Aldrig har vi oplevet en elbil, som ligefrem overgår sin rækkevidde, men det sker i tilfældet Nissan Ariya. Bilen skulle kunne klare 403 kilometer, men lover 443. Ariya har dog skønhedsfejl, som trækker ned i den samlede vurdering.
Til pressemøder for nye bilmodeller er der sjældent grænser for, hvor langt ind i himlen træerne vokser. Det gælder også for Nissans nye flagskib, elbilen Ariya. Vi kører mindste variant med et 63 kWh stort batteri, og Nissans folk lover, at bilen ifølge WLTP-normen kører op til 403 kilometer. Men da vi starter bilen, lover den os en rækkevidde på hele 443 kilometer. Altså 40 kilometer ekstra – det er lige så sjældent som Greta Thunberg i en flyvemaskine. Til sammenligning har vi netop kørt den Toyotas nye elbil bz4X. På trods af et større batteri på 71,4 kWh og en officiel rækkevidde på 461 kilometer, mødte den os med en anslået rækkevidde på 278 kilometer.
Typisk Toyota – vi kører elbilen Toyota bz4X
Det vildeste er næsten, at rækkevidde så ud til at holde. Vi kørte 176 kilometer, svarende til 40 procent af batteriet, mens rækkevidden faldt fra 443 kilometer til 272 kilometer. Faktisk så vi på den første del af turen et gennemsnitsforbrug på 13,9 kWh per 100 kilometer, som altså skulle række til 453 kilometer, hvis man brugte rub og stub af batteriet. Det var i 24 grader og over 98 kilometer med by, motorvej, motortrafikvej og landevej, hvor vi bare fulgte trafikken og to forskellige chauffører bag rattet. Det er ret imponerende, og kører Ariya direkte ind på scenen som sparegrisen blandt de mange nye elektriske crossovers.
Her er priserne på Nissans elektriske SUV – Ariya får op til 520 km rækkevidde
Skal du have strøm på grisen, kan du lade med 7,4 eller 22 kW hjemme, eller med op til 130 kW fra en lynlader. Her lover Nissan, at de har prioriteret en meget flad ladekurve, så der bliver ved med at kunne løbe meget strøm på helt til 90 procent, før kurven skulle falde. Det havde vi desværre ikke mulighed for at efterprøve, men den elektriske del af Ariya fungerer fremragende. Men hvordan fungerer den så som bil?
Tung at danse med
Køreegenskaberne matcher desværre ikke batteriteknologien – eller Ariyas arkaiske søster, Nissan Qashqai E-power, som vi tilfældigvis kørte dagen før Ariya. Hvor Qashqai glider over ujævnheder og formår at skærme dig fra dem, så kender du hurtigt topografien til mindste støvkorn i Ariya. Bilen er i princippet ikke hårdt affjedret, men i stedet for at fjedre og støddæmpere lader hjulene vandre op og ned, for at holde karrossen i ro, er det som om, hele bilen bevæger sig med hver ujævnhed i asfalten. Resultatet er, at du sidder og vipper både frem og tilbage og fra side til side. Når man først bliver opmærksom på det, er det udmattende, for bilen aldrig falder til ro.
Ny Nissan Qashqai – god til børn
For at føje spot til skade, så er styretøjet også irriterende. Det har en plastisk og kunstig modstand, som varierer alt efter hvor meget du drejer på rattet. Det gør det svært at gøre bevægelser blide, og i Sport-indstillingen bliver det bare værre, fordi den kunstige modstand i rattet bare bliver tungere. Det er en skam, for Ariya bliver faktisk trættende at køre i på trods af et lavt støjniveau.
Futuristisk kabine
Selve kabinen virker futuristisk, som kun japanerne kan lave den, og Nissan har tydeligvis gjort noget ud af designet og brugerfladen. Skærmene er 12,3 tommer store, og der er tilmed et headup-display i den testede topvariant Evolve. På midterkonsollen er der ikke nogen fysiske knapper, men de lyser op, når bilen tænder. Jeg er ikke rigtig fan af det, fordi de er svære at betjene ude at skulle kigge på dem, men de ser godt ud.
Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5
Til de specielle features tæller også en stor midterkonsol, som elektrisk kan skubbes frem eller tilbage. Fidusen er dog svær at se, specielt fordi armlænet på toppen er markant højere end armlænet i dørkarmen, så man kommer hurtigt til at sidde skævt. Apropos de motoriserede indslag, så findes der et ekstra handskerum under midterkonsollen, som åbnes og lukkes via to knapper ved siden af gearvælgeren. Man skal holde knappen nede helt til klappen er nede, og kan ikke nøjes med at trykke en enkelt gang, og når klappen, som er lavet i billig plastik, er lukket, gaber det, som om vi sad vi en italiensk bil fra 80’erne.
Der er rigeligt benplads på bagsædet, og til trods for et stort panoramatag, er der også fin plads til hovedet, men selve siddehynden har en lav og flad vinkel, så lårene ingen støtte får, og det vil hurtigt blive anstrengende at side på bagsædet, hvis du har lange ben.
Familien fremtid – Volkswagen ID.4
Bagagerummet stiller med 468 liter, som er lidt mindre end en almindelig Qashqai, men har den samme smarte dobbeltbund, hvor du kan løfte den forreste del op, og sætte den lodret ned i et par holdere, så du kan skærme eksempelvis en taske fra at rutsje for meget rundt i bagagerummet. Det er praktisk og nemt.
Glem det store batteri og spar pengene
Ariya kommer i to udstyrsvarianter, Advanced og Evolve. Du kan dog også vælge et større 87 kWh batteri, så vokser effekten fra elmotoren, som trækker på forhjulene, fra 215 hestekræfter til 239, og det samme gør rækkevidden. Officielt op til 530 kilometer. Prisen vokser så også fra 366.990 til 445.900 kroner.
Hvis du vil have mere power, så findes der også en E-4orce-variant med to elmotorer og i alt 302 hestekræfter og 600 Nm. Den runder 100 km/t på 5,7 sekunder, mens de to andre gør det på omkring 7,5 sekunder. Den ekstra motor giver den forskel, at Ariya så må trække 1.500 kilo, mens de andre kun må trække 750 kilo. Til gengæld falder rækkevidden til 500 kilometer, mens prisen stiger til 480.684 kroner.
Bæredygtig familiebil – seks elbiler til under 200.000 kroner
Prisen på alle modeller forventes for øvrigt at stige alle varianter, men de kendes endnu ikke. Alligevel kan vi godt anbefale, at du vælger den mindste og billigste, som virkelig imponerer med sin rækkevidde. Men køreegenskaberne matcher ikke konkurrenter som Hyundai Ioniq 5 og Volkswagen ID.4.