I Danmark har Ford Motor Company siden slutningen af 2015 gjort en stor indsats for, at flere private købere kan få den Ford, de har brug for. Man har bl.a. reduceret priserne på efterspurgte udgaver af Mondeo, S-MAX og Kuga, hvilket har gjort, at mange danskere har realiseret drømmen om en stor og rummelig bil fra Ford.

På under et år har de lavere priser på Fords dynamiske SUV Kuga ført til, at salget er nået helt nye højder, og Kuga er nu en af de bedst sælgende SUV-modeller i sin klasse på det danske marked. I løbet af de første ni måneder af 2016 har de danske Ford-forhandlere udleveret 1.054 nye Kuga til danske kunder. Dette tal er især imponerende set i forhold til Kuga-salget i hele 2014: 136 styk.

Ford tror på, at den opsigtsvækkende stigning i salget af Kuga på det danske marked kun vil tage til i 2017; lanceringen af et meget omfattende facelift til Kuga vil tiltrække mange kunder i kraft af markant design i stil med den nye Edge, det nye og innovative infotainmentsystem SYNC 3 med Apple CarPlay og AppLink, nye udstyrsmuligheder og et bredere udvalg af motorer med fx en ny stærk 1.5-liters TDCi-dieselmotor med 120 hk og et lavt forbrug på 22,7 km/l (115 gram CO2/km). 

Med introduktionen af to helt nye udstyrslinjer overgår bredden i Kuga-modelprogrammet så absolut de fleste konkurrenter. De eksisterende varianter Kuga Trend og Kuga Titanium introduceres på det danske marked sammen med den attraktive Kuga Trend+, den sportslige nyhed Kuga ST-Line og den luksuriøse og eksklusive Kuga Vignale, som sælges med skræddersyet kundeservice.

Den nye Ford Kuga har premiere hos de danske Ford-forhandlere i løbet af november med priser fra 299.990 kr.

 

Stærkt fornyet design – i stil med Edge
Kugas stærke fremtoning får et markant nøk opad med faceliftet. Fords seneste designsprog for SUV-modeller, som allerede er set på den store Ford Edge, giver et indtryk af soliditet og sportslighed, som både passer perfekt på Kuga og rammer tidsånden. Den øverste grill er nu større end den nederste, og trapezformen er indrammet af nye forlygter, som fås med nyt LED-kørelys og det avancerede Adaptive Front Lighting-system med bi-xenon-teknologi. Tågeforlygterne sidder højere og omkranser den nederste grill, der er med til at give Kuga et bredere og måske mere eventyrlystent look.

De ændrede baglygter giver på samme måde Kuga et helt nyt udtryk, og ser man den fornyede Kuga fra siden, vil man opdage nyt design på de tilgængelige alufælge i størrelsen 17-19”. To nye karrosserifarver tilbydes også – Guard Grey og den opsigtsvækkende Copper Pulse. Ønsker kunderne at udstyre Kuga med en trækkrog, vil den ikke spolere det flotte design: Trækkrogen er el-styret og kører automatisk ud af syne under bagkofangeren, når den ikke er i brug.

Også kabinen har fået en overhaling og i Kuga er der ligeledes gjort meget for at gøre betjeningen nemmere med færre og mere klart definerede knapper. Det ses især i det nye rat og omkring aircondition-/klimaanlægget. Rattet kan udstyres med varmefunktion for mere komfort på kolde vinterdage, og kunder som vælger den faceliftede Kuga med automatgear får knapper til ratbetjent gearskifte som standard. Håndbremsen er ligeledes ”opgraderet” og er nu elektronisk.


SYNC 3 – infotainment på et højere niveau
Apropos elektronisk udstyr og smartphones, så rykker Kuga ind i en helt anden klasse, når det kommer til infotainment og forbindelsesmuligheder. Det nye infotainmentsystem SYNC 3 har en utrolig nem betjeningsflade og virkelig hurtige reaktionstider sammenlignet med f.eks. den første SYNC udgave.

