Med et batteri, der har mere kapacitet end din blære, skal Volkwagens første rigtige elbil køre sig ind i danskernes hjerte. Vi tager på tur fra Silkeborg til København for at se, hvem der holder længst – mand eller maskine.
Det er sidt på eftermiddagen en grå tirsdag i oktober, og den indledende runde af Årets Bil er netop overstået. Det betyder, at jeg nærmest uafbrudt har kørt bil de sidste to dage. Måske derfor virker turen fra Jyllandsringen ved Silkeborg og hjem til København ekstra lang. Der er 305 kilometer i alt. Det gør det ikke bedre, at jeg skal foretage turen i en Volkswagen ID.3 Pro Tech. Den har et 58 kWh stort batteri og en officiel rækkevidde på 417 kilometer. Men da jeg hiver stikket til den fuldt-opladte bil ud, melder bilen at den har 277 kilometer rækkevidde – det starter altså ikke godt.
Så billig bliver den elektriske folkevogn - Volkswagen ID.3
Den første del af turen går igennem det jyske højland, før man rammer motorvejen ved Skanderborg, og her ude på de små, snoede og forladte landeveje er den elektriske bybil et aldeles underholdende bekendtskab. Testbilen har en adaptiv undervogn (ekstraudstyr), hvor støddæmperne bliver mere faste, når man sætter bilen i Sport, og ID.3 viser sig at være styreglad, direkte og præcis. Motoren har 204 hestekræfter og 310 Nm klar ved den mindste bevægelse af den højre fod, og elbilen kan runde 100 km/t på 7,3 sekunder. Tilmed er ID.3 relativt let på fødderne, og helt sikkert mere køreglad end en gennemsnitlig benzindreven Golf. En af forskellene er nemlig, at ID.3 trækker på baghjulene som en sportsvogn, og så er det store, tunge batteri placeret så lavt i bilen, og dermed vejen, som muligt. Og det gør altså underværker for køreegenskaberne. Men al den sjov får mig til at presse speederen i bund, og jeg glemmer den egentlige mission – at nå helt hjem uden at løbe tør for strøm.
Lydbog og lange køer
Jeg slår undervognen over i komfort, sætter tempoet ned og skruer op for lydbogen. Der er stadig over 250 kilometer hjem, så det er på tide at køre noget mere ansvarligt, så da jeg rammer den Østjyske Motorvej bliver den adaptive fartpilot aktiveret på 110 km/t, og Travel Assist-pakken af systemer hjælper bilen til at holde sig i midten af vognbanen i en grad, hvor bilen nærmest kører selv. I samarbejde med navigationsanlægget og skiltegenkendelse sænker bilen selv farten ved skarpe kurver, eller hvis hastigheden forøges eller sænkes. Der bliver dog ikke noget med at køre 130 km/t, hvis vi skal nå frem i god behold. Det er altså bare om at væbne sig med tålmodighed – hvilket jo gælder helt generelt, når man kører på især den Fynske Motorvej, hvor der er lang strækning med nedsat hastighed. Her er det mest fornuftige at lægge sig ind sammen med lastbilerne, mens lydbogen leverer underholdningen.
Grøn og fornuftig – vi kører Volkswagen Golf eHybrid
I stedet må du nyde, at kabinen er stille, takket være den manglende motorstøj, og at klimaanlægget kan holde en temperatur på 21 grader takket være en varmepumpe. På tidligere elbiler har kabinevarme ellers været en stor energisluger, fordi varmen grundlæggende kom fra en forvokset brødrister. En varmepumpe er noget mere økonomisk, og ellers er der både sæde- og varme i rattet. Selve kabinen matcher ikke helt den klassiske Golf i byggekvalitet. Først og fremmest er kabinen skrabet for uoverflødigheder og i en relativ kedelig og billigt-følende plastkvalitet. Alt styres fra midterskærmen på 10 tommer og et antal sliders under skærmen. Her kan du lade fingeren glide hen over et område for at skrue op eller ned for varmen eller justere volumen. Personligt synes jeg, det er ret irriterende og foretrækker traditionelle skrueknapper, som er nemmere at betjene uden at skulle blikket fra trafikken. Tilmed skal multimediesystemet bruge laaaang tid på at vågne op, som en gammel PC'er, der lige skal starte Windows '95 op.
Fast undervogn og tissepauser
Til trods for den justerbare undervogn er testbilen klart til den faste side. Det er ikke på nogen måde ubehageligt, men du får ikke en den svævende fornemmelse, som nogen blødt-affjedrede biler byder på. Til gengæld bliver kilometerne slugt én efter én, og Storebæltsbroen dukker op i horisonten og passeres uden drama. På Sjælland er det på tide at gøre status. Efter 2,5 timer er der 84 kilometer igen, mens bilen melder, at der er 112 kilometer rækkevidde igen, så frygten for ikke at nå hjem begynder så småt at aftage. Til gengæld er der en noget mere jordnær følelse, som begynder at presse sig på. Jeg skal simpelthen pisse, men beslutter at bide det i mig, til jeg når frem til Køge, hvor der står en 50 kW-lader.
Fem minutter og 20 sekunder efter at være ankommet til ladestanderen har jeg tanket 4,3 kWh, svarende til 15 ekstra kilometer, så bilen nu har 88 kilometer rækkevidde, mens den resterende distance lyder på 45 kilometer. Da jeg ruller ind i København til en fri ladeplads, har jeg tilbagelagt 306 kilometer med en gennemsnitsfart på 85 km/t på en tur, der inklusiv stop, tog tre timer og 43 minutter. Gennemsnitsforbruget var for øvrigt 13,7 kWh/100 km på turen.
45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde
Bilens batteri vandt altså over min blære, og selvom turen tog lidt længere end den ville have gjort, hvis jeg havde kørt i en benzin- eller dieselbil, hvor jeg, indrømmet, nok havde kørt lidt over den tilladte fartgrænse, så havde jeg alligevel nok ikke været hjemme ret meget tidligere. Konklusionen må altså være, at den elektriske folkevogn burde kunne opfylde langt de fleste danskeres behov. For udover at være køreglad og komfortabel i byen og med en avanceret fartpilot, så har den også et rummeligt bagsæde, og selv bagagerummet er fem liter større end den gode, gamle Golf.
Jeg ser egentlig heller ikke nogen grund til at vælge den almindelige Golf, medmindre du – Gud forbyde det – skal mellem Jylland og Sjælland ugentligt. ID.3 Life starter ved 324.995 kroner og sammenligner du med en Golf, så koster en eHybrid med 204 heste i Style-udstyr 319.995 kroner. Det er i sig selv et afsindigt godt tilbud, og en tilsvarende ID.3 Style skal du slippe 354.995 kroner, men ID.3 kører bedre og er mere ubesværet i byen.
Testbilen koster fra 379.785 kroner. Til den pris kan du købe billigste Tesla Model 3, som trods alt kører endnu bedre, men som samtidig er mindre praktisk end ID.3’s hatchbackdesign. Og sjovt nok blev Tesla Model 3 Årets Bil sidste år, så mon ikke også Volkswagen ID.3 bliver Årets Bil 2021 – det fortjener den i hvert fald.