du kan mærke i rattet, at der bliver korrigeret ofte.

Sådan finder du den perfekte familiebil

Så vidt de små sko. Konklusionen er dog stadig, at du får helt vildt meget bil for pengene, og selv om Kuga visse steder virker en knivspids uraffineret, hvor det bliver for tydeligt, at vognen er samlet af mange ting, der skal tale sammen, så har den alt for mange fordele og gode meritter til prisen, så du kan tillade dig at ignorere den.

Er du på udkig efter en rummelig familievogn, der formår også at være grøn bil i byen, så skal du i skammekrogen, hvis ikke du tager hele den pukkelryggede med ud på en prøvetur.

Et lille tip må være, at det nok er en god idé at slå til i år, da en række rabatter på plug in hybrider bortfalder med udgangen af 2020, og det betyder uvilkårligt at Kuga PHEV bliver markant dyrere.