SYNC 3 leverer langt hurtigere performance end SYNC II, og det er nu muligt at bruge langt mere naturlige kommandoer, når man aktiverer stemmestyringen via rattet. Simple kommandoer som '”jeg har brug for en kop kaffe” eller ”jeg vil gerne til lufthavnen” omsættes direkte og hurtigt til f.eks. en liste med resultater eller vejvisning. Den 8” store skærm kan betjenes som en smartphone, så med fingrene kan man zoome ind og ud, swipe og rykke gnidningsløst rundt på skærmen.

Kuga ST-Line og Kuga Vignale
Med faceliftet bringer Ford nye udstyrsmuligheder til Kuga, som øger sikkerheden og giver mere komfort. Det automatiske nødbremsesystem, Active City Stop, er udvidet, så systemet nu er aktivt op til 50 km/t mod tidligere 30 km/t. For første gang fås Kuga nu med Fords Adaptive Front Lighting System med bi-xenon-teknologi. De avancerede forlygter optimerer konstant lyskeglen efter forholdene, fx ved nedsat sigtbarhed, ved bykørsel og i kraftigt regnvejr.

Det semi-automatiske parkeringssystem, Active Park Assist, er opgraderet med ny teknologi og flere funktioner. Perpendicular Parking-funktionen gør at systemet ud over at søge efter pladser til parallelparkering også søger efter parkeringspladser i båse – og selv styrer bilen ind, mens føreren styrer speeder og bremse. Det udvidede system med nye sensorer gør også, at Kuga kan styre ud af parkeringspladsen igen, mens Cross Traffic Alert advarer mod biler, som kommer fra siden, når man bakker ud. 

Den seneste generation af Fords MyKey giver Kuga-ejeren mulighed for at programmere en nøgle specifikt til brug for fx familiens teenager. Nøglen kan kodes til at begrænse topfarten, forhindre deaktivering af førerassistancesystemer, reducere styrken på lyden fra anlægget og slukke helt for musikken, hvis fører eller passager ikke bruger sele. Det opdaterede system giver flere muligheder i forhold til fartbegrænsning og fartadvarsler.

Ford udvider med den opdaterede Kuga modelprogrammet med to helt nye modelvarianter, som giver kunderne helt nye muligheder. De veludstyrede og kendte udstyrsvarianter Kuga Trend og Titanium fortsætter som hidtil, men Ford ønsker at tilbyde kunderne flere muligheder, og derfor introduceres udover det attraktive Trend+-udstyrsniveau også den sportslige Kuga ST-Line og den helt unikke Kuga Vignale, der er mere end blot et udstyrsniveau; Vignale er et omfattende kundekoncept med et luksuriøst snit, som har kunden i centrum.

Kuga Vignale er den absolutte topmodel i modelprogrammet, og den tilbydes udelukkende med de stærkeste motorer på benzin- og dieselsiden. Den nye Kuga Vignale fremstår som en elegant luksus-SUV med et hav af luksuriøse og dyre detaljer – fra de håndpolerede speciallakeringer over det handskebløde Windsor-læder i kabinen til Vignale-logoet på bagklappen og standardudstyr som Ford Adaptive Front Lighting og SYNC 3 med navigation og premium-Sony-højttalere. 

Vignale-konceptet er en komplet og skræddersyet kundeoplevelse, som starter i de dedikerede Vignale Lounges.  Vignale-oplevelsen er minutiøs og personlig, og fra første øjeblik er kunden i centrum. Specialuddannet personale følger kunden fra bestilling til levering, og en concierge-service sørger for alt fra afhentning af bilen til service og bestilling af hotelværelser.

