Det er ganske populært hos de store bilproducenter, at lave mere robust udseende udgaver af deres eksisterende modeller – altså biler, der får lidt bredere skærme, øget frihøjde og visse tilfælde firehjulstræk. Normalt koster disse biler en hel del mere end standardmodellerne, bare se på Audi allroad, VW Passat Alltrack og Volvo XC70. Men, man behøver ikke være et luksuriøst brand, for at lave en højbenet og robust version af sine biler, hvilket Dacia demonstrerer med deres Sandero Stepway.
Ny front, bredere og mere robuste skærme samt 4 cm ekstra frihøjde gør Stepway til en betydelig smartere bil end sin søster Sandero. Man kan så sige, at der måske heller ikke skulle så meget til – men, Stepway ser faktisk ret godt ud. Specielt, hvis du vælger den i en af de mere markante farver som f.eks. Azurite blå.
Stepway fås kun med de to kraftige 90 hk motorer (både diesel og benzin, red.), som vi bl.a. kender fra Renault Clio og Captur. Vi har testet Stepway med 90 hk dieselmotor og 5 trins manuelt gearskifte. Og lad os bare slå fast, at motor og gearskifte gør det glimrende. Den 90 hk motor er ivrig efter at komme af sted, samtidig med at den faktisk er ganske økonomisk. Renault lover 25 km/l – et tal vi ikke kunne nå i vores testperiode. Her nåede vi op på 18,1 km/l i gennemsnit.
På motorvejen kan man godt mærke/høre, at Stepway ikke er en dyr bil. Der mangler helt klart lydisolering i bilen – desværre. Jeg tror, at Renault kunne imponere journalister rundt om i verden, hvis de valgte at bruge lidt penge på bedre lydisolering og f.eks. bruge lidt gummipakninger i kabinen, der hvor plastik gnider op og ned af hinanden. For selvom Stepway faktisk kører rigtig godt, så er der altid en knirkelyd fra enten sæderne eller instrumentpanelet. Samtidig har jeg oplevet nogle gange i Dacia, at førersædet vipper – det er altså ikke skruet ordentlig fast. Det er ikke godt nok, selvom man i teorien bruger ældre dele fra Renault.
En af de ting, der også irriterer mig, og for den sags skyld også gør det i Renault, er den 7” store touchscreen i midterkonsollen. Anlægget byder på det lækre MediaNav multimediesystem, hvilket indeholder både navigation, multimedieafspiller, kørecomputer etc. Selve systemet fejler ikke noget – det er faktisk rigtig godt. Men, selve skærmen føles ikke fast når man trykker på den – den føles som en plastiklomme man opbevarer papir i. Jeg ved godt, at sådan er det når man vælger den touch løsning, som man har gjort her for at holde prisen nede. Det virker bare for billigt i mine øjne.
Kabinen i Stepway ser ganske godt ud – og hvis vi fjerne knirkelyde etc., så er den et ganske behageligt sted at opholde sig. Pladsen er faktisk rigtig fin og de fleste vil finde sig godt tilrette. Pladsen i bagagerummet er acceptable 320 liter.
Priserne på Stepway starter ved 139.990,- for en 90 hk benzin model. Vælger du den 90 hk dieselmaskine, så er prisen 146.990,-. I den pris får du stort set alt fra Dacias udstyrskatalog. Læderindtræk kan tilkøbes for blot 5.990,- og så er det ligesom det. Men, hvad er alternativerne til Stepway? Tja…, umiddelbart er der ikke nogen. Kigger du efter brugte biler, så finder du heller ikke en brugt Captur eller Peugeot 2008 til samme pris – der kommer nok til at gå et års tid inde de er nede i det prisleje. Så har du et maksimalt budget på 150.000,- og absolut ønsker at have det mere rå look pga. de bredere skærme og øgede frihøjde, så er Stepway næsten eneste løsning. Du skal bare være forberedt på, at selvom Stepway er en ny bil, så føles den ikke sådan rent kvalitetsmæssigt. Men, du får trods alt 3 års garanti (eller 100.000 km, red.) og Dacia Assistance med i prisen.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.498 |
Antal HK | 90 |
Drejningsmoment (Nm) | 220 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 5M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 11,8 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 105 |
Bagagerumskapacitet (l) | 320 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.750 |
Forbrug (km/l), målt | 18,1 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 25,0 |
HK målt ved Omdr. | - |
Tankkapacitet (l) | 50 |
Tophastighed (km/t) | 167 |