Billigbil fra Dacia falder helt igennem i ny Euro NCAP-test med hidtil ringeste resultat efter de nyeste skrappe testkrav. Skuffende mener FDM, der ikke vil anbefale køb af Dacia-modellen. Dacia forklarer, at bilen isoleret set scorer fire ud af fem stjerner i voksen og børnesikkerhed.

Årets anden sikkerhedstest fra europæiske Euro NCAP er noget af en mavepuster. Hidtil har bilproducenterne ellers stort set formået at matche de stadig skrappere krav, hvor foreløbig 11 ud af 13 helt nye biler har klaret sig til de maksimale fem stjerner, siden barren i 2020 blev hævet. I den seneste test falder to af testens fire biler imidlertid helt igennem.

Nu skal du ikke nøjes mere – Dacia Sandero er blevet god nok
 
Det drejer sig om Dacia Sandero og den næsten identiske søsterbil Dacia Logan, hvor sidstnævnte dog ikke fås i Danmark. Bare to ud af fem stjerner uddeles til de to biler, der på alle områder ligger langt under det niveau af sikkerhed, nye biler ellers kan bryste sig af, mener FDM.
 
Problemet er specielt manglende sikkerhedsudstyr, samt vurderingen af bilernes sikkerhed overfor bløde trafikanter. Men også Dacia-modellernes kollisionssikkerhed er skuffende. Blandt andet har de ikke en airbag mellem de to forreste sæder. Endelig savner begge biler nogle af de sikkerhedssystemer, der ellers for længst er blevet standard i andre biler. Den nødbremse bilerne trods alt har virker under middel. Samlet udløser det den hidtil dårligste karakter efter Euro NCAP’s nyeste testkrav. Og det er nok til, at FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen kalder resultatet pivringe.

Volvos kinesiske elbil er kongen af Euro NCAP
 
At en ny bil ikke kan opnå mere end to stjerner, er både skuffende og ærgerligt. Vi havde en forventning om, at Renault, der står bag Dacia, ville overføre noget af den nye sikkerhedsteknologi fra Renault til Dacia, men det er desværre ikke tilfældet. Dacia har valgt at placere sig i den lave ende af prisskalaen, men at de også har valgt at gå på kompromis med sikkerheden, er stærkt bekymrende. Med kun to Euro NCAP-stjerner er Dacia-bilerne på et niveau, hvor FDM ikke vil anbefale købet af dem.

Sikreste bil til dato fra Dacia
Dacias danske pressechef fremhæver, at resultaterne fra beskyttelse af voksne og er så høj, at man opnår fire ud af fem stjerner.

Det er klart, at to stjerner umiddelbart kan virke som meget lidt. Men vores arbejde med at sikre høj passiv sikkerhed er blevet anerkendt af Euro NCAP ved at give fire stjerner for sikkerheden for både børn og voksne i tilfælde af uheld. Når man kigger på den aktive sikkerhed som får stadig stigende vægt hos EuroNCAP, har vi valgt at montere bilen med det udstyr som giver den største værdi for kunden, siger kommunikationschef for Groupe Renault i Danmark Søren Hyltoft.

Hyundai i10 skuffer i seneste crashtest

For voksne opnår Dacia Sandero Stepway 70 procent og 72 procent for børn. Til sammenligning får Hyundai i10, som fik tre stjerner i samme test sidste år, 69 procent og 75 procent. Honda Jazz, som også blev testet sidste år, men fik fem stjerner, scorer tilsvarende 87 procent og 83 procent i beskyttelse af voksne og børn.

Danmarks billigste elbil – så billig bliver Dacia Spring

Pressechef Søren Hyltoft understreger, at Dacia år for år forbedrer sikkerheden i deres biler, og Sandero er den sikreste bil til dato fra Dacia. Den bygger på samme platform som Clio og Captur, har seks airbags og god passiv sikkerhed.