Den nye Kuga ST-Line er en helt ny udstyrsvariant, der for nylig er lanceret i Fiesta- og Focus-modelprogrammerne. ST-Line er den sportslige og veludstyrede Kuga med et endnu skarpere fokus på dynamik. Det sportsligt betonede udseende med særligt ST-Line-stylingkit, er krydret med mørke 18” alufælge, men også en 10 mm sænkning af undervognen, stivere fjedre og støddæmpere og et endnu skarpere styretøj betoner, at Kuga ST-Line, ifølge Ford, er for den bevidste og køreglade SUV-køber.

Kuga Trend+ lægger sig naturligt mellem Kuga Trend og Kuga Titanium. Kuga Trend+ har som standard blandt andet SYNC 3, parkeringsensorer bagtil, tagrælinger og elektronisk håndbremse.

Tilførelsen af de to meget forskelligartede udstyrsniveauer til Kuga-modelprogrammet vil kun udbygge den dynamiske SUV's popularitet på det danske marked og gøre, at Kuga i endnu højere grad står som en af de mest alsidige SUV-modeller.

Opnåelig dynamik og luksus – priser fra 299.990 kr.
Den faceliftede Kuga kommer til Danmark med en række optimerede EcoBoost-benzinmotorer og TDCi-dieselmotorer. I forhold til den tidligere model, fordobles antallet af motoriseringer – igen et tegn på, at Ford Danmark tror på, at Kugas fremgang på det danske marked i fremtiden kan udbygges.

Kunder som foretrækker Kuga med benzinmotor har mulighed for at vælge mellem tre versioner af Fords stærke, støjsvage og moderne 1.5-liters EcoBoost-motor med 120, 150 eller 182 hk. Udgaven med 120 hk er ny på det danske marked, og den fungerer samtidig som indstigningsmotor, der fås i forbindelse med Trend-udstyret til priser fra 299.990 kr. Den 150 hk stærke variant med Titanium-udstyr fås fra 347.670 kr. og som den sportslige ST-Line fra kun 357.060 kr., - altså en merpris i forhold til Kuga Titanium på under 10.000 kr. - mens den højtydende version af motoren med 182 hk har dobbeltkoblingsgearkassen PowerShift og Fords intelligente AWD-firehjulstræk som standard. Kuga 1.5 EcoBoost med 182 hk kommer med det nye Vignale-koncept til priser fra 465.190 kr. 

Kuga Vignale fås også med den stærkeste af de tre TDCi-dieselmotorer, en kraftig 2-liters maskine med 180 hk, der som den stærkeste af EcoBoost-motorerne kommer med PowerShift og AWD som standard. Priserne for denne udgave af Kuga Vignale starter ved 508.750 kr., og motoren fås også i forbindelse med udstyrsniveauerne Titanium og ST-Line.

Den mest økonomiske Kuga er den nye 1.5 TDCi med 120 hk og en imponerende brændstoføkonomi; den kører i gennemsnit 22,7 km/l og udleder 115 gram CO2/km, og denne smidige dieselmotor mangler ikke kræfter til trods for de gode forbrugstal. Den økonomiske dieselmotor fås med manuel gearkasse og for en merpris på kun 15.030 kr. fås den også med Fords automatiske PowerShift-gearkasse. Priserne for Kuga 1.5 TDCi Trend+ starter ved 329.990 kr. Endelig kan kunderne vælge Kuga 2.0 TDCi med 150 hk, der fås i en udgave med forhjulstræk og manuel gearkasse eller i en version med PowerShift-gearkasse og AWD-firehjulstræk. Priserne starter ved 397.880 kr. med Titanium-udstyr.

Alle motorer i Ford Kuga har start-stop-system og et system til regenerering af bremseenergi som standard, mens dieselmotorerne er udstyret med et nyt og mere effektivt NOx-reducerende system og sofistikerede variable turboladere.

 

Vi vender naturligvis tilbage med en omfattende test af den nye Kuga, hvor vi bl.a. kigger på de nye udstyrsvarianter. Så følg med her på Biltorvet.dk